Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Router + fast anslutning = Ok! Lägga till trådlöst = problem!


trähjärtat

Rekommendera Poster

Hoj!

Jag har köpt en router av modellen d-link DSL-2740B då min gamla la av.

Vid installationen så lösenordskyddade jag inte routern pga att jag behövde nå Internet snabbt.

Kunde då utan problem också nå Internet på båda de bärbara.

Men nu har jag lösenordskyddat routern och nu får jag inte de bärbara till att ansluta.

Upplägget är följande: Jag en stationär dator (med XP) som är kopplad till routern med en fast anslutning (kabel). Den har jag som ”basstation”.

Nu vill ”koppla till” de bärbara, en med XP (min) och en med Vista (barnens).

När jag försöker ansluta bärbar/xp så ber den om lösenordet men fastän jag anger det, så vill det ändå inte. Vista-datorn vill inte heller.

Har provat med både wpa/wpa2-psk och wpa2-psk då jag har börjat om från början och nollställt routern men icke. De andra alternativen typ wpa på installationsdisketten har jag inte provat då man ska ange annat info och inte bara ett lösenord (och där vet jag inte vad man ska ange?)

Kan tilläggas att jag är gröngöling när det gäller datorer så jag är tacksam för ”lättfattade förklaringar” om hur jag kan lösa detta.

Har försökt att hitta ett svar här på forumet men har inte lyckats.

Mycket tacksam för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Har du konfigurerat ett trådlöst nätverk i routern och givit den ett namn, SSID? Vilka trådlösa nätverkskort sitter i de bärbara? Vilken standard stödjer de? B, g eller n? Vilken krypteringsstandard stöds av nätverkskorten? För att uppnå bakåtkompabilltet för trådlösa anslutningar bör moden ställas in på mixed g och n. Vet du inte vilken standard klienterna stödjer bör moden ställas in på mixed b,g och n. (B = upp till 11 Mb/s, G = upp till 54 Mb/s och N = upp till 300 Mb/s). En fördel är att använda det adminsitrationsverktyg/utility som levereras med nätverkskorten för konfigurering av klienternas anslutning till trådlöst nätverk.

/// Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoj igen!

Jag har konfiguerat routern och givit den ett SSID samt ett lösenord. Detta är gjort med cdn som medföljde routern.

Men det är när jag ska "koppla på" de bärbara datorerna som det inte lyckas. De hittar det trådlösa nätverket men de godkänner inte lösenordet.

Jari: Råden du ger mig, hm... det är rena grekiskan för mig ;-)

Tack ändå!

Jag får nog klia min brors-son bakom örat så han får komma och hjälpa mig :-)

Ha det bra

/ Annika

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ändrar lösenord i routern, måste du ändra i datorn som ska ansluta. Annars ligger det gamla lösenordet kvar, trots att du får ange nytt. Enklast är att ta bort den automatiska anslutningen. För XP, se min Nätverksguide, Trådlös router:

 

http://web.comhem.se/~u19125457/network.html

 

För Vista gissar jag att du högerklickar på Nätverket och väljer ta bort. Nån annan kanske vet exakt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...