Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ett hemmabygge som inte fungerar!


M.Mever

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag tänkte prova på och bygga en egen dator, har aldrig gjort det förrut.

 

Jag köpte detta paket på dustin.

DUSTIN DATORPAKET AMD PHENOM II X6 1055T/4GB/1TB/HD6870 OC

 

Nu när jag äntligen är klar med byggt så fungerar det inte. Det finns en del fläktar, alla snurrar när jag startar datorn, förrutom de på grafikkortet. Men problemet är att det inte blir någon bild på tvn. Jag har en LCD tv som skärm.

 

Det finns en liten grön lampa som lyser på moderkortet. Jag har testat och dragit ur ram-minnena. Kört med bara ett minne osv. Inget fungerar. läste att det kund vara fel... men som sagt, ingen bättring.

 

Jag har två platser för grafikkortet, PCIE-1 och PCIE-2. Jag fick med något annat kort som det stod att jag skull sätta på plats nummer 1. Och att jag skulle ha själva grafikkortet på plats nummer 2.

 

Allt är ju helt nytt och jag har vart försiktig och haft antistatband på mig å allt.

 

Någon som har något tips!?

 

tacksam för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grafikkortet ska enligt manualen sitta i den blåa sloten, och det s k switch card i den gråvita.

 

Men prova utan separat grafikkort först och kör med det inbyggda. Koppla också ur hårddisken, DVD:n. Minnet ska sitta i DIMM_A1, dvs första från vänster. Då bör du få signal på skärmen.

 

Är skärmen fortfarande helt svart, kan det ev vara värmeproblem för processorn. Fick du god kontakt mellan processor och kylare m h a kylpastan som satt på kylaren?

 

Du bör också testa skärm, dvs TV:n, och kablage med en annan dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, switchcard satt i den gråvita och grafikkortet i den blåa.

 

jag ska genast testa med det som du säger..... jag har dock testat att koppla en VGA och sen även en HDMI ifrån moderkortets utgångar, men det fungerade inte heller.... men jag ska koppla ur som du sa.

 

edit:

 

Jag har testat att köra utan SwitchCard, grafikkortet, hdd samt dvdn.

kopplade en VGA och senare även en HDMI till moderkortet, men inget händer på skärmen...

 

till saken hör ju att jag har en annan dator kopplat till just denna tvn, med en VGA kabel.... så tvn fixar ju iaf från den datorn till tv, via VGA.

 

Det fanns redan kylpasta på cpu-fläkten, så jag tyckte jag fick god yta, fick trycka ner ganska hårt för att få fläkten på plats. CPU passade jättebra, den behövdes inte tryckas ner.... utan det va mer när fläkten skulle dit.

 

 

något mer tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Har du kopplat bägge PCI Express kablarna från nätaggregatet till grafikkortet? Kortet behöver 2 anslutningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Distanserna sitter på rätt ställe i chassit, passande exakt antal till motsvarande monteringshål på moderkortet, så det inte blir kortslutning?

 

Grafikkortet är verkligen korrekt monterat (nedtryckt ordentligt) och det sitter inte snett?

 

Fläktarna på grafikkortet snurrar inte sa du, skall dessa snurra direkt kortet får ström?

Annars har du något problem med spänningsmatningen.

Kontrollera att dessa båda strömkontakter till grafikkortet verkligen sitter i riktigt.

 

Gå igenom alla kontakter från nätaggregatet, lossa en efter en och sätt direkt tillbaks kontakten igen, fortsätt med nästa osv.

 

Gå igenom alla övriga kontakter likadant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm Har du möjlighet att prova med en datorskärm för att se om det fungerar.

 

Det kortet du har fått med, om det är ett switchcard, ska sitta i PCIE 1. När du har ett grafikkort och sedan sätter i switchcard, så får du PCIE-16x där grafikkortet sitter,PCIE 2, istället för 8x. Skulle du skaffa ett till grafikkort och sätter det i PCIE 1 så blir bägge PCIE platserna 8x.

 

Snurrar inte grafikkorts fläktarna så är det något fel med strömmen till grafikkortet.

 

Såg inte att Flyfisherman redan påpekat detta med strömmen. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag sitter på jobbet just nu, jag slutar kl 14.

 

Ang distanserna så är det 9 st tror jag, som jag satte dit... alla distanser har samma storlek. Det stog i chassit att man kunde köra miniATX eller ATX moderkort. Jag har ju ett ATX och då skulle man sätta distanserna i en bokstavsserie, typ A B C D E F J K L har ja för mig. Det passade ju när jag skruvade iaf.

