Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skärmen försätts i stand-by


Mr_kenoBoy

Rekommendera Poster

Jag har en äldre dator med spec. enl bild(dock 2GB minne i slot 1 och 3)

bild.bmp

När jag skulle installera drivrutiner för grafikkortet för win xp 32-bit och kör setup för "Full Software Suite"-filen och vanlig installation fick jag felmeddelandet enl bild 2. untitled.bmp

 

Jag valde "Continue Anyway".

 

Det händer då och då(några dagars mellanrum) att skärmen försätts i stand-by läge (som om jag stängt av datorn) utan förvarning. Datorn och dess fläktar är fortfarande på och tangentbord och mus verkar funka men skärmen är alltså svart. Det funkar inte med att trycka på skärmens på/av knapp för att få tillbaka bilden utan jag får starta om datorn på dess på/av knapp eller dess reboot-knapp.

 

Datorn är dammfri inuti chassit, dock har jag inte blåst med högtrycksluft runt kylflänsarna.

Vad tror ni kan vara för fel? Värme- eller komponentproblem? Kan felmeddelandet(bild2) ha att göra med detta?

 

I fliken "Graphics" på bild 2 under "Display Device Selection" så finns 2 alternativ, ATI Radeon...Series och ATI Radeon...Series Secondary. Är det om man har 2 bildskärmar och kan det vara det som stör?

 

Märkte också att det på moderkortet står Dual-channel DDR2 800/667/533 medan det på minnena står 400 MHZ. Kan det ha betydelse?

 

Tacksam för hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äldre hårdvara kan ha problem med att fullständigt stödja energisparlägen eller att samarbeta med annan hårdvara som stödjer energisparlägen. Börja med att testa detta genom att stänga av andra energisparlägen än att stänga av just skärmen, kvarstår problemet kan du pröva att gå in i BIOS inställningarna och stänga av de inställningar där som har med energispar att göra (och bara låta windows sköta detta)

Ger detta inte resultat så kan det vara fel på skärmens energisparläge, eller så är den inte kompatibel med grafikkortet eller datorns energisparlägen; detta går förmodligen att lösa dock, har du möjlighet att testa din skärm på en nyare dator och en annan skärm på din så kan detta uteslutas dock. BÖrja kolla att windows är uppdaterat då detta naturligtvis kan ha med hur energisparläge hanteras att göra. Nästa steg kan vara att uppdatera BIOS om den inte är så ny.

 

Din CPU-Z bild talar om att BIOS är ett par år gammal och vid en sökning på ASUS webbplats ser man att det komit ett flertal uppdateringar sedan 2007: http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=KyHOsOKWujC2QguJ#

 

Ingen av dessa uppdateringer verkar speciellt ha med ditt problem att göra men några rör minnesproblem och SLI kompatiblitet så det kan ändå vara värt ett försök att uppdatera BIOS.

 

Först kan man dock prova att tömma CMOS cache genonm att följa moderkortets anvisning för detta (clear CMOS) Vanligen genom att flytta en bygling, eller ta bort och sätta dit ett knappcellsbatteri på moderkortet.

 

Kort altså:

1) stäng av energispar för andra enheter (hårdiskar och sömnläge för själva datorn)

2) stäng av alla energisparinställningar i BIOS

3) testa skärmen på annan dator/ annan skärm på din dator

4) uppdatera BIOS

 

Fungerar inget av detta så kolla kablarna mellan skärm och dator samt strömkabeln till skärmen, så de sitter ordentligt och inte är skadade. (om du haft integrerad grafikkrets eller om du har tillgång till annat grafikkort så kan det även vara något att testa, möjligen kan du testa att flytta det grafikkort du har till den andra PCI-Express 16X slotten, men troligen fungerar det bara med den det sitter i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en äldre dator med spec. enl bild(dock 2GB minne i slot 1 och 3)

bild.bmp

När jag skulle installera drivrutiner för grafikkortet för win xp 32-bit och kör setup för "Full Software Suite"-filen och vanlig installation fick jag felmeddelandet enl bild 2. untitled.bmp

Felmeddelandet betyder att AMD inte har fått drivrutinen godkänd av Microsoft.

 

Det händer då och då(några dagars mellanrum) att skärmen försätts i stand-by läge (som om jag stängt av datorn) utan förvarning. Datorn och dess fläktar är fortfarande på och tangentbord och mus verkar funka men skärmen är alltså svart. Det funkar inte med att trycka på skärmens på/av knapp för att få tillbaka bilden utan jag får starta om datorn på dess på/av knapp eller dess reboot-knapp.
Låter som att Windows kraschar.

 

Datorn är dammfri inuti chassit, dock har jag inte blåst med högtrycksluft runt kylflänsarna.
Har du kollat med något program vad temperaturen på olika delar är?

 

I fliken "Graphics" på bild 2 under "Display Device Selection" så finns 2 alternativ, ATI Radeon...Series och ATI Radeon...Series Secondary. Är det om man har 2 bildskärmar och kan det vara det som stör?
Betyder nog bara att det finns två utgångar på grafikkortet.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som att Windows kraschar.

