Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

se/kontrollera vad alla gör i hemnätverket?


ferdi_k

Rekommendera Poster

Hej!

 

Sitter och funderar om det är möjligt att kontrollera/ se vad alla som använder ens nätverk (wifi) gör för något?

Jag har trådlöstnätverk hemma hos mig och det är mina barn bland annat som använder mest internet,

undrar om det finns något sätt att kunna se eller liksom få reda på vad gör när de är ute på internet, alltså

från min egen dator kontrollera de andra som har tillgång till mitt nätverk???

 

Någon som vet något smart sätt?

 

Tackar så mycket!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker att det ser ut som om föräldrakontrollen på virusskyddet borde kopplas på :)

 

 

hej!

Jag använder Norman Antivirus, fast mina barn har något annat på sina datorer och det tråkiga är att jag har inte tillgång till deras account ..... =/

finns det inget annat sätt förutom det du nämnde?

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej!

Jag använder Norman Antivirus, fast mina barn har något annat på sina datorer och det tråkiga är att jag har inte tillgång till deras account ..... =/

finns det inget annat sätt förutom det du nämnde?

Tack!

Du pratar väll med dina barn om vad som kan förekomma på nätet och vad som är rätt och fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du pratar väll med dina barn om vad som kan förekomma på nätet och vad som är rätt och fel.

 

jaaa men herregud, men man vill vara på den säkra sidan när det gäller barn!

så, finns det nåt sätt, nåt förslag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En del routrar har loggar där det syns vilka webbplatser som det hämtas sidor från.

 

Och hur kan man se ifall ens router har en sådan funktion?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bli mycket data i dessa loggar, så du behöver sannolikt en router som stödjer att skicka sin info mot en syslog-server. Finns en uppsjö av syslog-programvaror som sedan kan analysera trafiken/siter som besökts.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bli mycket data i dessa loggar, så du behöver sannolikt en router som stödjer att skicka sin info mot en syslog-server. Finns en uppsjö av syslog-programvaror som sedan kan analysera trafiken/siter som besökts.

 

Hmm nu var jag inte riktigt med, skulle du kunna vara lite mer tydlig där för jag är inte såååå datakunnig =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och hur kan man se ifall ens router har en sådan funktion?

Jag skulle logga in på routerns webbsidor och gå igenom alla menyer och val.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm nu var jag inte riktigt med, skulle du kunna vara lite mer tydlig där för jag är inte såååå datakunnig =)

 

En (konsument-)router har ingen hårddisk och mycket litet minne. Den kan därför inte själv lagra mer än liten mängd av de URL'r som besökts. Den måste skicka denna info/loggar vidare till en annan dator/server. Denna funktion kallas syslog.

Datorn som kör syslog-tjänsten tar emot loggen, lagrar den och sen kan diverse statistik och analyser göras.

 

På rak arm vet jag bara att DD-WRT resp Tomato (custom firmware för vissa routrar) som har stöd för syslog.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag vet inte om detta kan vara en lösning?

Programmet är visst gratis från Microsoft och skall tydligen kunna köras på alla datorer.

 

Windows Live Family Safety 2011

 

Citat:

 

Family Safety är ett komplement till funktionen föräldrakontroll i Windows som gör att du kan ändra ditt barns behörigheter på nätet. Du kan få rapporter om sessioner och besök på webbplatser direkt på webbplatsen Family Safety. Du behöver inte logga in på barnets dator. Om Family Safety är installerat på flera datorer i hushållet används samma inställningar på datorerna, och rapporter från alla datorer sammanställs till en enda rapport.

 

 

Enkelt att övervaka aktiviteter

  • Med aktivitetsrapporter kan du enkelt kontrollera dina barns aktiviteter på nätet så att du kan lära dem att använda Internet på ett ansvarsfullt sätt. Med Family Safety kan föräldrar som vill ha mer kontroll blockera olämpligt innehåll och begränsa barnens surfande så att de endast kan besöka webbplatser som är lämpliga för deras ålder. Du kan också begränsa barnens användning av e-post och snabbmeddelanden genom att endast tillåta kommunikation med vissa kontakter i Windows Live Hotmail och Windows Live Messenger. På så sätt håller koll på vilka dina barn umgås med på nätet och vem de pratar med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En (konsument-)router har ingen hårddisk och mycket litet minne. Den kan därför inte själv lagra mer än liten mängd av de URL'r som besökts. Den måste skicka denna info/loggar vidare till en annan dator/server. Denna funktion kallas syslog.

Datorn som kör syslog-tjänsten tar emot loggen, lagrar den och sen kan diverse statistik och analyser göras.

 

På rak arm vet jag bara att DD-WRT resp Tomato (custom firmware för vissa routrar) som har stöd för syslog.

 

Ok, nu är jag med, jag själv använder ZyXEL P-320W tror du dn kan funka eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag vet inte om detta kan vara en lösning?

Programmet är visst gratis från Microsoft och skall tydligen kunna köras på alla datorer.

 

Windows Live Family Safety 2011

 

Citat:

 

Family Safety är ett komplement till funktionen föräldrakontroll i Windows som gör att du kan ändra ditt barns behörigheter på nätet. Du kan få rapporter om sessioner och besök på webbplatser direkt på webbplatsen Family Safety. Du behöver inte logga in på barnets dator. Om Family Safety är installerat på flera datorer i hushållet används samma inställningar på datorerna, och rapporter från alla datorer sammanställs till en enda rapport.

 

 

Enkelt att övervaka aktiviteter

  • Med aktivitetsrapporter kan du enkelt kontrollera dina barns aktiviteter på nätet så att du kan lära dem att använda Internet på ett ansvarsfullt sätt. Med Family Safety kan föräldrar som vill ha mer kontroll blockera olämpligt innehåll och begränsa barnens surfande så att de endast kan besöka webbplatser som är lämpliga för deras ålder. Du kan också begränsa barnens användning av e-post och snabbmeddelanden genom att endast tillåta kommunikation med vissa kontakter i Windows Live Hotmail och Windows Live Messenger. På så sätt håller koll på vilka dina barn umgås med på nätet och vem de pratar med.

 

Ok, men jag tror inte att just den här programvaran är installerad på deras datorer å andra sidan vill jag inte

själv sitta och installera något på deras datorer då de kanske misstänker att jag sitter o spionerar på dem, men i själva verket så är detta inte så.

Vill helst hitta något sätt/ program som installeras på min egen dator o sen kontrollerar datatrafiken som sker i mitt nätverk, dvs de webbsidor som besöks etc.

Men tack för hjälpen! =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, nu är jag med, jag själv använder ZyXEL P-320W tror du dn kan funka eller?

 

Ja, den verkar kunna skicka syslog. Nu måste du välja att skicka till en syslog server. Ett exempel på sådan programvara är Kiwi Syslog

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, den verkar kunna skicka syslog. Nu måste du välja att skicka till en syslog server. Ett exempel på sådan programvara är Kiwi Syslog

 

Ok, men funkar programet med Win 7, verkar som att den är gjord för Win 2000 XP etc

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, men funkar programet med Win 7, verkar som att den är gjord för Win 2000 XP etc

 

Ja, så tolkar jag det som står på första sidan "Version 9.2.0

2000/2003/2003R2/XP/VISTA/2008/2008R2/7".

 

Kiwi syslog vara bara ett exempel. Googla så hittar du andra alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...