Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hårddiskproblem


Lasse

Rekommendera Poster

Har en drygt ett år gammal HP med windows 7 64 bit installerad. När jag för c:a en månad sedan ville kontrollera C: genom att gå in på Dator-C:-Egenskaper-Verktyg-Kontrollera om det finns fel på enheten-Reparera fel i systemet automatiskt i bockad. Efter omstart så startade ej kontrollen. Vid nedräkningen som från 10-1 sekund så hängde sig datorn på 1 sekund. Stängde av datorn med knappen. Det hjälpte inte, kom i samma läge igen när datorn startade. Kontaktade supporten där jag köpt datorn, som sade att det verkar vara något fel på ena hårddisken. Ominstallation av windows rekommenderades. Gjorde en fullständig ominstallation av windows, och kunde inte låta bli att testa kontrollen som ovan beskrivet. Allt fungerade då, datorn genomsöktes som det skulle.

Men nu är det dax igen, gick in på Dator-C:-Egenskaper-Verktyg-Kontrollera om det finns fel på enheten-Reparera fel i systemet automatiskt i bockad. Datorn hänger sig efter omstart på en sekund kvar. Försökte med avstängninsknappen ett flerta gånger, hjälper ej. Med en skillnad, med endast batteridrift igång så utfördes kontrollen korrekt. Vill helst ej hamna i ett läge igen då jag måste ominstallera windows. Nog borde väl att gå att utföra ovanstående kontroll? Det fungerar utmärkt på min 7 år gamla dator med XP

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1: Om hårddisken bråkar skapa en aktuell backup NU

 

2: Ladda hem program och gör en fullständig kontroll av diskens hälsa:

http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287

gärna från den som tillverkat din disk. Kan annars rekommendera DFT från Hitachi/IBM

 

1: Vad menar du med backup? Skaffa en extern hårdisk och göra en systemavbildning av hårdisken? Eller bara rädda de filer jag anser viktiga till DVD skiva (typ bilder m m).

2: Går det att se tillverkaren av hårdisken på min HP dator. Eller spelar det ingen roll om jag använder DFT från Hitachi/IBM. Är osäker på vilken fil du menade i länken

Lasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säkerhetskopia av allt det du inte vill förlora om hårddisken skulle krascha totalt.

 

Du borde kunna se tillverkaren av hårddisken antingen via BIOS eller i Enhetshanteraren i Windows. Men som sagt, jag gillar DFT och den fungera ju lika bra som någon annan men samtidigt är det inte fel, om det nu finns fel på disken, att ha en rapport av det program som tillverkaren av disken har skapat.

 

men å andra sidan är den en dator och det är datorn du ska reklamera om nu disken är paj och jag tror inte HP bryr sig om vilket program som säger att hårddisken är kaputt. Om nu den är kaputt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säkerhetskopia av allt det du inte vill förlora om hårddisken skulle krascha totalt.

 

Du borde kunna se tillverkaren av hårddisken antingen via BIOS eller i Enhetshanteraren i Windows. Men som sagt, jag gillar DFT och den fungera ju lika bra som någon annan men samtidigt är det inte fel, om det nu finns fel på disken, att ha en rapport av det program som tillverkaren av disken har skapat.

 

men å andra sidan är den en dator och det är datorn du ska reklamera om nu disken är paj och jag tror inte HP bryr sig om vilket program som säger att hårddisken är kaputt. Om nu den är kaputt.

 

Innan jag går vidare. När jag var i kontakt med HP supporten för c:a 8 månader sedan gällande problemet (innan ett års garantin gick ut) så fick jag tippset att söka i deras eget program F10 - Diagnostics- och köra Primary Hard Disk Self Test. Resultatet då som nu, när jag kört igen var Primary Hard Disk Self Test PASSED och Memory Test PASS.

När jag senare efter garantin gått ut och körde samma program som ovan, med samma resultat fick jag svaret att det nog var ominstallation av windows som gällde, eftersom resultatet i Diagnostics visade så.

 

Är ditt förslag på test av hårdiskproblem mer relevant, eller räcker det med HP:s program? Eller det kanske inte är samma sak. Är osäker vad som händer och vad som sker efter nedladdning, och körning antar jag.

