Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Guider - igen


Mikael63

Rekommendera Poster

Önskade detta redan sommaren 2008 men önskan kvarstår än..

 

Skulle vilja ha, här på eforum, någon form av snabblänk, eller klistrad tråd, som länkar till flora50's nätverksguide.

 

Monshi får fixa en guide hur man ansluter datorn till teven ;)

 

Saknar också Maratonmannens XP-guide, kanske Ebba vet nåt om detta? ;)

 

Cecilias tips om en säkrare dator platsar givetvis.

 

Visserligen är det trevligt med personliga svar - men ändå..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en anledning till att jag har mina tips/råd angående säkerhet på en egen webbsida och det är att inte någon ska tro att IDG står bakom (stödjer) dem och att jag har skrivit dem som en representant för IDG. Det har inträffat under åren att jag har fått svar, både angående säkerhetsråden innan jag gjorde webbsidan och helt andra tips, som har gått ut på att jag inte borde skriva så som representant för IDG. Folk har då ansett att jag som huvudmoderator är en representant för IDG i allt jag skriver i forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmh, kanske ska uppdatera min gamla Geforceguide med lite modernare gränssnitt och liknande. På egen sida eller som klistrad tråd i Grafikkort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ahh den lever igen! :thumbsup:

 

 

Det finns en anledning till att jag har mina tips/råd angående säkerhet på en egen webbsida och det är att inte någon ska tro att IDG står bakom (stödjer) dem och att jag har skrivit dem som en representant för IDG. Det har inträffat under åren att jag har fått svar, både angående säkerhetsråden innan jag gjorde webbsidan och helt andra tips, som har gått ut på att jag inte borde skriva så som representant för IDG. Folk har då ansett att jag som huvudmoderator är en representant för IDG i allt jag skriver i forumet.

 

Förstår dilemmat. Men som klistrad tråd, där det i tråden tydligt framgår..?

 

Mmh, kanske ska uppdatera min gamla Geforceguide med lite modernare gränssnitt och liknande. På egen sida eller som klistrad tråd i Grafikkort?

 

Vete tusan, beror ju lite på om det så att säga går att "permanenta" övriga guider. Hamnar inte, initialt, många av dessa trådar under andra avdelningar än Grafikkort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår dilemmat. Men som klistrad tråd, där det i tråden tydligt framgår..?

 

 

 

Vete tusan, beror ju lite på om det så att säga går att "permanenta" övriga guider. Hamnar inte, initialt, många av dessa trådar under andra avdelningar än Grafikkort?

Om någon annan gör en tråd där det hänvisas till min webbsida bör det ju inte gå att tro att det är annat än mina privata åsikter om bra sätt att skydda datorn.

 

Det är många trådar angående anslutningar mellan grafikkort och teve som placeras i Bildskärmar, eller någon hemelektronikavdelning. I och för sig kan man ju skapa en tråd i varje aktuell avdelning och då dessutom med hänvisning till rätt avdelning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går att klistra samma tråd som utrop över flera avdelningar...

Eller så tar vi en gång för alla och säger att dator till TV ska ligga i grafikkort...Eller ska vi se till att de ligger i hemelektronik kanske? Bildskärmar ska det ivartfall inte vara tycker jag.

 

Även om jag vet att det ligger trådar även där i ämnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om någon annan gör en tråd där det hänvisas till min webbsida bör det ju inte gå att tro att det är annat än mina privata åsikter om bra sätt att skydda datorn.

Den som skapar dessa ev. trådar kan ju vara en "vanlig" användare (kan vara fejkad) som skriver typ: Se den här sidan som jag hittat, ger tips om..

Ungefär som surftips.

Antar att moderator kan klistra en redan skapad tråd?

 

Det är många trådar angående anslutningar mellan grafikkort och teve som placeras i Bildskärmar, eller någon hemelektronikavdelning. I och för sig kan man ju skapa en tråd i varje aktuell avdelning och då dessutom med hänvisning till rätt avdelning.

Bra idé.

Finns kanske andra "snyggare" lösningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jupp - skapa en guide och om vi allenarådande moderatorer tycker den är bra så kan vi klistra fast den. Som denna

http://eforum.idg.se...och-annan-info/

av vårt språkgeni mbgtmari som bara är en vanlig dödlig användare.

 

Bara för att - skapade ett utrop över VBA och Kalkylprogram...

//eforum.idg.se/forum-62/announcement-13-ladda-upp-excelfiler-till-forumet/

 

Gäller ju båda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den som skapar dessa ev. trådar kan ju vara en "vanlig" användare (kan vara fejkad) som skriver typ: Se den här sidan som jag hittat, ger tips om..

