Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilken är bäst? xp eller vista?


Andiesama

Rekommendera Poster

Personligen använder jag win.7 men jag ska formatera om min kompis dator (den är super seg) och hon har bara de 2 program i original skiva. jag vet inte om det är mina hjärnspöken men det känns som om Vistan uppdaterar hela tiden och fyller datorn med jag vet inte vad, så att den blir seg. vad tycker ni?:(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

från ett säkerhetsmässigt perspektiv, skulle jag välja Vista, som trots allt är ett betydligt modernare program, vilket också supportas av Microsoft.

Xp en gammal trotjänare som naturligtvis är ett bra OS, men tämligen omodernt och sårbart.

Supporten av det försvinner ju dessutom.

 

Att program, som Vista eller Windows 7 regelbundet tar emot uppdateringar är ju en fördel då problem åtgärdas och hål täpps till.

Att datorn är "seg" kan ju ha helt andra orsaker än OSet, t.ex dålig hårddisk, lite minne.

Hur gammal är den och vad har den för minne?

Testat disken?

 

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med att kolla vilka operativsystem som det finns drivrutiner till. I en del fall har datorer som sålts med Windows Vista eller Windows 7 inga drivrutiner till Windows XP. Detta gäller främst bärbara och stationär märkesdatorer. Finns det inga drivrutiner till Windows XP kommer du att skapa dig själv en massa problem genom att försöka installera det.

 

Windows Vista kräver lite mer resurser av datorn, men om man stänger av funktioner som Aero Glass och Sidebar'en så tycker jag inte att det är jättestor skillnad. Tex antivirusprogram brukar vara en betydligt större prestandatjuv.

 

Är datorn avsedd för Windows Vista och det är Windows Vista din kompis har licens till så tycker jag att du ska hålla dig till Vista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack ni har rätt! ska testa det du sa om att stänga av, och se hur mycket antiv. tar av prestandan! nu har ni hjälp mig att välja! :thumbsup::D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rör det sig om en nyare sk. "Märkesdator" så brukar de ha en dold partition som innehåller Windowsinstallationen med program och allt...

 

Iså fall surfar ni till tillderkarens webbplats.. Kollar i supportsidorna och söker efter:

Restore PC, återställa eller "installera om" datorn..

 

typ: som på dells.supportsidor:

http://support.dell....36966&l7=362066

 

Välj det Operativsystem datorn hade från början och ni får en beskrivning av proceduren som återistallerar datorn så den blir precis som den var första gången den startades!

 

Fördel:

Ni får med alla programvaror som Office etc.

 

Om det ej är en märkes dator..

Det du bör göra för att allt skall gå rätt till från början till slutet, är att du:

 

Först ser till att spara undan de filer etc. som du vill ha kvar. (typ: Bränn till CD/DVD etc. eller spar till USB-minne!)

 

Passa även på att besöka dator/moderkortstillverkarens webbplats och ladda ner moderkortsdrivrutiner samt drivrutiner till SATA, grafikkort, ljudkort & nätverkskort etc.

(Installerar ni XP så finns det en txt-fil i Sata-drivrutinen som anger hur du skapar en Diskett med SATA-drivisarna! (Låna diskdrive om du inte har en i datorn)

Eller använd "IDE-mode" på SATA-disken, rådfråga moderkortsmanualen vid behov!)

Spara övriga Drivrutiner på t.ex. USB-minne/Cd/DVD-skiva!

 

Kör gärna även en "Kefinder" som plockar fram den registreringsnyckel du har i dag.. så du har en giltig nyckel till ominstallationen.

(OBS! Denna typ av program ger varningar från ditt virusskydd!)

 

Därefter är det bästa att helt "rensa" datorn och börja på nytt.. Då slipper du ärva problem från tidigare installation..

Vill du ha en kort & enkel steg för steg beskrivning så kommer det en här:

 

 

 

2.3 OBS! Koppla BORT alla nätverks & Modem kablar samt ev. USB-enheter. Dessa kopplas in först när datorn är skyddad

 

När datorn vid starten visar skärmbild med texten ”Tryck Del för Setup” etc. Tryck då på Del * (Om Select bootdevice visas Följ den beskrivningen!)

*=Beroende på dator kan annan tangent behöva användas, som t.ex. F1, F2, F8, F10 eller ESC

 

Om rätt tangent inte anges på skärmen, prova tills ni hittar rätt tangent eller se i moderkorts manualen

Se till att Startordningen i BIOS är 1=CD-Rom 2= HardDrive** 3=Inget!

**Primary master eller Hdd0 (noll),Sata nr:1 etc.

 

Sätt installationscd´n i Cd-romenheten…

 

(Datorn Startar Om)

 

OBS! I vissa fall startar datorn direkt från Cd´n, i andra fall anges på skärmen att tangent skall nedtryckas för att start från cd-skiva skall ske.. Studera skärmtexter NOGA & agera utifrån dessa!

 

När skärmtext anger att datorns Maskinvara kontrolleras, Fortsätt med avsnitt 3

 

3 INSTALLATIONEN AV windows INLEDS

3.1.1 Radera Tidigare filsystem

Se till att ALLA partitioner raderas - Följ skärmanvisningarna (Börja nedifrån, Markera partition, Tryck D, L, osv)

 

När endast Opartitionerat utrymme visas

 

3.1.2 Skapa Nytt Filsystem

Skapa en (1) ny partition på xxxxMb eller enligt eget önskemål (Tryck C skriv: xxxxxMb, Tryck Enter)

 

När ”C:\ Partition1 [Ny (oformaterad)] xxxxMb” är markerad, Tryck Enter

 

3.1.3 Formatera det nya filsystemet

När ”Formatera Partitionen med NTFS” är markerad, Tryck Enter för att fortsätta (välj EJ Snabb!)

(Formatering sker) (Filer kopieras) (Omstart Sker)

osv....

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aaaaaa! du räddade mig från ett JÄTTE misstag! jag glömde helt bort drivrutinerna! Fy va snällt att du tog dig tid att gå igenom steg för steg! där märks det att man inte är såå van :blush: du är :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...