 

När jag skulle installera till nyare OS så gjordes detta på hårddisk D(som är partionerad i 2 delar). Det äldre OS var på den lokala hårddisken C. Jag ville egentligen bara uppgradera till den nyare OS men det blev fel.

Sen formaterade jag C-disken men det är fortfarande ca 4 GB kvar(säkert ingen bra metod men visste inte hur jag skulle göra. Finns ngt som heter killdisk, men det måste man först bränna på CD). Jag satte även att den bara ska boota för det nya OS under "den här datorn" och egenskaper under fliken advanced där jag tog bort textraden som startade gamla OS. Betyder det att BIOS och annan information som gör att det nya OS körs ligger på disk C och själva OS på disk D? Hur löser jag det enklast?

 

Ska jag ny-installera OS till C och vad gör jag av alla uppdateringar och program på D? Måste man igen köra windows uppdate, uppdatera moderkorts- och grafikkortsdrivrutiner för den nya OS på C? Hur för man enklast över programen?

Eller kan man tilldela att D ska vara min lokala disk(huvuddisk)?

 

Har du kollat med något program vad temperaturen på olika delar är?

Med vilket program gör man det enklast och med vad jämför man värdena?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket OS har du nu?

 

På C: ligger antagligen start-informationen, dvs några grundläggande filer som behövs alldeles i början av uppstarten av Windows, men 4 GB låter mycket. Har du ställt in Den här datorn/Utforskaren så att du ser både dolda filer och operativsystemfiler?

 

Om du tar bort dessa startfiler med t ex Killdisk kommer du inte att kunna starta din dator. Gör det något om det ligger en del startfiler på C:? Vill du ta ut den hårddisken ur datorn?

 

HWMonitor http://www.cpuid.com/hwmonitor.php kan du använda för att kolla temperaturen. Kring 40 grader är normalt i vila och går det över 50 grader i vila ska man nog göra något åt det. Sedan är det normalt att temperaturerna går upp när datorn får jobba hårt men inte hur långt som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket OS har du nu?

Nu har jag Win XP Professional 32-bit(disk D). Förut var det Win 2000 Professional på C-disken som alltså är "raderad".

På C: ligger antagligen start-informationen, dvs några grundläggande filer som behövs alldeles i början av uppstarten av Windows, men 4 GB låter mycket. Har du ställt in Den här datorn/Utforskaren så att du ser både dolda filer och operativsystemfiler?

Dolda filer hade jag på men inte operativsystemfiler. Filen som heter pagefile "System File" upptar 2,47 GB i disk C disk C.bmp. Motsvarande finns också i disk D(där win XP finns) och tar 1,99 GB.

Genvägen C:\WINNT\system32\dllcache innehåller 1274 operativsystemfiler och C:\Program\Adobe\Acrobat 7.0\ActiveX har 5 filer som ej kan raderas liksom C:\WINNT\system32\Macromed\Flash. Det står åtkomst nekad. Där har vi förklaringen. Vet inte om dessa gamla filer på C påverkar den nuvarande OS på D på något sätt.

 

Om du tar bort dessa startfiler med t ex Killdisk kommer du inte att kunna starta din dator. Gör det något om det ligger en del startfiler på C:? Vill du ta ut den hårddisken ur datorn?

Det gör inget att det finns startfiler på C och jag har inte tänkt ta ut hårddisken. Jag ville bara ha allt på en disk eftersom risken för krascher minskar och man är inte beroende av båda diskarna. Dessutom sparas temp internetfiler och kakor i båda diskarna verkar det som(enl AML Registry Cleaner)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I XP får du troligen göra en reparationsinstallation för att få dit start-filerna på D:. Det innebär att installerar XP ovanpå XP utan att ta bort D: först. Vid en reparationsinstallation är det meningen att ens egna filer och program ska vara kvar oförändrade (inga garantier dock), däremot kommer alla Windows-filer att ersättas med filerna på skivan vilket innebär att alla Windows-uppdateringar måste installeras en gång till.

 

Det är möjligt att det räcker med att starta reparationskonsolen på XP-skivan och skriva kommandona:

fixmbr

fixboot

 

Men jag vet inte och i värsta fall gör det att XP inte kommer att startas efteråt.

 

I båda fallen ska du plocka ur C: ur datorn först.

 

Genvägen C:\WINNT\system32\dllcache innehåller 1274 operativsystemfiler och C:\Program\Adobe\Acrobat 7.0\ActiveX har 5 filer som ej kan raderas liksom C:\WINNT\system32\Macromed\Flash.
Inget som ska behövas för XP. Pröva med att sätta ny ägare till filerna och mapparna och se om de går att ta bort sedan, se http://support.microsoft.com/kb/308421

 

I din bild är startfilerna boot, io, msdos, ntdetect och ntldr, eventuellt även bootfont. Pagefile är Windows växlingsfil och det är bra om det finns en sådan på varje hårddisk för det förbättrar prestandan. Recycler är mappen för papperskorgar, men jag vet inte om det bara är en rest från Windows 2000 eller om den används även i XP. System Volume Information är XPs systemåterställningspunkter och ska inte röras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...