Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Elevvårdsmöte - regler?


Anjuna Moon

Rekommendera Poster

Hej.

Jag har en fråga som jag hoppas jag kan få lite tankar kring. Min flickvän har blivit kallad till ett sk. elevvårdsmöte (för sin 10-åriga son) på skolan på måndag. Bakgrunden är nog ointressant för er, men i korta så har sonens lärarinna betett sig väldigt fördomsfullt och orättvist mot min tjej och hotat med och slutligen tvingat fram detta möte.

Tjejen känner sig väldigt rädd inför situationen och litar inte alls på att hon kommer bli rättvist behandlad och vill därför att jag ska följa med som vittne och stöd.

 

Min fråga är helt enkelt, får jag följa med på detta möte även om jag ännu inte är laglig målsman till barnet det gäller? Eller är hon utlämnad till situationen som den är?

 

Min andra fråga är om man har rätt att, med deras kännedom förstås, spela in mötet?

 

Hoppas på snabbt svar eller iallafall tankar kring frågan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan ju inget om juridik elr så. Men om man tänker rätt förnuftig så ska du klart få följa med henne - det e ju inget fel med det liksom - du kan alltid säga att du har ett viss ansvar för pojken om lärarinnan nu skulle neka dej att delta i mötet.

 

Sen får du jag absolut spela in mötet med elr utan hennes kännedom - det e ju ett fritt land vi lever i, med alla våra rättigheter i slutändan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Janne Josefsson (Uppdrag granskning) är ju ute och spelar in med dold kamera...fast kanske inte riktigt samma sak - eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anser också att du har rätt att följa med som stöd, hon ingår ju i din nuvarande familj, eller hur?

 

Sen om du har rätt att spela in samtalet, är jag osäker på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gällande din närvaro:

Har tyvärr inget riktigt bra svar utan bara lite kommentarer.

 

Vad jag förstått (utan någon egentlig kunskap inom området) så kan det skilja en hel del mellan vad som avses med ett elevvårdsmöte på olika skolor.

Det vanligast förekommande formatet är (regelbundna) möten för skolans personal (lärare, kuratorer/skolsyster, ledning etc.) där elevvårdande frågor diskuteras såväl allmänt (skola/klass/grupp) som individuellt för elever.

Det är därför svårt att svara på vilka som (av skolan eller annan instans) tillåts delta i det möte som din flickvän har blivit kallad till. Rimligtvis bör sådana personer som ingår i elevens vardags-/familjeliv tillåtas utan problem.

 

Jag anser utan något som helst juridiskt stöd (om det ens finns något sådant) att även du bör få delta för att hjälpa modern att göra det bästa av mötet. Jag föreslår att du/ni så sakligt som möjligt lägger fram ert önskemål om ditt deltagande med hänvisning till just detta.

Att modern anser att det kommer hjälpa till för att göra mötet så produktivt som möjligt.

Om läraren nekar, be om en godtagbar anledning samt kontakta skolledningen och lägg fram er önskemål där.

 

 

Gällande inspelning:

Nu var det ett tag sedan jag kollade upp detta men jag tror inte att något har förändrats varken gällande lagstiftningen eller praxis.

I korthet är det helt lagligt att spela in (åtminstone banda analogt för att slippa ev. PuL-förvirring) ett samtal där man själv är en av deltagarna i samtalet. Det gäller även om den man talar med inte vet om att han/hon blir inspelad.

Se 4 kap 9a § brottsbalken:

9 a § Den som i annat fall än som sägs i 8 § olovligen medelst tekniskt hjälpmedel för återgivning av ljud i hemlighet avlyssnar eller upptager tal i enrum, samtal mellan andra eller förhandlingar vid sammanträde eller annan sammankomst, vartill allmänheten icke äger tillträde och som han själv icke deltager i eller som han obehörigen berett sig tillträde till, dömes för olovlig avlyssning till böter eller fängelse i högst två år. Lag (1975:239).
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flens kommun har dessa definitioner:

Elevvårdskonferensen

Elevvårdskonferensen består av skolsköterska, studievägledare, speciallärare, skolkurator, rektorer och andra personer som kallas särskilt beroende på konferensens innehåll. I elevvårdskonferensen diskuteras elever med stor frånvaro, studiesvårigheter eller andra problem, som mentor eller arbetslag inte ensamma kan lösa. Elevvårdskonferensen beslutar om åtgärder som stöd till elever i särskilda behov.