 

Den här nedladdningen skapar en egen uppstart DOS diskett för att köra DFT-verktyget. Drive Fitness Test (DFT) ger en snabb, tillförlitlig metod för att testa SCSI-och IDE hårddiskar, inklusive Serial-ATA IDE-enheter. Drive Fitness Test analysera funktion utför lästester utan att skriva över kunduppgifter. (Det är Drive Fitness Test kombinerade med viss restaurering verktyg som kommer att skriva över data.)

 

 

- Ladda Drive Fitness Test Windows Diskette Creator v4.16 b00 (2009/07/10) (direktlänk)

- Ladda Drive Fitness Test v4.16 b00 (2009/7/10) - Diskett Image (direktlänk)

- Ladda Drive Fitness Test v4.16 b00 (2009/7/10) - CD Image (direktlänk)

- Visa Ytterligare information

 

Vilken fil skall jag ladda hem och köra i så fall.

Ha tålamod

Lasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ladda hem det du kan använda. Enklast är väl en CD image som du kan bränna på en CD och sedan starta datorn från denna. programmen körs i DOS-läge, datorn måste starta upp från disketten eller CDn. Om du nu är en brännare och CD-läsare på din dator. Tyvärr ingen som har en USB-version av programmen av vad jag vet. (men kanske går att skapa en?)

 

De tester som finns på den sidan jag länkat till kan alla testa hela ytan av diskarna, jag vet inte om det är samma som HPs test gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ladda hem det du kan använda. Enklast är väl en CD image som du kan bränna på en CD och sedan starta datorn från denna. programmen körs i DOS-läge, datorn måste starta upp från disketten eller CDn. Om du nu är en brännare och CD-läsare på din dator. Tyvärr ingen som har en USB-version av programmen av vad jag vet. (men kanske går att skapa en?)

 

De tester som finns på den sidan jag länkat till kan alla testa hela ytan av diskarna, jag vet inte om det är samma som HPs test gör.

 

Tack för snabbts svar. Men jag är ute på djupt vatten nu. Vet alltså inte hur man startar i DOS-läge. Men jag antar att jag startar datorn med den brännda skivan i, och följer instruktioner. Eller?

Lasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis. Du bränner det du laddat ned på en CD (går bra med CDRW) och startar sedan upp datorn från denna och instruktioner dyker upp på skärmen.

 

Så ska det fungera.

Det som kan krävas är att du ser till att BIOS försöker starta från CD överhuvudtaget, kontrollera BOOT-ordningen i BIOS.

 

Samt en sak som kan bråka, programmet borde hitta din hårddisk men helt säker är jag inte när jag tänker efter men om vi får det problemet får vi ta det då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis. Du bränner det du laddat ned på en CD (går bra med CDRW) och startar sedan upp datorn från denna och instruktioner dyker upp på skärmen.

 

Så ska det fungera.

Det som kan krävas är att du ser till att BIOS försöker starta från CD överhuvudtaget, kontrollera BOOT-ordningen i BIOS.

 

Samt en sak som kan bråka, programmet borde hitta din hårddisk men helt säker är jag inte när jag tänker efter men om vi får det problemet får vi ta det då.

 

Har försökt ta mig in i BIOS, skall var F1 enligt information som jag hittat i HP datorn (kan även vara svårt är informationen som står där). Har försökt ett flertal ggr. men får bara upp en sida med System Information när jag trycker F1.

Jag har inte provat med att starta upp från den brännda skivan med filen än. Vill veta ungefär vad som händer om programmet startar. Kommer jag att få några val m m? HP:s diagnostics selftest tog över 1 timma att köra. Kommer det vara något liknade nu med Tack Tech filen?

Lasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det dyker upp ett grafiskt gränssnit där du kan titt snabbt på din hårddisk, SMART-status exempelvis, köra ett snabbtest eller ett mer extensivt test.

 

Notera som sagt att alla test av denna art man gör på en disk stressar den och detta kan på en skadad disk vara den sista lilla stöten som behövs för att den ska ge upp helt och hållet.

 

Med tanke på att HPs testprogram tog en timma torde det vara ett liknande test som detta.

Det borde i samband med uppstart så vilken knapp som in dig i BIOS. Delete, F2 eller Esc borde det vara.

 

Men mycket möjligt att du inte behöver ändra något där, att datorn startar från CDn oavsett. Du kan starta upp från CD utan risk för påverkan på datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det dyker upp ett grafiskt gränssnit där du kan titt snabbt på din hårddisk, SMART-status exempelvis, köra ett snabbtest eller ett mer extensivt test.