 

 

Grafikkortet sitter på rätt ställe och har två PCI-e strömsladdar. I den blåa delen och SwitcCard i den vita delen. Har ju 4 st 2gb ram minne, köpte 4Gb extra. Men nu har jag bara ett minne isatt.

 

Jag vet inte om fläktarna på grafikkortet skall snurra vid start, någon som vet det? Hur kan man se att det finns liv i kortet?

 

Jag ska försöka få tag på en skärm sen. Kommer inte finnas HDMI men väl DVI eller VGA iaf.

 

 

Jag har kollat runt på nätet och funderar på en sak. I instruktionsboken till moderkortet så fattade jag det som att man antingen skulle koppla in 24-pin (nätaggregatet) till moderkortet ELLER 8-pin från nätaggr till moderkortet. Jag har, vid CPU, en kontakt med 4pin. Skall jag koppla in någon ström där eller räcker det med den 24-pin kontakten? Processorfläkten snurrar ju iaf. Behöver processorn extra ström eller räcker det med 24-pin kontakten från aggr till moderkortet!?

 

Kan detta vara lösningen på mitt problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Där har du säkert felet. Du ska koppla in bägge två. Det finns en strömkabel på nätaggregataet som ska kopplas in vid CPU:n. En 8-pin, som man kan dela på så att du får en 4-pin.

 

Det är möjligt att den lilla strömkabeln har bara 4-pin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag sitter på jobbet just nu, jag slutar kl 14.

 

Ang distanserna så är det 9 st tror jag, som jag satte dit... alla distanser har samma storlek. Det stog i chassit att man kunde köra miniATX eller ATX moderkort. Jag har ju ett ATX och då skulle man sätta distanserna i en bokstavsserie, typ A B C D E F J K L har ja för mig. Det passade ju när jag skruvade iaf.

 

 

Grafikkortet sitter på rätt ställe och har två PCI-e strömsladdar. I den blåa delen och SwitcCard i den vita delen. Har ju 4 st 2gb ram minne, köpte 4Gb extra. Men nu har jag bara ett minne isatt.

 

Jag vet inte om fläktarna på grafikkortet skall snurra vid start, någon som vet det? Hur kan man se att det finns liv i kortet?

 

Jag ska försöka få tag på en skärm sen. Kommer inte finnas HDMI men väl DVI eller VGA iaf.

 

 

Jag har kollat runt på nätet och funderar på en sak. I instruktionsboken till moderkortet så fattade jag det som att man antingen skulle koppla in 24-pin (nätaggregatet) till moderkortet ELLER 8-pin från nätaggr till moderkortet. Jag har, vid CPU, en kontakt med 4pin. Skall jag koppla in någon ström där eller räcker det med den 24-pin kontakten? Processorfläkten snurrar ju iaf. Behöver processorn extra ström eller räcker det med 24-pin kontakten från aggr till moderkortet!?

 

Kan detta vara lösningen på mitt problem?

 

Gällande grafikkortet, så borde fläkten starta fullt ut, och sedan gå ner i varv, och anpassa sig hur den ska köra på egen hand.

Rör inte fläkten på sig alls, så kanske du inte har någon ström till kortet/fläkten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Halloj!

 

Det verkade som om det var den 12V 8-pin eller i mitt fall 4-pin kabeln från aggregatet till CPU. Hade glömt den. Har dock för mig att det stod i instr att det var antingen 24-pin eller 8pin. Men OK.

 

Nu fungerar det och alla frläktar fungerar nu. Har kollat lite i BIOS men är inte hemma alls där så får väl ta det senare kanske.

 

Håller iaf på att installera Win 7 nu.

 

Det jag kunde se i BIOS var att CPU tempen var 41grader. och då höll jag ju egentligen inte på med något heller... är det mycket?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Det jag kunde se i BIOS var att CPU tempen var 41grader. och då höll jag ju egentligen inte på med något heller... är det mycket?

 

 

Nej det är inte mycket. Det kunde vara lägre. Du borde ha fått med program där du kan ställa in hastigheten på fläktarna om du vill få ner tempen.

 

Det chassit du har är riktigt bra. Har ett likadant. Köper du till extra fläktar och installerar får du väldigt bra kylning. Jag har ingen erfarenhet av de nya AMD processorerna, men vad jag har läst ska de hålla fina temps även vid belastning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...