Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vem har rätt att beordra en anställd övertid?


.sun

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har googlat som f-n efter svaret på den frågan, och inte hittat nåt klart i vare sig lagar eller kollektivavtal. Det står bara i princip att "arbetsgivaren har rätt att beordra övertid".

 

Arbetsgivaren bör väl innebära min närmaste chef, och alla chefer uppåt i hackordningen. Det kan jag köpa. Men kan chefen delegera den rätten till en av mina kollegor?

 

Som det är nu så har jag en projektledare som jag inte riktigt kommer överens med när det gäller arbetsfördelningen. Hon hävdar att hon fått mandat av chefen att fatta beslut om när övertid krävs. Innan jag pratar med honom skulle jag dock vilja veta vad som är rätt - han kan ju hävda att "jodå, jag har delegerat rätten att beordra övertid till projektledaren" - men har han stöd för det i avtal/lagar? Kan han då delegera rätten till städerskan också? Var går gränsen för vad jag ska förväntas acceptera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din projektledare har rätt. Projektledaren har ett ansvar att projektets mål bla tidplaner och skall äska resurser för att klara detta. Behöver projektledaren mer resurser i form av övertid äskas detta hos resursernas chef. Säger denna OK är rätten till övertid delegerad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var går gränsen för vad jag ska förväntas acceptera

Utöver det som NoWin säger, denna punkt regleras definitivt i arbetstidslagen eller, om detta förhandlats bort, i kollektivavtalet (eller i sista hand omförhandlat i anställningsavtalet)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din chef kan delegera sitt ansvar till vem som helst, inkl. städerskan om han vill det. Delegeringen är inget som regleras i avtal. Dock så är det ju alltid så att det är din chef som är ansvarig i slutändan. Därför kan jag tycka att din chef borde informera dig om vilka som har rätt att beordra dig att jobba övertid så att du inte hamnar i en situation där projektledaren sagt att du ska jobba övertid men chefen vägrar godkänna den och du därmed inte får betalt som för övertid.

 

Jag tycker att du ska börja med att fråga din chef om projektledaren har rätt att beordra dig att jobba övertid. Om du har en bra relation med chefen så kan du ju även ta upp detta med projektledarens arbetsfördelning. Eftersom det är din chef som är ansvarig för dig kan han sätta stopp för projektledarens möjlighet att låta dig jobba övertid varpå projektledaren får fördela om arbetsuppgifter för att lösa sitt uppdrag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din chef har rätten att delegera ner möjligheten att bestämma detta, men din chef bör informera via ett möte eller officiellt infoblad om att så sker, så att alla vet om vad som gäller.

Men som också nämns här är ju att det ändå är din chef som har huvudansvaret om något blir fel.

 

Detta är ju ett exempel på vad som också kan vara förhandlat lokalt, om behovet finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har en betydligt bättre relation till chefen än projektledaren, så jag ska helt klart ta upp det. Detta är inte första stötestenen med projektledaren, mera droppen som fick bägaren att rinna över.

 

Tackar för kommentarerna jag fått, får se vad chefen säger om saken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...