 

Notera som sagt att alla test av denna art man gör på en disk stressar den och detta kan på en skadad disk vara den sista lilla stöten som behövs för att den ska ge upp helt och hållet.

 

Med tanke på att HPs testprogram tog en timma torde det vara ett liknande test som detta.

Det borde i samband med uppstart så vilken knapp som in dig i BIOS. Delete, F2 eller Esc borde det vara.

 

Men mycket möjligt att du inte behöver ändra något där, att datorn startar från CDn oavsett. Du kan starta upp från CD utan risk för påverkan på datorn.

 

Med CD:n isatt startade inte programmet, kommer in i windows som vanligt.

Med ESC kommer jag in startupmeny med bl a F10 BIOS STARTUP för att sedan kunna gå vidare till t.ex Systemconfiguration m m. Men i BIOS känner jag mig inte alls hemma. Här vill jag bara se men inte röra, om jag inte vet exakt vad jag skall ställa in. Går det att på ett pedagogist sätt att lotsa mig till rätt inställning så att CD:n startar vid uppstart av datorn?

Eller, är det ett hårdiskproblem tror du? Verkar ju instabilt, men efter ominstallation av Windows fungerar det ju ett tag, utan problem. Tills jag provocerar fram det (se första inlägg).

Lasse vilsen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar mera som om det är filsystemet som det är fel på. Kör chkdsk utan automatisk felkorrigering. Vad ger det för resultat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du återkommande problem med filsystemet är det värt att kontrollera om det inte finns ett underliggande problem på disken.

 

Checkdisk utan felkorr ger bara en rapport om felen. Du måste ange flaggen /F för att den ska rätta felen med. Om Checkdisk körs vid uppstart rättar den felen den hittar.

 

Vi kan ta till ett lättviktsexempel, ladda hem HD Tune, http://www.hdtune.com/ , och titta initialt på Health-fliken för att se om där finns några avvikande värden. Sedan kan du även testa ytan men jag vet ej hur bra detta test är i jämförelse med de officiella som jag länkat till tidigare.

 

Om du startar upp en kommandotolk med adminrättigheter och kör Checkdisk, hittar den då några fel?

 

Jag kan har siktat för högt, troligen är nog inte disken den del som felar men den bör kontrolleras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fel på filsystemet kan bero på fel på bl.a. hårddisk, hårddiskkontroller, hårddiskens anslutning (glappa kablar), strömavbrott, felaktig avstängning (knappen), malware och fel på RAM-minnet. Kablarna till hårddisken är det första du bör kontrollera då SATA-kontakter utan låsbleck har en tendens att glappa. Kör också minnestest. Fel på hårddisken är mindre troligt då HP:s testprogram inte hittade några fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fel på filsystemet kan bero på fel på bl.a. hårddisk, hårddiskkontroller, hårddiskens anslutning (glappa kablar), strömavbrott, felaktig avstängning (knappen), malware och fel på RAM-minnet. Kablarna till hårddisken är det första du bör kontrollera då SATA-kontakter utan låsbleck har en tendens att glappa. Kör också minnestest. Fel på hårddisken är mindre troligt då HP:s testprogram inte hittade några fel.

 

Har kört chkdsk som administratör, flaggan F (Monshi inlägg) ej satt,då jag inte vet var jag sätter den. Chkdsk kördes, men jag hann inte uppfatta resultatet, eftersom den stängs av efter körning.

Glappa kablar är ju en möjlighet, men vill undvika att öppna datorn. Det felet borde ha varit från början då jag köpte datorn. Konsumentskyddslagen kanske gäller vid reparation.

Felaktig avstängning fick jag för några veckor sedan då jag för någon vecka sedan startade datorn, och virusprogrammet Norman slutade att fungera. Hade dock inte stängt av med knappen. Därefter har jag ju stängt av med knappen för att komma vidare då datorn hängde sig vid genomsökning, se mitt första inlägg.

Minnestesten du vill att jag skall köra, är det Minnesdiagnostik-sök efter minnesproblem på datorn?

Lasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

klicka på startmenyn, skriv cmd där. Om du inte är admin, högerklicka på Kommandotolken och starta den som Admin. Om du redan är admin starta som vanligt.

