Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med skype!


ImoK

Rekommendera Poster

Byggde en ny dator häromdagen och installerade windows 7 (vilket är nytt för mig).

Efter alla drivrutiner osv var installerade så tänkte jag snacka med lite kompisar på skype och problemet ligger där med ljudet.

 

Det är nämligen så att allt ljud som jag hör i mina hörlurar (har ett headset) hör dom också. Om jag spelar ett spel, så hör dom samma ljud som mig eller om jag spelar musik osv (ni förstår).

 

Har ett realtek hd audio ljudkort integrerat i moderkortet så det är rätt drivrutiner o allting.

 

 

Hur fixar jag så dom bara hör min röst i micen och inte allt annat också som jag har på datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt jag hör stängs ju av då förutom samtalet =(, jag vill gärna höra musik eller mitt spel ljud osv samtidigt som jag pratar med de.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla ljudinställningarna i skype, låter som att du skickar ut mixen eller liknande, inte bara det som går in i miken. Se om du kan välja bara din mik som mikingång i skype, och bara headsetet ut som utgång eller vad det nu kallas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

om du tittar på bilden igen, så ser du flera alternativ,

minska annan volym med 80 eller 50%.

Då hör du ju de andra ljuden med.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla ljudinställningarna i skype, låter som att du skickar ut mixen eller liknande, inte bara det som går in i miken. Se om du kan välja bara din mik som mikingång i skype, och bara headsetet ut som utgång eller vad det nu kallas.

 

Vad menar du med detta? Allt som mikrofonen tar upp kommer givetvis att höras. Enda lösningen vad jag kan se, är att dra ner mikrofon volym och ha den nära mun. På så sätt kanske inte de andra ljuden hörs lika tydligt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@MatsH

 

Jo, det ser jag också. Men detta har aldrig varit ett problem innan, det är väl klart att man skall kunna ha sina egna ljud i hörlurarna på oavsett volym utan att alla andra i ett skypesamtal skall höra det. Då menar jag inte så högt att ljud "läcker" ut ur hörlurarna så att mikrofonen tar upp det :D.

 

 

@FxEffekt

 

Så här ser det ut i inställningarna, och det går inte ändra på någonting (det är de enda som finns).

edit: Du ser också att mikrofonen tar upp en massa ljud, det är från musiken som jag har på i hörlurarna just nu, och det är inte änns högt ljud, kanske lite mindre än medel. Ändå tar mikrofonen upp det ljudet som att det streamas direkt :S.

 

59v9so.png

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med detta? Allt som mikrofonen tar upp kommer givetvis att höras. Enda lösningen vad jag kan se, är att dra ner mikrofon volym och ha den nära mun. På så sätt kanske inte de andra ljuden hörs lika tydligt. :)

 

Att man får problem med det som du beskriver blir nog vanligt om man har en bordsmik och samtidigt högtalare som är på ganska högt. Då blir det ingen skillnad i volymen på pratet och alla andra ljud som går in i miken och skype fattar inte vad som ska tas med och inte. Men har man headset eller i allafall lurar (som trådskaparen i detta fallet) så kan det inte läcka in så små ljud från de andra ljudkällorna i datorn akustiskt in i miken. Därför måste ljuden gå internt i datorn till skype. Alltså tar skype upp alla ljud från datorn och inte bara det som går in i mikingången.

 

ImoK -> Hur ser det ut under inspelning i ljudinställningar, se till att du bara kryssat i mikrofonen där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att man får problem med det som du beskriver blir nog vanligt om man har en bordsmik och samtidigt högtalare som är på ganska högt. Då blir det ingen skillnad i volymen på pratet och alla andra ljud som går in i miken och skype fattar inte vad som ska tas med och inte. Men har man headset eller i allafall lurar (som trådskaparen i detta fallet) så kan det inte läcka in så små ljud från de andra ljudkällorna i datorn akustiskt in i miken. Därför måste ljuden gå internt i datorn till skype. Alltså tar skype upp alla ljud från datorn och inte bara det som går in i mikingången.

