Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ATI2dvag


Proea

Rekommendera Poster

Har ett stort problem med datorn med att den brukar starta om av sig själv ibland.

Oftast hörs det ett pip och sedan "fryser" datorn i 3-4 sek innan den startar om.

Ibland startar den bara om utan att det kommer en sån här ruta:

http://i55.tinypic.com/es50g5.jpg

 

Men oftast så kommer det upp en sån ruta: ati2dvag.

 

Vad kan det bero på? Har sökt på internet och letat lite info. Försökt med att ominstallera drivrutiner men inget verkar fungera. Har även ominstallerat datorn 2 gånger samt bytt hårddisk. Tillägger också att det här problemet är kvar trots ominsallation två gånger samt byte av hårddisk.

 

//eforum.idg.se/topic/326168-sidor-och-annat-fastnar/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar ju vara ett mycket välkänt problem bland ATI korten, där det inte finns någon direkt lösning som funkar för alla.

Skumma igenom denna sida och se om någon av de andras lösningar funkar.

http://www.modernstreet.com/general/ati2dvag-problem/

 

Jag har själv liknande problem med mit gamla ATI kort. Fast jag får inte BSOD och omstart utan bara frysning och sedan ett meddelande om att grafikkortsdrivrutinen återställts. Det kan vara ungefär samma problem som du har fast det yttrar sig på andra sätt, samma sak här att folk har löst det på olika sätt. Allt från att nergradera drivrutinerna (som jag håller på att testa nu) eller att klocka ner grafikkortet, kyla det bättre eller fimpa någon av ram-stickorna. Det råder lite olika meningar om det beror på grafikkortet i sig eller en kombination av något annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kikade igenom sidan, har försökt med att avinstallera ATI drivrutinerna som det stod.

Problemet kvarstår dock.

 

Det andra förstår jag inte riktigt. Vill gärna försöka testa den också.

 

"Go to System Devices in My Computer > Properties > Hardware, and locate the option, PCI standard PCI-to-PCI bridge. This could under other names on your PC, so contact your PC vendor if you’re unsure. Right click, and select the “update driver” option. Manually search and install the PCI standard PCI-to-PCI bridge."

 

Hittar inte PCI-to-PCI bridge på Den här datorn>Egenskaper>Maskinvara>Enhetshanteraren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm ja den där andra punkten var ju lurig, jag hittar heller inte PCI bridge grejen, men det låter ju som någon pci brygga :) Och det kanske bara används om man kör två grafik-kort tex. Men har egentligen ingen aning :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att se PCI standard PCI-to-PCI bridge i enhetshanteraren måste man slå på att Dolda enheter ska visas.

 

Därefter återfinns denna post under Systemenheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att se PCI standard PCI-to-PCI bridge i enhetshanteraren måste man slå på att Dolda enheter ska visas.

 

Därefter återfinns denna post under Systemenheter.

Har nu försökt att uppdatera PCI standard PCI-to-PCI bridge. Funkar inte det heller.

Datorn startar fortfarande om av sig själv ibland och Ati2dvag rutan kommer upp.

Verkar vara ett klurigt problem, ati2dvag..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det med temperaturen i datorn? Överhettning kan ju ge upphov till knepiga symptom.

 

Ett program där man kan se temperaturer är HW Monitor, om du inte redan har något installerat förstås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det med temperaturen i datorn? Överhettning kan ju ge upphov till knepiga symptom.

 

Ett program där man kan se temperaturer är HW Monitor, om du inte redan har något installerat förstås.

 

http://i51.tinypic.com/2jd1743.jpg

 

Normala temperaturer.

 

Ati2dvag innebär väl inte något problem med temperaturen?

Eller kan det vara så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett överhettat grafikkort skulle kunna ge konstiga svar till grafikdrivrutinen, vilket får den att spåra ur. Men de där temperaturerna ser ju normala ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett överhettat grafikkort skulle kunna ge konstiga svar till grafikdrivrutinen, vilket får den att spåra ur. Men de där temperaturerna ser ju normala ut.

 

Mm. Väldigt konstigt. Ingen som har några andra ideer som kan vara till hjälp?

