Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Guide - flytta och säkerhetskopiera epost


Monshi
 Share

Rekommendera Poster

Detta är starten på en guide för hur man flyttar, räddar, säkerhetskopierar epost och var den är sparad i olika program.

 

En mall att följa:


Mozilla Thunderbird

Säkerhetskopiering och återställning av epost, inställningar, addressbok och även tillägg kan göras med programmet Mozbackup

http://mozbackup.jasnapaka.com/

Återställning kan ske till samma dator eller annan dator där Thunderbird finns installerat.

Programmet kan även göra backup av filer från övriga program i Mozillas serie, dvs Mozilla Firefox, Mozilla Sunbird, Flock, SeaMonkey, Mozilla Suite, Spicebird, Songbird och Netscape.

Programmet kan INTE användas för att migrera epost mellan Thunderbird och annat epostprogram.

 

Vill man hantera programmets filer manuellt återfinns de, under Vista och Win7, på sökvägen

C:\Users\UserName\AppData\Roaming\Thunderbird

Det går utmärkt att manuellt kopiera denna mapp och lägga in på samma plats vid återställning eller flytt till annat system. I praktiken är det inte något annat än det som MozBackup gör än att just kopiera och komprimera denna mapp.


Flytt av epost från annat program, som Outlook Express, Outlook, Netscape, Mozilla 1 eller SeaMonkey, till Thunderbird

se denna tråd

http://eforum.idg.se...ost__p__1538924


Export från Outlook Express

se denna tråd

http://eforum.idg.se...ost__p__1530672

Säkerhetskopiering/flytt i Oulook Express

se

http://eforum.idg.se...53#entry1532953

 

Från @Hans Peter fick vi denna länk

http://support.micro...om/kb/270670/sv

 


 

Windows Mail/Windows Live Mail/Outlook

En sida med flera guider i ämnet

http://windowshjalp....ndows-live-mail


 

Det en grundmall, fyll på med andra program.

 

Den som vet mer om Outlook, Windows Mail, Live Mail, Eudora, Pine.... fyll på i egna inlägg nedan. Tråden kommer att redigeras, dvs jag tar mig friheten att kanske sammanfatta/sammanföra era inlägg nedan för att få en kompakt och korrekt tråd.

 

jag tackar för alla bidrag som hitintills kommit in. Har tagit bort alla svar i denna tråd och kopierat upp länkar och ord till detta inlägg. Fler guider är alltid välkomna!

 

Inga frågor i denna tråd, bara svar!

Redigerad av Monshi
  • Gilla 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Om man vill migrera Windows Thunderbird med Linux Thunderbird kan man använda denna guide.

 

Om det inte fungerar, dvs. att man får upp fråga om att skapa e-postkonto osv. får man åter radera den nya skapade xyz.default som skapats (inte den egna alltså) och åter ändra i profiles.ini till den egna 1234osv.default.

Redigerad av Mikael63
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 4 months later...

Från Windows Live Mail till Outlook:

Se Tunes tips: //eforum.idg.se/topic/335829-outlokk-2010-windows-live-mail/page__view__findpost__p__1576674

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Kanske kan klarställas:

(rätta felaktigheter tack!)

 

Outlook Express är standardklient för e-post i Windowsdatorer upp t.o.m. XP

Dess adressbok är även "Windows" adressbok.

Ska inte förväxlas med Outlook - se nedan.

 

Windows Mail är standardklient för e-post i Windowsdatorer med Vista.

Ska inte förväxlas med Windows Live Mail - se nedan.

 

Windows Live Mail är standardklient för e-post i Windowsdatorer med Windows 7.

Ska inte förväxlas med Windows mail - se ovan.

 

E-post (eller Mail) är (även) namnet på den e-postklient som ingår i Windows 8 och Windows 10.

 

Outlook - är en e-postklient som ingår i Office-paketet. Fungerar på alla Windowsversioner samt i MacOS.

Ska inte förväxlas med Outlook Express - se ovan.

Det är också namnet på den webbaserade e-posttjänsten hos Microsoft, fd. Hotmail.

 

Thunderbird är en, av flera, gratis och bra e-postklienter.

 

Man kan ha flera e-postklienter *) installerade samtidigt. Dock är det inte så praktiskt att nyttja samma konton på flera klienter samtidigt.

 

Att "ha" Hotmail eller Gmail innebär inte per automatik att man endast kommer åt dessa via en webbläsare. Det går utmärkt att använda alla(?) ovanstående klienter för dessa.

 

När man får problem relaterade till e-post och ställer frågor kring det är det bra om man kan skilja på klienten och på tjänsten/kontot.

 

IMAP/POP3 hanteras väl även i andra trådar/inlägg men en mycket kort och förenklad sammanfattning är att detta är två olika sätt att få sin post levererad.

