Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nätverk utan internet


Hans

Rekommendera Poster

Hej.

Jag har en dator med Server 2003 och en med XP som är kopplade till samma Router som är en D-Link. Jag vill stänga av tillgången till Internet på den med Server 2003 men behålla nätverkskopplingen mellan datorerna då jag har skrivaranslutning och bokföringsprogram på Servern.

Detta för att Antivirusprogrammet inte fungerar på Servern och jag har inga behov av att den har tillgång till Internet för det har jag på den med XP.

Hur löser jag detta? Datorerna står sidan om varandra.

Måste jag koppla ihop dem med en seriell eller paralellkabel?

Tacksam för hjälp.

Hans

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du sätter en statisk ip adress på båda datorerna. Och sedan går du inte i routerns inställningar och spärrar internetåtkomst för det ipt du satte på servern. Om mjukvaran till routern stöder det då men det gör de flesta routrar idag tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du sätter en statisk ip adress på båda datorerna. Och sedan går du inte i routerns inställningar och spärrar internetåtkomst för det ipt du satte på servern. Om mjukvaran till routern stöder det då men det gör de flesta routrar idag tror jag.

 

Det räcker med att INTE ange ngn default gateway när man sätter den fasta IP-addressen på servern. Utan gateway specad kan man bara kommunicera på sitt lokala LAN.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...