Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kvalitet på nätverkskort?


Gunnar3

Rekommendera Poster

Hej!

 

Vi ska precis få bredband här, Telias ADSL. Vi behöver därför köpa nätverkskort till datorerna vi har. Viktigt är ju att de är driftsäkra, inte segar på ett eller annat sätt, och inte belastar datorn (eg processorn) speciellt. Ett vanligt 10MBits kort torde väl räcka då max hastighet är 0.5Mbit på nätet, 10Mbit räcker ju mer än väl i hemmanätverk också(?). Om man köper ett märkeskort, är man då säker på att ovanstående uppfylls, eller bör man se upp? Hur dåligt/bra är ett kort för 200kr, kontra ett för 400-500 t ex?

Är NetGear och 3Com att rekkomendera? Vad får man för mjukvara med ett kort?

 

Tack för tips!

/Gunnar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett 3Com 3c905C-TX som jag är väldigt nöjd med. Det kostade runt 500 kr. Mjukvara följde inte med, men det är inte heller nödvändigt eftersom praktiskt taget alla moderna OS stöder det kortet i alla fall. Eventuellt behöver du installera någon drivrutin som ligger på windows-cdn. I butiken sa de att om man har W95 kan man behöva skaffa programvara, men W95 är inget modernt OS.

 

Jag prövade tidigare ett billigt nätverkskort från Surecom. Där följde det med drivrutiner som inte funkade. Efter att ha laddat ner en uppdaterad version gick det att få igång det i W98 där det faktiskt funkade som det skulle. I W2K och Linux gick det aldrig trots att drivrutinerna skulle funka där.

 

Sammanfattningsvis, med 3Com kom inga drivrutiner, men det behövdes inte heller eftersom alla OS redan har drivisar för det kortet. Med Surecom kom drivisar, men det tjänar ju ingenting till när drivisarna inte funkar.

 

Alltså, köper du ett lite dyrare kort från 3Com besparar du dig en massa besvär när du installerar det. Det billiga kortet kan mycket väl funka, men det kan bli problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan rekommendera NetGear även om den kanske e lite dyra..

 

hela "mitt" nätverk är i NetGear (följde med en del från chello).

Där fick man med drivisar till ett flertal OS. Bland andra windows (alla ver) och linux.

 

I linux följer drivisarna ofta med distributionen vilket gör att man inte ens behöver disketten - dvs mycket skönt då man är ny på linux (så man kan få igång internet och sen kasta sig in på första bästa forum :-).

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan också rekommendera Netgear, fungerar klockrent! Dustin och Datorbutiken är de som jag anser vara billigast (och har störst sortiment) på Netgear´s produkter, men det kanske finns någon ännu billigare?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det blev ett NetGear FA311 (10/100 autosensing, livstids garanti). Det verkade bra enligt tidningar och Internet, fast jag har inte fått bredbandet ännu. 300kr. Toms Guide var ju inget att ha, där fanns ju bara 3 tillverkare varav 3com var en av dem (3-4 kort tror jag). NetGear som ju är stora på området hade inte med något kort alls t ex. Annars gör de väldigt seriösa tester, utförligt och sakligt!

 

Tack för tipsen!

 

Mvh Gunnar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp inte bara Nätverkskort som har RTL ship Dom tåler inte belastning på nätverk . Har slängt en massa sådana kort ...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3com, netgear, repotec, unex... funkar fint allihop.

 

3Com 3C905B(eller C)-TX är kanonbra men mest prisvärda är netgears kort.

 

 

 

I hurt myself today to see if I still feel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag anser fortfarande att Noname kort är minst lika bra, _När_det_är_hemma_nätverk_ om det är jobb finns det bara Intel och 3Com som är något att ha... :D

 

 

Man vill ju inte behöva tala om för marsianerna att de inte kan få fler IP-adresser eftersom jordlingarna har använt upp allihop

-Vinton Cerf ang. IPN

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Always On Top

Hej

Skulle du kunna förklara lite mer vad problemet med RTL chip är? Jag kör nämligen

100Mb nätverk med 5st datorer där en del av dem har NIC med RTL8139 chip i. Både bärbara och stationera. Alla delar på en bredbandsanslutning(också RTL8139), och jag har inte märkt något negativt.

Tacksam för svar.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...