Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Batterier bärbar dator - hur gör man ?


Inger Maryissa

Rekommendera Poster

Inger Maryissa

Tar ni ur batterierna när era bärbara datorer används länge i eluttaget ?

 

Jag har hört att man behöver ladda ur batterierna hel då och då för att de ska hålla längre.

 

Om jag växlar mellan strömläge och batteriläge måste jag stänga av datorn helt då ?

eller är det ok även när datorn är satt i strömsparläge ?

vilket är inställningarna för min dator när jag stänger locket på datorn

 

Jag använder den mest som en en stationär dator...men det kan säkert komma tillfällen när jag vill använda den någon annan stans

 

Så tacksam för tips och svar då det är första gången jag har en bärbar dator.

 

PS, Jag har Windows 7 i min dator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tar ni ur batterierna när era bärbara datorer används länge i eluttaget ?

 

Nej. Min dator startar inte överhuvudtaget då.

 

Jag har hört att man behöver ladda ur batterierna hel då och då för att de ska hålla längre.

 

När batteriet är laddat, drar jag ur strömsladden och kör batteridrift, tills de är nästan slut.

 

Om jag växlar mellan strömläge och batteriläge måste jag stänga av datorn helt då ?

eller är det ok även när datorn är satt i strömsparläge ?

 

Förstår inte frågan. Det är bara att dra ut eller sätta i strömsladden.

 

vilket är inställningarna för min dator när jag stänger locket på datorn

 

Det ser du i kontrollpanelen under energiinställningarna.

 

Jag använder den mest som en en stationär dator...men det kan säkert komma tillfällen när jag vill använda den någon annan stans

 

Mitt enda tips - ha inte strömsladden i alltid, det dödar vilket batteri som helst.

 

Så tacksam för tips och svar då det är första gången jag har en bärbar dator.

 

PS, Jag har Windows 7 i min dator

 

Kanske en dum fråga, men varför köpte du en bärbar när du inte vet om du kommer använda den som det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Litium-jon batterier har en livslängd på 500-800 laddningscykler över flera år.

Har du batteriet i datorn och samtidigt kör den över el-nätet, så laddas och laddas det ur hela tiden, beroende på temperaturerna.

Batteriet tappar laddning när det blir varmare och laddningsautomatiken kommer då att börja ladda det igen och därmed förbrukas ett antal laddcykler från den totala livslängden bara genom att batteriet sitter i samtidigt med nätanslutning.

 

Batteriet mår alltså bäst av att plockas ur, om man konstant eller under långa perioder använder nätspänning. (Om datorn stöder det.)

 

Batteriet skall inte förvaras urladdat. Tar man ur batteriet för att förvara det (svalt) så bör det endast vara laddat till 50-60% aldrig fulladdat. Nya batterier är därför bara laddade till c:a 50% från tillverkaren.

 

Batteriet skall helst inte laddas ur helt innan det laddas c:a 20%

Batteriet mår bäst av att inte laddas mer än till c:a 80-90%

Första gången ett nytt batteri används, så skall det laddas fullt i minst 15-17 timmar med datorn avstängd.

Ett nytt batteri når inte sin fulla kapacitet förrän efter 10-15 laddcykler.

 

Har man haft batteriet under långtidsförvaring flera månader, bör man göra en "förstagångsladdning" och motionera batteriet genom att använda det.

 

Batteriet är en "färskvara", så har du inte ett behov av ett extra batteri som du använder, så är det ingen mening att köpa ett dyrt extra eftersom det försämras över tid.

Tips - titta efter tillverkningsdatum och försök köpa ett som är så färskt som möjligt, alltså inte flera år gammalt.

 

Detta gäller för optimal livslängd och prestanda för Li-Ion batterier, men naturligtvis är det väl ingen som klarar av att följa allt detta till punkt o pricka, men huvuddragen går väl fram...;)

 

[Edit] I övrigt så skall anvisningarna i instruktionsboken följas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inger Maryissa
Nej. Min dator startar inte överhuvudtaget då.

När batteriet är laddat, drar jag ur strömsladden och kör batteridrift, tills de är nästan slut.

 

tack snälla för svar

så då kanske jag ska då och då köra på batteridrift så att batterierna räcker längre

 

Förstår inte frågan. Det är bara att dra ut eller sätta i strömsladden.

 

 

Jo, ja bara undrar om jag måste stänga av datorn först eller om det är ok att bara lägga på locket när jag ändrar till batteriläge eller till eluttaget.

Hoppas du förstår hur jag menar ;-)

Kanske det är en lite dum fråga ;-)

men jag har inte haft en bärbar dator förut...