Har som sagt, avinstallerat om datorn 2 gånger utan att det hjälper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för datortillverkare och modell?

Varifrån har du hämtat de drivrutiner du har prövat med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för datortillverkare och modell?

Varifrån har du hämtat de drivrutiner du har prövat med?

 

Det är en Fujitsu Siemens Scaleo, hur tittar man vilken modell datorn har?

 

Härifrån:

http://support.amd.com/us/gpudownload/Pages/index.aspx

http://sites.amd.com/us/game/downloads/Pages/radeon_xp-32.aspx

 

Desktop Graphics > Radeon HD Series > 3xxx Series > Win XP 32 bit.

Har ATI grafikkort, står på enhetshanteraren så här:

Display adapters: ATI Radeon 3400 Series

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara så att nya drivrutiner inte fungerar så bra i en äldre dator. Kolla vad Fujitsu har för drivrutiner till datorn.

http://se.fujitsu.com/support/downloads.html

Till höger hittar du länkar för att ta fram det serienummer som ska skrivas in i mitten. Förutom grafikdrivrutinen är det bra att installera de andra drivrutinerna till datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara så att nya drivrutiner inte fungerar så bra i en äldre dator. Kolla vad Fujitsu har för drivrutiner till datorn.

http://se.fujitsu.com/support/downloads.html

Till höger hittar du länkar för att ta fram det serienummer som ska skrivas in i mitten. Förutom grafikdrivrutinen är det bra att installera de andra drivrutinerna till datorn.

 

Installerade drivrutinerna på den sidan. Men är osäker om en sak.

 

På mappen fanns två mappar

 

Mapp 1: ACE, = Installerade den, det var ATI Catalyst Control Center.

Mapp 2: B_35255 . På den fanns dessa saker:

http://i53.tinypic.com/wtj6g0.jpg

Har du någon aning om vad man ska göra med dem?

 

Samt de två andra sakerna, dock så tror jag inte man ska göra ngt med dem:

CX_35722 (Säkerhetskatalog)

CX_35722 - Anteckning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filerna i din bild är olika drivrutinsfiler, bland annat ati2dvag. Jag antar att installationsprogrammet du körde kopierade de rätta filerna till rätt ställe i datorn.

 

Samt de två andra sakerna, dock så tror jag inte man ska göra ngt med dem:

CX_35722 (Säkerhetskatalog)

CX_35722 - Anteckning

Ledsen, men nu hängde jag inte med längre.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filerna i din bild är olika drivrutinsfiler, bland annat ati2dvag. Jag antar att installationsprogrammet du körde kopierade de rätta filerna till rätt ställe i datorn.

 

Ledsen, men nu hängde jag inte med längre.

 

De fanns där innan jag körde installationsprogrammet. Ska man möjligtvis ersätta dem med de gamla drivrutinsfilerna i datorn?

 

Menar att det fanns två andra filer i mappen som hette så bara ;P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du ge mig en länk till filen du laddade ned så kan jag kolla lite mer hur det ser ut egentligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att du hämtade filen på MegaUpload och inte på Fujitsus webbplats? Jag har aldrig varit med om att Fujitsu eller andra datortillverkare tillhandahåller rar-filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att du hämtade filen på MegaUpload och inte på Fujitsus webbplats? Jag har aldrig varit med om att Fujitsu eller andra datortillverkare tillhandahåller rar-filer.

 

Nej, självklart hämtade jag filen på Fujitsus webbplats.

 

 

Laddade bara upp filen till rar-fil och lade upp på Megaupload så du kunde kika på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju bra :D

 

Det visar sig att en av CX_35722 har filtypen .inf vilket betyder installationsinformation. Jag skulle tro att det blir bäst om du högerklickar på den filen och väljer Installera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju bra :D

 

Det visar sig att en av CX_35722 har filtypen .inf vilket betyder installationsinformation. Jag skulle tro att det blir bäst om du högerklickar på den filen och väljer Installera.

 

Det fixade sig till slut, det var nog grafikkortet som strulade.

Bytte grafikkort, nu fungerar det :).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...