En inställning man gör i sin klient när man lägger till ett konto. (Brukar inte gå att byta utan man får då ta bort och lägga till på nytt). IMAP innebär att all post synkroniseras lika, inklusive mappstruktur, på alla enheter som har IMAP. POP3 innebär att man hämtar posten till EN klient. I den klienten kan man ha val att radera från servern (=kommer inte åt samma brev via webben eller annan klient) eller att låta ligga kvar på servern.

Idag (2019) torde alla konton automatiskt konfigureras som IMAP.

Exchange är en annan typ som du kanske har via jobbet och den fungerar som IMAP.

 

*) Det har vid några tillfällen diskuterats vad som egentligen avses med en klient i detta sammanhang. En webbläsare kan anses vara en e-postklient (i motsats till en e-postserver) men här, i inlägget, avser klient ett program, som inte är en webbläsare, som har som huvudsaklig uppgift att hantera e-post.

Redigerad av Mikael63
  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Här en beskrivning av en något omständig procedur för att lyfta över en personlig mapp, en .pst, från Outlook till Thunderbird i annan dator/annat OS.

 

Bra vore det ju om man bara kunde ta sin .pst som man kanske redan har backuppat och få in den i Thunderbird men mina sökningar visar att det inte är så enkelt då Tb förnyas hela tiden och ev. verktyg inte hänger med.

 

Jag installerade Thunderbird på datorn med Outlook men konfigurerade inget konto.

Valde Import - epost - Outlook.

 

Här importeras nu rubbet inklusive mina "Exchangemappar" varför det kan ta tid.

 

Nu installerar jag tillägget ImportExportTools och markerar sedan på den översta mappen av de mappar jag vill ha med, Verktyg - Import/export-verktyg - Exportera mapp med undermappar (bibehållen struktur) och väljer vilken mapp där jag vill spara filen. Inget tycks hända men nere i statusfältet ska det stå att exporten lyckades.

 

Den fil som nu skapats får samma namn som den i Tb markerade mappen och har inget filtillägg.

Den filen ser jag nu till att kopiera till den dator där jag vill ha den.

 

I den "nya" datorn har jag redan Thunderbird och e-postmappar (annars hade jag ju kunnat migrera enligt ett annat tips) och här installerar jag också tillägget ImportExportTools.

 

Jag markerar den mapp som jag vill ska innehålla mina importerade mappar, i mitt fall Lokala Mappar.

Sedan Verktyg - Import/export-verktyg - Importera MBOX-fil.

Klart!

 

Nu när jag vet att detta funkar kan jag i den "gamla" datorn ta bort alla mappar i Thunderbird, tömma dess papperskorg och avinstallera programmet.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Importera epost till Windows Live Mail från Mozilla Thunderbird

 

Först exporteras Thunderbirds inkorg och skickade mail till var sin mapp, t ex på skrivbordet, och använder formatet EML för de exporterade mailen. Dessa mappar kommer då att innehålla varje enskilt mail i eml-format. För att genomföra detta krävs att man till Thunderbird först har importerat det särskilda Import-, exportverktyg som finns för Thunderbird.

 

Nästa steg är att öppna Windows Live Mail och där importera de två mapparna, som exporterats från Thunderbird. När man i importsteget kommer till valet av epostprogram, från vilket importen ska ske, så väljer man Windows Live Mail (trots att exporten har gjorts från Thunderbird men finessen är väl att mailen har exporterats i eml-format) och går vidare för att i nästa steg välja den mapp som ska importeras. Välj "huvudmappen" på "högsta mappnivå" även om eml-mailen finns i någon undermapp. I Windows Live Mail hamnar de på så sätt importerade mapparna, med mailen, i vänsterhuvudrubriken Undermappar (tror jag det blev)-Importerad mapp (nederst i vänsterkolumnen). Där öppnar man importerad mapp och kan sedan välja att flytta över, eller kopiera, innehållet till inkorgen resp. mappen för skickade mail. Lätt som en plätt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller manuell hantering av Thunderbird-backup...

 

Vill man hantera programmets filer manuellt återfinns de, under Vista och Win7, på sökvägen

C:\Users\UserName\AppData\Roaming\Thunderbird

 

Det går utmärkt att manuellt kopiera denna mapp och lägga in på samma plats vid återställning eller flytt till annat system.

I praktiken är det inte något annat än det som MozBackup gör än att just kopiera och komprimera denna mapp.

Men man kan dock råka ut för att vissa mappar uppstår som dubbletter, och man får göra en ytterligare sortering/borttag av dessa dubbletter.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
  • 1 year later...
Jari Karivainio

Hej!

Lyckades genomföra en migrering av Thunderbird från Ubuntu 15.10 till Windows 10 i morse på min stationära dator. Tänkte att går det flytta Thunderbird från Windows till Ubuntu borde det gå att göra det omvänt och det fungerade. Jag fick med all epost, inställningar, konton och samtliga adressböcker.

