Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med nätverksinställningar i windows XP


Niss3

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag sitter just nu i ett nätverk med fyra andra datorer. De andra datorerna har windows xp, windows vista och windows 7. Jag har också windows xp.

 

Problemet är att de andra inte hittar mig i nätverket. Vi kan hitta varandra när vi "spelar" och alla har internet. Den andre med windows xp har inga problem med att gå in och andra har inte heller problem att gå in på hans utdelade filer.

 

Det är bara mig de inte kan komma åt. Jag kan gå in på deras, men de kommer inte in på min dator. Vad kan vara fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena!

 

Har kollat en sådan sak som brandväggen??

 

// Mvh Martin

 

Det är bara filutdelningen som inte fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En felaktigt konfigurerad brandvägg kan stoppa just det.

 

Jag använder bara window brandväggen. Hittar inga inställningar som skulle kunna orsaka "felaktig konfiguration", men jag provade att återställa till standardkonfigurationen för säkerhets skull. Det hjälpte inte heller :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu använder jag ju inte Windows egna brandvägg men för mig låter det som att standardkonfiguration innebär att alla portar är stängda och då fungerar inte lokal fildelning. Pröva med att tillfälligt stänga av brandväggen. Datorerna kan också behöva startas om för att alla ska upptäcka förändringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...