 

Kanske en dum fråga, men varför köpte du en bärbar när du inte vet om du kommer använda den som det?

l

 

Jo, jag har så liten lya, och det är så behändigt med en bärbar dator, och slippa alla sladdar osv

Och det kan ju även komma tillfällen när jag vill använda den någon annan stans eller flytta på den

 

Tack för alla tips och tar gärna emot fler

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inger Maryissa

Litium-jon batterier har en livslängd på 500-800 laddningscykler över flera år.

Har du batteriet i datorn och samtidigt kör den över el-nätet, så laddas och laddas det ur hela tiden, beroende på temperaturerna.

Batteriet tappar laddning när det blir varmare och laddningsautomatiken kommer då att börja ladda det igen och därmed förbrukas ett antal laddcykler från den totala livslängden bara genom att batteriet sitter i samtidigt med nätanslutning.

 

Batteriet mår alltså bäst av att plockas ur, om man konstant eller under långa perioder använder nätspänning. (Om datorn stöder det.)

 

Batteriet skall inte förvaras urladdat. Tar man ur batteriet för att förvara det (svalt) så bör det endast vara laddat till 50-60% aldrig fulladdat. Nya batterier är därför bara laddade till c:a 50% från tillverkaren.

 

Batteriet skall helst inte laddas ur helt innan det laddas c:a 20%

Batteriet mår bäst av att inte laddas mer än till c:a 80-90%

Första gången ett nytt batteri används, så skall det laddas fullt i minst 15-17 timmar med datorn avstängd.

Ett nytt batteri når inte sin fulla kapacitet förrän efter 10-15 laddcykler.

 

Har man haft batteriet under långtidsförvaring flera månader, bör man göra en "förstagångsladdning" och motionera batteriet genom att använda det.

 

Batteriet är en "färskvara", så har du inte ett behov av ett extra batteri som du använder, så är det ingen mening att köpa ett dyrt extra eftersom det försämras över tid.

Tips - titta efter tillverkningsdatum och försök köpa ett som är så färskt som möjligt, alltså inte flera år gammalt.

 

Detta gäller för optimal livslängd och prestanda för Li-Ion batterier, men naturligtvis är det väl ingen som klarar av att följa allt detta till punkt o pricka, men huvuddragen går väl fram...;)

 

[Edit] I övrigt så skall anvisningarna i instruktionsboken följas.

 

tack snälla för tipsen :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller inte riktigt med om detta, inte gällande Li-ion batterier.

 

Dessa har ju inte någon minnes tak eller så, och tappar inte heller kraften när man inte använder det, man bara laddar på när man känner för det, och batteriet kan mycket väl sitta i för jämnan, även om man ofta använder nätadapter.

 

Jag har både en systemkamera och två bärbara med dessa batterier, och jag använder nätadapter till allihopa, samtidigt som batterierna sitter i, inga problem alls.

 

Var i kontakt med tillverkaren av ena datorn, och dom bekräftade detta också, och menade att batteriet tar ingen skada av att alltid sitta i. även om man ofta kör med nätadapter.

Det enda man ska tänka på, som också kommit fram i denna tråd, är att man ska inte ladda ur batteriet helt, innan man laddar igen.

 

Den ena bärbara här används ofta som stationerad, och körs alltid med nätadapter, och med batteriet , har aldrig haft problem med denna.

Kört så i några år nu.

 

Däremot äldre typer av laddbara batterier, fungerar på annat sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är riktigt att Li-Ion batterier inte får ett sk. "minne" som tex. Ni-Cd batterier och det har jag heller aldrig påstått.

 

Däremot kan batteriet behöva nollställas efter c:a 30 laddcykler pga. något som kallas "digital memory" och som gäller för Li-Jon batterier med energimätare som används av laddaren. Då kan man kalibrera denna om den börjar visa fel, genom att helt tömma batteriet och sedan ladda det fullt, vilket bör göras efter 30 laddcykler.

 

Alla batterier laddas ur över tid av varierande grad och Li-Jon har en lägre grad men framför allt är det värmen som påskyndar urladdningen och varmt blir det när det sitter i en dator. Det är ju trots allt en kemisk process som pågår. När batteriet kommit ned under en viss nivå, så startar automatiskt uppladdningen igen.

 

Det är också anledningen till att många datortillverkare rekommenderar att ta ur batteriet om datorn körs på konstant nätspänning pga att ett Li-Jon batteri endast har ett begränsat antal laddcykler (500-800) och batteriet blir också gradvis försämrat ju fler laddcykler det genomgår.

