Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

W3 skolans exempel på Livesearch


Nina75

Rekommendera Poster

Hej

Jag har nu i två dagar suttit och försökt förstå W3 skolans exempel de har på Livesearch med PHP och AJAX men jag går helt bet, jag fattar inte varför det funkar på deras sida men inte på min :(

Så om nån vänlig själv kan förklara följande fel:

[log]Parse error: syntax error, unexpected T_OBJECT_OPERATOR in /hsphere/local/home/starck/familjenstarck.se/Test/Test/livesearch.php on line 16[/log]

Jag har kopierat filerna rakt av från följande länk: Livesearch med PHP och AJAX

och döpt dom till index.html, livesearch.php och links.xml

Det verkar som om det blir fel på följande rad

$y=$x->item($i)->getElementsByTagName('title');

Men vad blir fel?

 

Jag har kollat deras forum och testat de "rättade" exempel som finns där men jag får ändå fel. Min mest kvalificerade gissning är att det är item() som ger felet.

Jag är så förb***at nyfiken på vad som ger fel så jag hoppas att nån här kanske kan. Det är inte så att det måste fixas utan jag är bara nyfiken på varför det inte funkar hos mig för, som sagt, det funkar ju på w3-skolans sida...

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två gissningar

1) PHP använder väl hakparenteser och inte vanliga parenteser för indexering av arrayer. Om x->item är en array borde väl raden då se ut så här

$y=$x->item[$i]->getElementsByTagName('title');

2) Ibland när man kopierar text från webbplatser så får man inte med korrekta tecken. Ex. har jag varit med om att citationstecken ersätts med spegelvända diton och bindestreck ersätts med det lite längre tankestrecket. Om det sistnämnda är fallet så skulle parsern inte förstå operatorn ->

 

PHP är inte mitt språk, men det var iallafall mina gissningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar.

Testade att ändra som du skrev, klart att det ska vara [] om det är en array! Nu får jag tyvärr nya felmeddelanden :)

[log]Fatal error: Call to undefined function: load() in /hsphere/local/home/starck/familjenstarck.se/Test/Test/livesearch.php on line 3[/log]

Men jag ska testa att skriva den, istället för att kopiera så får vi se om det går bättre :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...