 

Elevvårdsmöte

Elevvårdsmöte kallar vi möten som berör elevens skolgång och studieresultat. Vid elevvårdsmöten upprättas åtgärdsprogram till stöd för en bättre kunskapsutveckling och resultat. I elevvårdsmötet deltar mentor, ibland andra lärare och/eller skolledare, elev och föräldrar.

http://www.flen.se/templates/Page.aspx?id=14602

 

Det finns nog inga generella bestämmelser på detaljnivå för hela landet utan det är nog mer "best practice".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för så snabb respons alla (poängen räckte inte till, så du Flyfisherman får en bonuspoäng när räknaren nollställts) =)

 

Mmm, jag tror vi ringer till biträdande rektorn imorgon och kollar upp det direkt med dem. Ville bara få lite input utifall de på felaktig grund skulle försöka neka mig att komma, just pga. deras tvivelaktiga agerande tidigare. Jag hoppas det löser sig till det bästa.

 

Tack igen, det var en viktig fråga för oss! :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänker så här:

Om du blir nekad att närvara (pga. något lull om att du inte är kallad..) får mötet ställas in och så får man kalla till ett nytt möte där även du blir inbjuden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Mikael63: Det hade varit nice. Tyvärr är en av anledningarna till mötet att min tjej tidigare inte kunnat träffa läraren på de tider som föreslagits, pga. att hon inte fått ledigt från jobbet. Som ensamstående mamma (som hon snart inte ska behöva vara längre) är hennes jobb naturligtvis inget hon har råd att äventyra.

När hon själv försökt föreslå tider då hon själv är ledig och har möjlighet att komma har läraren bara krasst svarat: Tyvärr! utan någon som helst motivering. Därefter har hon blivit hotad med att rektorn ska bli indragen för att hon inte svarar i telefon när läraren ringer (hon får inte ha mobilen på när hon arbetar, men det skiter läraren i)

 

Det är en hel del till märkliga beteenden och skit som kommit från den där läraren och jag känner själv att hon kommer bli hårt ansatt på mötet, så jag vill vara där och skydda henne och hennes son från orättvis behandling.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oavsett om du spelar in eller ej, vilket du också borde göra dolt (går väl i efterhand kontrollera om det är juridiskt användbart om så behövs, utan att nämna att det redan är gjort), så ta "minutes" på mötet i allafall, med klockslag och namn på alla närvarande och när du då för anteckningar öppet sådär, så kan det ha viss psykologisk effekt på deltagarna att uppträda korrekt, speciellt om du avbryter för att hinna få med sista meningen...

 

Vilket jag tror att dom förhoppningsvis kommer att göra i allafall bara genom att du sitter med.

Deras psykologiska övertag gentemot en ensam tjej, som kanske känner sig lite osäker kommer ju då att drastiskt minska.

 

Lycka till. Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra tankar Flyfisherman och jag hade nog tänkt göra så ändå. Tjejen frågar om hon får spela in, medan min telefon (dold) redan står på inspelning, så om de säger nej så kan man i efterhand (om något verkligen inte gått rätt till) använda den dolda inspelningen på något sätt för att försöka vända situationen. Förhoppningsvis kommer det inte alls vara så illa, men det skadar inte att vara förberedd.

 

Nä, som du säger, den psykologiska effekten av att hon inte är ensam känner jag faktiskt bör räcka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, tackar så väldigt mycket för den länken och informationen MrB.