 

I denna, skriv

chkdsk c:

för att kolla c: utan felrättning

Du får då ut resultatet i fönstret.

Vill du spara det i en fil kan du skriva

chkdsk c: >c:\chlog.txt

då skrivs resultat till den filen du ger.

 

Vill du rätta felen skriver du

chkdsk c: /F

men notera att inte alla fel kan fixas medan Windows körs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

klicka på startmenyn, skriv cmd där. Om du inte är admin, högerklicka på Kommandotolken och starta den som Admin. Om du redan är admin starta som vanligt.

 

I denna, skriv

chkdsk c:

för att kolla c: utan felrättning

Du får då ut resultatet i fönstret.

Vill du spara det i en fil kan du skriva

chkdsk c: >c:\chlog.txt

då skrivs resultat till den filen du ger.

 

Vill du rätta felen skriver du

chkdsk c: /F

men notera att inte alla fel kan fixas medan Windows körs.

 

Vid körning av chkdsk c: så fick jag resultat i eget fönster. Filsystemet har kontrollerats. Inga problem påträffades. Fanns med i texten.

Jag försökte även köra chkdsk c: /F. Fick då upp Det går inte att utföra CHKDSK eftersom volymen används av annan process. Vill du schemarlägga CHKDSK så att den här volymen kontrollera nästa gång systemet startas om <J/N>

Jag svarade N på detta så länge p g a jag är osäker på om det är samma kontroll jag utförde genom att jag gick i på Dator-C:-Egenskaper-Verktyg och körde felkontroll, där allt hängde sig (se mitt första inlägg)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I princip är det samma kontroll som du gick i på Dator-C:-Egenskaper-Verktyg och körde felkontroll. Att det hängde sig kan bero på att andra processer gjorde ändringar i filsystemet under körningen. Väljer du att köra chkdsk vid nästa uppstart så startas inte andra processer förän chkdsk har kontrollerat och rättat filsystemet.

 

Minnestest kan du göra med t.ex. Memtest86+. Testet bör köras i flera timmar. Lämpligen över natten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glappa kablar kan vara svårt att diagnostisera. Uppkommer oftast då datorn flyttas eller stöts till. Kan komma och gå, då hårddiskar alltid vibrerar lite. Råkar det bli ett kortvarigt avbrott under skrivning till MFT så blir filsystemet korrupt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I princip är det samma kontroll som du gick i på Dator-C:-Egenskaper-Verktyg och körde felkontroll. Att det hängde sig kan bero på att andra processer gjorde ändringar i filsystemet under körningen. Väljer du att köra chkdsk vid nästa uppstart så startas inte andra processer förän chkdsk har kontrollerat och rättat filsystemet.

 

Minnestest kan du göra med t.ex. Memtest86+. Testet bör köras i flera timmar. Lämpligen över natten.

Hmm! chkdsk med F satt får jag ju en shemareläggning som startar efter omstart. Samma sak är det ju om jag går via Dator-C:-Egenskaper-Verktyg och bockar reparera fel automatiskt vi omstart av datorn (schemarelägga). Vill det sig illa då kan datorn hänga sig. Något som jag ej kom ur vid ett tidigare tillfälle (trots knappen). Resultat ominstallation av windows. Men chkdsk är ju inga problem om jag nu tolkade resultatet jag fick rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi får hoppas att det inte är något fel på disken...

 

Varför chkdsk orsakar problem har jag inte den blekaste aning om. Upplever du några somhelst problem i vardagen med datorn? Är det något vi ska bekymra oss om?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi får hoppas att det inte är något fel på disken...

 

Varför chkdsk orsakar problem har jag inte den blekaste aning om. Upplever du några somhelst problem i vardagen med datorn? Är det något vi ska bekymra oss om?

Just nu fungerar allt som det ska. Jag kan ju undvika att köra chkdsk med reparation. Men det känns som om jag förr eller senare kommer att hamna i läget att något händer och datorn med automatik kommer att gå in chkdsk med filreparation, som ej går att avbryta. Datorn hänger sig, och jag blir tvungen att starta om datorn med knappen. Kommer tillbaks där datorn hänger sig. Om installation av windows hjälpte ju i början av dec 2010.

Men det är nog lika bra att avsluta den här tråden och att jag tar upp en ny tråd om ominstallation av windows krävs. Jag kanske använde fel metod förra gången.

Tack för hjälpen

Lasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...