Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Måste man ändra format på bilder för att bränna de på skiva?


Andiesama

Rekommendera Poster

Har en kompis som älskar ta bilder med sin digital kamera. Han är duktig på det också! men varje gång han vill dela med sig antingen via mail eller göra en skiva så får han bara en bild på.:blink: jag är inte så insatt i det här men det kändes som om det är frågan om format? kanske att de är för stora? hur ändrar man det i så fall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det får vara en rejäl kamera för att bara få plats med EN bild på både dvd eller cd. Så nej det är inte formatet på bilderna det beror på. Vad är det för program som används när han bränner? Det vanligaste formatet att bränna en skiva i är ISO, det är dataformat som i princip alla datorer och operativsystem kan läsa. Även de flesta dvd och bluray spelare idag. Se till att det är i det formatet han bränner i och inte UDF eller dvd-video eller liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm... han säger att han använder iso :( måste nog kolla själv vad det kan vara för fel, han kanske missar nåt. (han är inte så van vid datorer) men tack så jätte mycket i alla fall. Jag får nog säkert fler frågor efter det :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

Enklast är väl att markera alla bilderna eller dra hela mappen med bilderna till CD/DVD skivan. Är det många bilder, så använder man så klart en DVD till att bränna bilderna på. Lite beroende på om man bränner i Windows eller med annat program, skiljer sig förstås förfarandet ovan. Men principen är densamma.

 

Lite mer avancerat, så kan man ju förstås skapa ett trevligt bildspel, som man bränner ner på skivan. FastStone Image Viewer är gratis och ett av de bättre programmen för att hantera bilder

 

http://www.faststone...iewerDetail.htm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var en bra ide! hoppas att det är ett enkel program så att han fattar utan att jag behöver vara med!:blush: Tack så mycket :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nackdelen när man gör ett bildspel är väl att man bränner en dvd-video. Med Pal upplösning. Du reducerar således upplösningen väldigt mycket. Jag hade ju inte bara bränt ett bildspel men det kan ju vara ett kul kompliment.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nä allt är ju super enkelt när man kan det!:P hmm... kom på att jag har bränt en massa bilder till skiva när jag gjorde backupp och det va faktiskt ingen konst. får nog åka dit få se vad han gör, och vilket program han använder

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att bränna bilder som en ISO är väl aningen märkligt..?

Alltså inte som en ISO image om det är det du tänker på. Utan använda sig av filsystemet ISO 9660. Det är inget konstigt, utan det filsystemet som används oftast vid en vanlig data-cd / dvd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså inte som en ISO image om det är det du tänker på. Utan använda sig av filsystemet ISO 9660. Det är inget konstigt, utan det filsystemet som används oftast vid en vanlig data-cd / dvd.

Ahh.. tänkte väl det.. :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...