Jag kopierade Thunderbirds profil, xxxxxxxx.default  i Ubuntu till en extra disk. Installerade Thunderbird i Windows 10, letade rätt på den nyss skapade profilen i "Användare"- "Jari"-"Appdata"-"Roaming"-"Thunderbird"-"Profiles"-"xxxxxxxxx.default" och klistrade in innehållet från xxxxxxxx.default i Ubuntu, lät kopieringen skriva över befintliga filer i målprofilen. Startade Thunderbird och hade allt på plats.

 

/ Jari

Redigerad av Jari Karivainio
  • Gilla 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Flytta Kontakter, Kalender, Uppgifter, och all övrig data i Outlook 2013 (.pst-filen) till en annan dator med Outlook 2013

 

I tråden "Outlook 2013 - Använda PST-filen för att rädda kontakter, kalender, etc" har Åge N i inlägg #14 (Bästa svar = högst upp i tråden) lagt upp en steg-för-steg-guide som i minsta detalj beskriver hur man flyttar all sin data i Outlook genom att använda .pst-filen på ett enkelt och dessutom mycket snabbt sätt. 

Metoden, som är en förtydligad och illustrerad steg-för-steg-version av motsvarande guide som finns att läsa på Microsoft, är snabbare och säkrare - och bättre (löser fler uppgifter på en gång) än den traditionella exportera- & importeraproceduren som annars mestadels hänvisas till när det gäller flytt av personlig data (sådan som finns i .pst-filen) i Outlook. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
  • 10 months later...

 
Om man likt mig glömt att exportera Windows kontakter och bara har dem sparade som .contact och sedan vill få in dessa i Thunderbird för Linux så kan man nyttja informationen jag hittade här:
 
https://www.thinkpenguin.com/gnu-linux/ms-windows-contacts-gnulinux
 

1. download and extract win2contacts.tar.gz archive
2. open a terminal and cd to the location of the extracted win2contacts folder
3. sudo apt-get install xml-twig-tools
4. place contacts in Contacts folder within the win2contacts folder you have extracted
5. chmod a+x wincontacts2csv.sh wincontacts2csv1.sh
6. ./wincontacts2csv.sh Contacts
7. open email applications and import contacts.csv file created

 
OBS!
 

The limitations are the resulting CVS file will contain only the first email address and persons name for each contact in the MS Windows Contacts folder

Redigerad av Mikael63
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Jag har synpunkter på fördelar och nackdelar med olika mejlprogram,

är det i denna tråd jag bör skriva det, eller föreslår ni annan tråd?

Vilken?

Bästa Hälsningar

Pär

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här fastnålade tråden heter ju Guide - flytta och säkerhetskopiera epost så det är bäst att du skapar en egen tråd som du förslagsvis ger namnet Synpunkter på (namn på de mejlprogram du recenserar)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
2013-07-12 23:16, skrev Laso:

När det gäller manuell hantering av Thunderbird-backup...

 

Vill man hantera programmets filer manuellt återfinns de, under Vista och Win7, på sökvägen

C:\Users\UserName\AppData\Roaming\Thunderbird

 

2016-03-18 16:57, skrev Jari Karivainio:

Hej!

Lyckades genomföra en migrering av Thunderbird från Ubuntu 15.10 till Windows 10 i morse på min stationära dator. Tänkte att går det flytta Thunderbird från Windows till Ubuntu borde det gå att göra det omvänt och det fungerade. Jag fick med all epost, inställningar, konton och samtliga adressböcker.

Jag kopierade Thunderbirds profil, xxxxxxxx.default  i Ubuntu till en extra disk. Installerade Thunderbird i Windows 10, letade rätt på den nyss skapade profilen i "Användare"- "Jari"-"Appdata"-"Roaming"-"Thunderbird"-"Profiles"-"xxxxxxxxx.default" och klistrade in innehållet från xxxxxxxx.default i Ubuntu, lät kopieringen skriva över befintliga filer i målprofilen. Startade Thunderbird och hade allt på plats.

 

/ Jari

Som en förebyggande åtgärd (vid ev. byte av OS eller ren ominstallation i framtiden) testade jag en flytt från Mint 20.2 till Zorin Lite 16 (på en testdator).

I Zorin startade jag upp Thunderbird men avbröt sedan vid fråga om att lägga till konto och avslutade.

I Mint letade jag reda på .thunderbird i hemkatalogen.

Hade flera profiler men hittade den enda aktuella genom att kolla datum på filer/mappar i den.

Min hette wcus2ocy.default och jag kopierade den och filen profiles.ini och la in dessa på motsvarande plats i Zorin. Startade och alla konton och mappar fanns då på plats.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...