Då är iallafall den biten löst, så även om de skulle vägra mig där så har vi arkiverat vad som sägs. Det är nästan viktigast, även om jag förstås vill göra situationen lättare och mindre ångestfylld genom att delta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, tackar så väldigt mycket för den länken och informationen MrB.

Vanurå? Den infon fick du ju redan 00:29 biggrin.gif

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, sorry Cluster, var inte helt vaken inatt, fortfarande trötthetssviter från flunsan. Nå, poäng fick du som tur var iallafall =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det första är det föräldern som har mest att säga till om i skolan om hur barnet skall behandlas och hjälpas.

(En närstående har i sin utbildning lärt sig detta, och praktiserat dito för ett X antal år sedan, 1 hysterisk, hyperreligös lärare förflyttades omedelbums när samtal och brev till rektorn klargjorde hur läraren betett sig mot barn och förälder)

 

Din flickvän skall prata med skolans rektor och tydligt markera att lärarens uppträdande och krav är kränkande/skrämmande/mm. Det är fullständigt orimligt att en förälder skall vara rädd för barnets lärare.. (Vad är då inte barnet??)

 

Din flickvän får som vårdnadshavande förälder ta med vem hon vill när det gäller barnet och skolan!

Föräldern avgör vem hon vill ha stöd av.. inte läraren/skolan..

 

Och JA! Som det står ovan så får ni spela in samtalet, så länge den som spelar in det är närvarande! Utan att skolpersonalen behöver tillfrågas.

 

Och NEJ! PUL bör inte ha mycket med det att göra så länge ni inte missbrukar inspelningen eller offentliggör den etc.

På samma sätt som du i din kontaktlista i datorn/mobilen kan spara mitt personnummer (för födelsedagspåminnelse) samt min adress/telefonnummer etc.

 

Om jag inte missminner mej gör pul en viss skillnad på om det är en privatperson eller ett företag som lagrar uppgifterna etc.

 

Men följ med du! Skolan kan inte hindra dej eller er! Och spela in samtalet så ni får kontroll på vad som sades/beslutades..

Det är bättre än minnesanteckningar.. och fungerar som underlag när ni påtalar ev. oegentligheter inför rektorn/skolledningen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack WinGuider.se, det svaret kändes betryggande och reflekterar hur jag anser att det ska vara.

(Har tyvärr inga poäng kvar att dela ut idag, men svaret är väldigt uppskattat!)

 

Jag återkommer väl på måndag kväll och avrundar tråden med hur det gick =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har lite samma situation. Min sons mor har vårdnaden. Men när hon inte har tid går jag på de möten skolan har. Ibland går vi båda två.

På ett av de här mötena tog andra föräldrar upp problem med en lärare. Vilket kändes skönt för då insåg jag att det inte var enbart vår son som hade problem med att han var dålig på att lära ut.

Så försök gå på så många möten i skolan som möjligt.

Och är din flickvän med på det kan ju du gå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack WinGuider.se, det svaret kändes betryggande och reflekterar hur jag anser att det ska vara.

(Har tyvärr inga poäng kvar att dela ut idag, men svaret är väldigt uppskattat!)

 

Jag återkommer väl på måndag kväll och avrundar tråden med hur det gick =)

 

Hur gick det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej. Kan meddela att det gick alldeles utmärkt. Lärarinnan hade en viss attityd, det kände jag direkt, men bitr.rektor och skolsköterska fick jag snabbt med på noterna och till slut lyckades jag styra hela mötet till vår fördel, precis som det ska vara. :thumbsup:

 

Tjejen var så tacksam att hon bara grät efteråt, skönt att kunna visa ansvar för andra för en gångs skull, tror jag växt ett par år i mogenhet nu =)

 

Förresten, det var inga problem för mig att sitta med på mötet, utan sköterskan sade bara att det är helt upp till föräldern att avgöra. Det blev även godkänt att de kan kontakta mig de gånger tjejen jobbar och inte kan nås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...