Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lösenordsskydda filer/dokument.


Tennie

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag letar efter ett program där man enkelt kan lösenorsdskydda enskilda filer och även hela mappar.

 

Jag vill minnas att man förr kunde skydda dokument i tex Word genom att högerklicka, ge dokumentet ett lösenord och sedan krävdes detta för att öppna dokumentet.

 

Jag har provat något program som jag hämtat här på programbanken, men tyckte att det var lite onödigt avancerat. Kanske bara för att jag inte hade någon beskrivning av programmet utan jag fick prova mig fram.

 

Någon som har tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske bör man fundera på för vem man vill skydda dokumenten?

Om det bara är för att man inte själv, eller någon familjemedlem, av misstag ska skriva över en fil kanske det räcker med ett enklare skydd, kanske t.o.m att bara skrivskydda filen (attributet)

Är det känslig info som man vill skydda behövs kanske "bättre grejor".

 

Att skydda ett Worddokument med det inbyggda skyddet är nog inte att rekommendera då. Finns allt för bra verktyg att ta bort skyddet med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det räcker med ett enklare skydd så att filen/dokumentet iaf inte går att öppna. Naturligtvis då även att det inte går att läsa/skriva.

 

Hur fungerar det inbyggda skyddet i Word (2002-2003)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fungerar hyggligt men för den som vill är de ingen konst att knäcka dem. Men det duger kanske för dig i ditt sammanhang? Dvs att du gör det svårt för en icke behörig att läsa filerna, det är inte mer hemligt än så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt ändamål är endast att skydda filerna mot att de skall kunna läsas/skrivas. Så, nej, inte superhemligt alls. Hade varit bra att kunna skydda bilder/foton mot att kunna öppnas även de.

 

Hur använder jag jag det inbyggda skyddet i Word?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu när du lösensordsskyddat, googla lite på webben för tex

remove password protection

så du får klart för dig hur bra skyddet är

ifall nån som har tillgång till dina filer vill läsa dina filer

och inte har lösenordet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla för hjälpen med Worddokument!

 

Finns det något sätt att även skydda andra dokument, tex bilder/foton?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för förslaget om TrueCrypt, Monshi men jag förstår inte programmet. Tycker det verkar för komplicerat för mig.

 

Kanske det finns något annat program.

Det viktigaste för mig är att man inte omedelbart och enkelt kommer åt filerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TrueCrypt är inte speciellt svårt att använda. Enklaste förfarandet är att man skapar en fil på hårddisken som via TrueCrypt visas som en enhet, om en vanlig hårddisk.

När man vill spara/öppna filer på denna enhet startar man TrueCrypt, öppnar filen och skriver in det lösenord som krävs. Sedan är det bara att använda enheten precis som vanligt.

 

men, notera, detta är alltså en kryptering av filerna på egna datorn eller, kanske, på en server. Inte någon kryptering av en fil som du kan skicka vidare till andra. Vill du kryptera enskilda filer då finns det andra lösningar som PGP exempelvis.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Pretty_Good_Privacy

 

Vilken nivå av skydd du behöver/önskar kan bara du avgöra. Kanske Office egna skydd duger för dig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jadå, Office eget skydd räcker alldeles utmärkt för mina Word- och Exceldokument.

 

Däremot undrar jag om det finns något liknande skydd, snabbt och enkelt, för andra filer, tex bilder och foton?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alternativen som finns är

 

  • Skapa ett område på datorn där allt är krypterat. TrueCrypt är ett mycket bra program för detta som kan kryptera allt från hela partitioner, inklusive systempartitionen, till att skapa virtuella partitioner.
  • Windows inbyggda kryptering. Dock ej tillgängligt på home-versioner av Windows. Se bara till att skapa en kopia av din nyckel, annars kan allt vara förlorat vid en krasch av Windows. Kan kryptera enskilda mappar på hårddisken exempelvis.Hur bra/säker denna kryptering är vet jag inte.
  • Kryptera enskilda filer.
    • komprimeringsprogram, som WinZip och 7-Zip, kan ofta kryptera arkiven
    • PGP kan kryptera enskilda filer

De är de alternativ som jag ser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Monshi för hjälpen så länge.

 

Jag skall arbeta mig igenom de olika alternativen. Tar nog lite tid att prova sig fram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Hej!

 

Jag letar efter ett program där man enkelt kan lösenorsdskydda enskilda filer och även hela mappar.

 

Jag vill minnas att man förr kunde skydda dokument i tex Word genom att högerklicka, ge dokumentet ett lösenord och sedan krävdes detta för att öppna dokumentet.

 

Jag har provat något program som jag hämtat här på programbanken, men tyckte att det var lite onödigt avancerat. Kanske bara för att jag inte hade någon beskrivning av programmet utan jag fick prova mig fram.

 

Någon som har tips?

 

Fyller på med ett svar ifall någon hittar tråden efter sökning osv..

 

Det behövs egentligen INGA extra program för att "Skydda" sina filer..

Windows är faktiskt BYGGT för att alla skall ha såväl strikt privata filer/mappar och samtidigt dela filer via de inbyggda DELADE mapparna..

 

Allt som krävs är att man använder Windows så som det är designat för..

Dvs. Man har 1 Adminkonto (typ PCAdmin) som har ett starkt lösenord som en eller några få känner till

 

och att ALLA användare har VAR sitt konto och inloggning.

 

Då blir det per automatik så att ALLA FILER man sparar i sin egen profil (dvs. Mina dokument, Mina bilder osv.) blir privata, Inget annat konto tillåts komma åt eller se dessa filer/mappar..

 

M.a.o. behövs inga konstiga program etc.

 

Läs mer i länken

 

//eforum.idg.se/topic/221585-soker-ett-gratis-mappfil-lasningsprogram/page__view__findpost__p__1553180

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...