 

Vissa moderna datorer är utrustade med "intelligenta" laddkretsar som minimerar uppladdningen och endast sköter laddning till c:a 80% av batterikapaciteten. Vissa system klarar också av att göra laddcykler antingen automatiskt eller manuellt där man väljer detta.

Det beror helt på vilken typ av laddare samt Li-Jon batteri man har som också innehåller elektronik. Det finns dyra och billiga av båda sorterna.

 

Lämna heller inte datorn/batteriet i en het bil på sommaren.

 

Jag skrev ju också att det gäller för optimal prestanda och livslängd för Li-Jon batterier, såklart att det fungerar tillfredsställande ändå.

 

Helt annat gäller för Li-Polymer, Ni-Mh och Ni-Cd.

 

Batterifakta om batterier för bärbara datorer

 

How to prolong lithium-based batteries

 

Understanding lithium-ion

 

Lithium-ion battery Wikipedia eng.

 

Och naturligtvis är det ju alltid bäst att läsa skötselråden i instruktionsboken.

 

Mvh :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inger Maryissa

Tack snälla för informationen och jag ska kolla länkarna du gav här

och naturligtvis instruktionsboken för min dator

Men ibland är instruktionsböcker lite svåra att förstå

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inger Maryissa

Jag håller inte riktigt med om detta, inte gällande Li-ion batterier.

 

Dessa har ju inte någon minnes tak eller så, och tappar inte heller kraften när man inte använder det, man bara laddar på när man känner för det, och batteriet kan mycket väl sitta i för jämnan, även om man ofta använder nätadapter.

 

Jag har både en systemkamera och två bärbara med dessa batterier, och jag använder nätadapter till allihopa, samtidigt som batterierna sitter i, inga problem alls.

 

Var i kontakt med tillverkaren av ena datorn, och dom bekräftade detta också, och menade att batteriet tar ingen skada av att alltid sitta i. även om man ofta kör med nätadapter.

Det enda man ska tänka på, som också kommit fram i denna tråd, är att man ska inte ladda ur batteriet helt, innan man laddar igen.

 

Den ena bärbara här används ofta som stationerad, och körs alltid med nätadapter, och med batteriet , har aldrig haft problem med denna.

Kört så i några år nu.

 

Däremot äldre typer av laddbara batterier, fungerar på annat sätt.

 

tack snälla för svar

så då har det varit ok att batterierna är i fast jag mest använder nätström

 

Men kanske jag kör lite på batterierna också, så de får "jobba" lite ;-) ?

 

Och den vita ikonen i aktivitetsfältet har hela tiden sagt att batteriet är helt laddat....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du kan köra så, det fungerar tillfredsställande.

Att köra på batteriet så "det får jobba" behöver du inte göra ofta.

 

Jag antar att din bärbara dator är inställd så att energispar-alternativen gör så att processorn kör med lägre hastighet vid batteridrift och att datorn går in på energisparlåga efter kortare tid också, alltså att skärmen släcks ned osv. Då är det bara att "väcka" den.

 

Det jag skrivit i tidigare inlägg handlar om att få ut så mycket som möjligt av Li-Jon batteriets livslängd och prestanda över tid.

Faktiskt så gissade jag bara att det är ett sådant batteri till din dator...;)

 

Ja instruktionsboken som sagt, är den på svenska så kanske det inte är så svårt att förstå den...börja med att öppna den...:lol:

 

Mvh

 

[Edit] Men eftersom datorn är ny, så bör du använda endast batteriet några gånger, säg 3-4 laddningscykler, för att batteriet skall komma igång riktigt.

Dvs. att du använder datorn tills batteriet laddas ur och sedan laddar du det fullt 100% (1 laddningscykel) och gör så en 3-4 gånger. Det optimerar batteriet och förlänger dess livslängd. Detta gäller vid nytt batteri. Kolla gärna på länkarna eller i boken...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inger Maryissa

Åter igen tack för svar och tips :thumbsup:

 

Jo, min dator är inställd på att gå i Strömsparläge när locket läggs på,

både när datorn är på nätström eller batteri

och skärmen stängs efter 15 minuter

 

och jag brukar lägga på locket på natten och när jag inte använder dator.

alltså jag stänger inte av den varje gång..

det är väl ok ?

 

Men då och då stänger jag av datorn för jag har hört att det ska vara bra.

visst är det så ?

 

Jo, instruktionsboken är på Svenska...och har öppnat den :D

fast ibland behöver man lite tips i alla fall ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poängen.