Ungefär som surftips.

Antar att moderator kan klistra en redan skapad tråd?

Japp, till båda delarna :)

 

Är du frivillig trådskribent?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, till båda delarna :)

 

Är du frivillig trådskribent?

hehe.. vi har ju som nämnts ett språkgeni här.

Kan inte hon författa en lämplig trådtitel och ett lämpligt inlägg?

Så de blir rätt från början :rolleyes:

 

Edit: jag kan nog skapa sådana trådar. Det står ju såväl mod. som mbgtmari att korrigera texten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom på att det ju borde kunna länkas till fler guider, ex. detta med att flytta e-post mellan klienter/datorer.

Kanske går det att göra en sammanställning över vanliga frågor, alltså inte FAQ för forumet utan vanligt förekommande typ av trådar. Finns ingen färdig guide likt ovan nämnda kanske den klistrade tråden ska innehålla en efterlysning?

 

Ähh,, jag vet inte... skriver de ja tänker...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skapar en klistrad tråd på försök i Epost - fyll på i den så redigerar jag ihop de bästa bitarna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fortsätter i denna tråd, det kan ev. hänga samman så småningom...

 

Anknyter i viss mån till reglerna, punkt 8.

 

Men kanske ska jag dela upp mina funderingar:

1. Vad anser man/ni om att länka till annat forum generellt?

Visst brukar man tipsa/länka till en specifik tråd i något forum om en lösning till ett problem kan finnas där, men om man ex. under surftips skriver en ny tråd som bara säger "besök www.forum....."? Eller om man har en länk till ett annat forum i sin signatur?

 

2. Vad säger reglerna egentligen.. ett exempel:

Att "Jailbreaka" sin telefon och berätta hur man gjort, eller fråga hur man gör - bryter det mot punkt 8? Om ja, varför? Bryter man något avtal man inte godkänt om man gör det?

 

Ett exempel till: Om man kopierar några filer till sitt SD-kort och stoppar in det i sin Wii-konsol - bryter det mot punkt 8? Om ja, varför? Bryter man något avtal man inte godkänt om man gör det?

 

3. Om svaret i punkt 1 är att man inte ska länka till andra forum (än ex. de som ligger under IDG) generellt så behöver egentligen inte punkt 2 besvaras.

 

4. Om svaret i punkt 1 är att det är okej att länka till andra forum, och svaret i punkt 2 är att man bryter mot regel 8 i eforum om man skriver något om detta på eforum - är det då ändå okej att tipsa/länka enligt punkt 1 när frågor handlar om det som beskrivs i punkt 2?

 

Här sätter jag punkt!

(så länge)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1: Länka till andra forum kan vi inte säga något om. Gör det om hjälp finns.

 

2: mmh. piratkopiering diskuterar vi inte här. Att knäcka sin telefon är i sig inget som bryter mot att än garantin så jag ser inget problem med det.

Detta är en fråga vi moderatorer kan diskutera lika många gånger som den dyker upp. Kanske jag inte är helt rätt ute här.

 

3: fråga?

 

4: Nej, länkar till något som inte är okej att diskutera här är inte okej. Då får inte länka till sidor med beskrivning hur man knäcker boxers programkort exempelvis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Tillägg: Under förutsättning att man inte tjänar något på det, för då blir det ju brott mot reklamregeln. Man får alltså inte länka till ett eget/närståendes forum om det finns t ex reklam på det.

 

2. Att jailbreaka telefoner skriver IDG om i sina artiklar så de anser inte att det är förbjudet att skriva om det i Eforum heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hehe.. vi har ju som nämnts ett språkgeni här.

Kan inte hon författa en lämplig trådtitel och ett lämpligt inlägg?

Så de blir rätt från början :rolleyes:

 

Edit: jag kan nog skapa sådana trådar. Det står ju såväl mod. som mbgtmari att korrigera texten.

Tack för alla tips-trådar! :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående länk till min nätverksguide, är det OK för min del att lägga den som klistrad. Annars träffar man ganska snart på den iaf... :)

I första hand är den gjord för det antika WinXP, med nån enstaka komplettering för Win7 som har betydligt bättre nätverksstöd. Jag har ca 150 - 200 träffar/dygn, varav WinXP och Win7 delar förstaplatsen med ca 35% vardera. Jag har också försökt göra den läsbar i mobiltelefon, så några träffar kommer också från iOS och Android.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller att jailbreaka sin telefon, tycker jag vi ska vara lite försiktiga än så länge, även om det idag inte är emot reglerna, varken eforums eller dom statliga, men bl.a Apple har lagt in en anmälan till domstol i USA om att det inte ska vara tillåtet, om det skulle gå igenom, så lär det spridas över hela världen.