 

 

 

Ok, Men hur ska Skype kunna ta upp ljud internt. Det finns ingen inbyggd mikrofon i Skype. Utan mikrofon-inget ljud. :unsure:

 

 

@ImoK När jag testar mitt headset får jag utslag på Skype på mikrofonpelaren bara genom att andas, trycka på tangenten like hårdare när jag skriver eller genom att skrapa ena örat med ena hörluren. Har du mic volymen högt och kanske med micboost på behövs inte mycket för att ge utslag på skype. Är du säker på att det är musiken som ger utslag.

 

Prova att kryssa i "Låt Skype justera dina ljudinställningar"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@FxEffekt

 

Så här ser det ut i mina mikrofoninställningar, allt är disablat förutom mikrofonen :

vzviwo.png

 

 

 

@vertpre

 

Jag vet att allting som jag spelar upp på datorn ger utslag för att när jag sitter i skype med mina kompisar klagar dom att jag spelar på musik och spel hur högt som helst, högre än vad jag pratar som jag har skrivit nu ett par gånger rolleyes.gif

edit: jag har det ikryssat, jag har både testat att ha de inte ikryssat och ikryssat, inget funkar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser ju rätt ut, jag ska kolla närmare på hur inställningarna ser ut hos mig när jag kommer hem. Har du förresten senaste versionen av skype?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

@vertpre

 

Jag vet att allting som jag spelar upp på datorn ger utslag för att när jag sitter i skype med mina kompisar klagar dom att jag spelar på musik och spel hur högt som helst, högre än vad jag pratar som jag har skrivit nu ett par gånger rolleyes.gif

edit: jag har det ikryssat, jag har både testat att ha de inte ikryssat och ikryssat, inget funkar

 

Jag har läst vad du har skrivit tidigare och förstår mycket väl att dina kompisar klagar så det finns ingen anledning att vara ironisk.

 

Vad jag skrev var att du behöver inte ha musik på för att det ska ge utslag på Skype. Jag anser fortfarande, som Mats H också säger, att enda möjligheten du har är att minska volymen. Vet ju inte hur högt du spelar musiken, men jag har samma inställningar som du och får inget utslag på Skype när jag spelar musik med mitt headset.

 

Har du möjlighet att prova med ett annat headset?

 

Kommer någon fram med en annan lösning tar jag gärna del av den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

du har byggt en dator skriver du.

Har du kontrollerat dina anslutningar för ljud på moderkortet, vet att ofta är det markerat i "mikro" skrift vid anlutningskontakterna.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@FxEffekt

ok, det låter bra!

yep, jag har senaste versionen.

 

@vertpre

ledsen, menade inte att uppstå som otacksam, jag uppskattar all hjälp!

jag har inget annat headset, men jag har ett par stereo hörlurar utan mic.

 

jag lyssnar inte på alls hög musik, om jag har på musiken jättelågt så hör dom det ändå.

 

@MatsH

förstår inte riktigt vad du menar, men om du menar att jag kanske har kopplat fel är det väl mycket möjligt, men jag har dubbelkollat det så det borde inte vara felet, allt verkar sitta rätt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du öppnar ljudegenskaperna på inspelningsenheterna så du ser din mikrofon. Sedan ställer du in nivån på miken genom egenskaper och nivåer, lägg det fönstret vid sidan så du samtidigt ser mätaren på miken från förgående fönster. Ställ in så att ditt högsta talljud precis går i taket på mätaren.

Sedan om du är tyst :) och spelar upp en musikfil eller liknande, så ska det inte slå på mikrofon mätaren, gör det det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Har du kopplat in headsetet på frontpanelen, om inte, så testa. Med frontpanelen kan man också ofta välja om man vill ansluta med HD Audio kontakt eller AC97 kontakt till moderkortet. Prova med bägge två.

 

Om du ansluter med AC97 måste du gå in i BIOS och ändra inställningarna för frontpanelen. Kolla i manualen för moderkortet om du inte är säker på var inställningarna finns. HD Audio är ofta förinställd.

 

Det här är ett långskott. Har inte en aning om det hjälper, men det kostar ju inget att prova. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...