Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Recowery skiva?


Christer52

Rekommendera Poster

Hej!

Min dotter köpte en Acer Espire på Netonet, vet någon om det skulle vara Recowery skiva med eller ligger det något på HD:en?

Tackar på förhand.

MVH: Christer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

nej den får man skapa själv i de flesta fall!

I Windows 7, se bild! Förvara sedan skivan, skivorna på ett säkert ställe.

Mvh

Mats H

post-71618-0-65206800-1295377490_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det lika med Vistan?

Och då får man väl med all skräp som man inte vill ha.

 

 

Hej,

nej den får man skapa själv i de flesta fall!

I Windows 7, se bild! Förvara sedan skivan, skivorna på ett säkert ställe.

Mvh

Mats H

post-71618-0-65206800-1295377490_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

ja så är det, eftersom Recoveryskivan återspeglar det du har på din hårddisk ,ihop med återställningspartitionen.

Du får då först ta bort det du anser vara skräp. Men ej rekommenderat att göra på en Återställningspartion, eftersom det kan eller påverkar garantin på datorn.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret!

 

 

Hej,

ja så är det, eftersom Recoveryskivan återspeglar det du har på din hårddisk ,ihop med återställningspartitionen.

Du får då först ta bort det du anser vara skräp. Men ej rekommenderat att göra på en Återställningspartion, eftersom det kan eller påverkar garantin på datorn.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vitt jag förstår gäller bilden i inlägg 2 Windows 7 säkerhetskopiering som gör en backup av vad som finns på C: just då. För att göra "recovery"-skivor som återställer datorn till leveransskick, framför allt om hårddisken går sönder eller MBR förstörs, ska Acer ha skickat med ett särskilt program. Programmet kan t ex heta Acer Empowering Technology eller eRecovery Management enligt Google. Det bör stå i manualen hur man gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man startar sin dator första gången, så brukar man få slutföra installationen, och i samband med detta också få möjligheten att göra återställnings-skivor, för att kunna få tillbaka datorn till leveransskick.

 

Så man bör då ha minst två vanliga cd-skivor redo, för att kunna göra dessa, när man får uppmaningen, ibland räcker det med en skiva, beroende på hur många program dom lagt in i förväg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äger själv 2 Acer datorer . 1 bärbar och 1 stationär dator. Acer eRecovery Management är installerat på båda Acer datorerna vid köp. Brukar gå åt 2-3 DVD att göra återställningsskivor. Återställa datorn genom Acer eRecovery Management ? finns 2 sätt att göra det. Antingen formateras och allting raderas på partionen där windows ligger. Eller körs windows om och en backup på görs av delade filer , mina dokument mm. Vid återställning av acer datorn ? Vid uppstar tryck F12 och välj starta från DVD läsaren . Sätt i Återställningsskiva 1. Läs sen på skärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Lånar tråden.

 

Det går att använda återställningsskivorna som jag brände-ut när datorn var ny om jag byter ut en förmodad trasig hårddisk?

 

 

Det är en Acer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är meningen att det ska gå, men sedan kan ju skivorna ha blivit skadade eller något hände medan de skapades.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...