Ska man hårddra det hela, så är det ändå att kringgå en spärrad mjukvara i telefon.

 

Sen att länka kors och tvärs över olika forum, möjligt att det kan ställa till, vi måste ju helt klart vet att det länken går till, inte strider mot några regler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1: Länka till andra forum kan vi inte säga något om. Gör det om hjälp finns.

 

2: mmh. piratkopiering diskuterar vi inte här. Att knäcka sin telefon är i sig inget som bryter mot att än garantin så jag ser inget problem med det.

Detta är en fråga vi moderatorer kan diskutera lika många gånger som den dyker upp. Kanske jag inte är helt rätt ute här.

 

3: fråga?

 

4: Nej, länkar till något som inte är okej att diskutera här är inte okej. Då får inte länka till sidor med beskrivning hur man knäcker boxers programkort exempelvis.

 

Tack för synpunkter.

Dit jag ville komma är frågor som rör sk. softmoddning av en Wii-konsol.

Moddningen KAN nyttjas för att använda/spela piratkopierade spel men den är bra till en hel del annat också.

(jmfr.: Torrent-tekniken KAN nyttjas för att ladda ner "olagligheter")

Jag kan inte se någon skillnad mellan Jailbreak & Softmod, bara olika namn.

Nåväl, frågor av denna karaktär passar bra mycket bättre i ett annat Svenskt forum där det finns mycket stor kunskap i ämnet.

Tanken var att i första hand slussa över frågor av den karaktären till det forumet, i andra hand att kunna ha en klistrad tråd som "tipsar" om det forumet.

 

"Frågor rörande sk. softmod o.dyligt diskuterar vi inte här på eforum. Forumet Cxxxxxx.se är bättre lämpat för detta"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om "softmoddning" inte bryter mot några lagar eller avtal utan kan jämställas med att "jailbreaka" en telefon, tror jag inte att IDG förbjuder sådana diskussioner. Men för att vara säker kan jag kolla med dem.

 

En artikel där IDG tar upp "jailbreakning" är http://www.idg.se/2.1085/1.355115/jailbreak-redan-ute-for-ios-421 det finns ingen direkt länk till programmet man ska använda men det står vad programmet heter och dess versionsnummer samt vad det klarar av. I artikeln http://www.idg.se/2.1085/1.345572/nytt-jailbreakverktyg-for-windowsanvandare finns t o m en länk till webbsidan för programmet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett kanonbra förslag med dessa Guider och Tipstrådar.:thumbsup:

 

Men jag anser att tips, guider och även länktips i en tipstråd skall vara testade och fungera.

Ex. i Windows XP forum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett kanonbra förslag med dessa Guider och Tipstrådar.:thumbsup:

 

Men jag anser att tips, guider och även länktips i en tipstråd skall vara testade och fungera.

Ex. i Windows XP forum.

Jo, precis. Det är ju inte meningen att man gör en sökning på google och sedan tipsar om de sökträffar man får.

Det bör ju vara guider osv. som många redan tipsat om, som man själv vet fungerar, men som kanske hamnat "långt bak" i eforums alla trådar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Om "softmoddning" inte bryter mot några lagar eller avtal utan kan jämställas med att "jailbreaka" en telefon, tror jag inte att IDG förbjuder sådana diskussioner. Men för att vara säker kan jag kolla med dem.

 

En artikel där IDG tar upp "jailbreakning" är http://www.idg.se/2.1085/1.355115/jailbreak-redan-ute-for-ios-421 det finns ingen direkt länk till programmet man ska använda men det står vad programmet heter och dess versionsnummer samt vad det klarar av. I artikeln http://www.idg.se/2.1085/1.345572/nytt-jailbreakverktyg-for-windowsanvandare finns t o m en länk till webbsidan för programmet.

 

Något nytt i detta "ärende"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt, glömde visst bort att lämna besked i den här tråden också.

 

PC för Allas inställning motsvarar Min hembios inställning som förklaras så här:

Länkar till guider med mera får inte innehålla info om annat än till hur man aktiverar Homebrew. Eftersom Homebrew inte har med chip att göra så ta inte upp chip.

 

Eftersom USB loaders bara kan användas i piratsyfte så är inte det välkommet heller. Kopiering av ägd skiva till hårddisken är tyvärr per definition antagligen olagligt i Sverige eftersom man inte får ändra formen av ett copyright skyddat material från original statusen. T ex man får inte själv rippa skivor.

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=254293&view=findpost&p=2807033
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...