Självklart skall du fråga om du är brydd över någonting, det är ju det som är det fina med eForum!:thumbsup:

 

Visst är det bra att stänga av datorn riktigt ibland (gärna för natten), för strömsparläge är precis som det låter - ett läge där allt går ned till ett minimun, men det ligger fortfarande ström på den till ex. minnena som håller all information så att den snabbt kan komma upp igen exakt som de var innan, när du tex. öppnar locket. Skall du resa iväg med datorn eller inte använda den under en tid, så stäng av den riktigt.

 

Ett bättre läge än Strömsparläge är Viloläge för tex. natten (om du inte väljer att stänga av den). Viloläget skiljer sig på en viktig punkt från Strömsparläge, det är att datorn faktiskt stängs ned - fast med den skillnaden att alla program du har öppnade, webbläsare etc. som ligger i minnet skrivs till en speciell fil på hårddisken och sedan stängs datorn av.

 

När du sedan startar datorn från Viloläge med strömknappen (På) så istället för att starta om hela systemet osv. så läser den all information från den speciella filen direkt till minnet och datorn kommer upp precis som du hade den innan, med alla program framme etc.

Det går betydligt fortare också jämfört med att starta datorn från en vanlig avstängning.

Men naturligtvis inte lika fort som från Strömsparläge.

 

Det är möjligt att Viloläget först måste aktiveras under energialternativ, om du inte hittar det under Startmenyns "stänga av alternativ".

 

Mycket nöje med din nya dator. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som du säger så är viloläget mycket praktiskt. Men, det är inte alltid optimalt. Microsoft verkar ha gjort det lätt för sig. Som jag märkt, så struntar de i all temporär data (cachade programfiler tex). När man startar ett program på nytt, som normalt hade öppnats på ett kick, tar lång (längre?) tid att öppna efter en vilo-start än en omstart på riktigt.

 

Dessutom har jag ofta problem med att det mobila bredbandet inte fungerar efter en vilo-start, men det skyller jag inte på Microsoft, utan på Telenor/Huaweii.

 

Det jag menar, är att det kan uppkomma konstiga fel pga viloläget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inger Maryissa

Tack snälla för alla tips, uppskattas så mycket.

Och E-forum är toppen och med er så hjålpsamma personer

ni är toppen ! :thumbsup: :thumbsup:

 

Jo, jag märkte på min staionära dator som jag hade förut att det kunde också ta lite längre tid när datorn startades från viloläge

 

Men från strömsparläge i den bärbara dator jag har nu, så går det supersnabbt

 

fast egentligen så spelar det inte så stor roll för mig om det går några sekunder snabbare eller inte

huvudsaken är vad som är bäst för min lilla dator ;)

som jag är mycket rädd om :)

 

Och kanske det är ok att jag för det mesta sätter min bärbara dator i srtömsparlägen och även stänger av den då och då ?

 

Sedan en en fråga som jag inte hittade svar på i manualen ;)

att om jag växlar mellan strömläge och batteriläge

( jag menar om jag vill att datorn ska gå på vanlig ström / el eller batterierna )

mäste jag då stänga av datorn helt först ?

 

Eller går det bra att göra detta i Strömsparläge ?

 

Jag vet att detta är lite dumma frågor...men jag är nybörjare när det gäller att ha en bärbar dator..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan en en fråga som jag inte hittade svar på i manualen ;)

att om jag växlar mellan strömläge och batteriläge

( jag menar om jag vill att datorn ska gå på vanlig ström / el eller batterierna )

mäste jag då stänga av datorn helt först ?

Nej du behöver inte stänga av datorn för att byta mellan batteri-/el drift.

Du kan prova att ta ur nätsladden när datorn är igång så ser du vad som händer.

Datorn forsätter att jobba men kanske med lägre hastighet etc. beroende på hur du har ställt in energisparfunktionerna.

 

Den största fördelen med att alltid ha batteriet i den bärbara är när det blir strömavbrott.

Jag är inne på min tredje bärbara & har batteriet i för jämnan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inger Maryissa

Nej du behöver inte stänga av datorn för att byta mellan batteri-/el drift.

Du kan prova att ta ur nätsladden när datorn är igång så ser du vad som händer.

Datorn forsätter att jobba men kanske med lägre hastighet etc. beroende på hur du har ställt in energisparfunktionerna.

 

Den största fördelen med att alltid ha batteriet i den bärbara är när det blir strömavbrott.

Jag är inne på min tredje bärbara & har batteriet i för jämnan.

 

tack snälla du för den informationen :thumbsup:

Och ja, det är ju toppen att ha en bärbar dator när det blir strömavbrott.

för då funkar den i alla fall i några timmar så man kan hålla sig sysselsatt :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...