Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dator till TV


ike

Rekommendera Poster

Har kopplat samman min dator och TV med avsedda in och utgångar med HDMI-kabel. Får dock ingen kontakt mellan dator och tv. Vad har jag missat? Tacksam för all hjälp/ike

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aktivera utgången på grafikkortet, dvs i datorn? Okej, HDMI ska vara plug'n play men är inte helt plug'n play. Så in i drivisens inställningar och kolla.

 

Samt TVn på rätt kanal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret., Har kommit en bit på väg. Grafikkortet är ATI Radeon 5450. Har kommit in i menyn men vet inte hur och vad som skall ställas in. Har du någon vetskap om detta?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två vägar finns att gå

 

1: via Windows egna skrivbordshanterare. Med denna kan du aktivera sekundär skärm och utvidga skrivbordet dit.

 

2: Via grafikkortet, Catalyst Control Center är det liknande. Leta reda på den sida där du hanterar skrivbordet. Där bör du se två skärmar varav ena är skuggad. Aktivera denna och välj om du vill klona eller eller utvidga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Ett stort tack för din utmärkta hjälp. Nu har jag tack vare detta erhållit datorskärmens bild på tv-mottagaren. Det jag nu letar efter är ljudet för det saknas. Har du något tips vad det är för inställning jag missat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta upp egenskaper för ljudet och titta efter vilka uppspelningsenheter du har. Där borde det finna en HDMI-utgång som du kan aktivera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har undersökt detajerna kring ljudkortet det verkar inte finnas anslutbing till HDMI så jag får väl söka efter ett ljudkort som har aktuella anslutningar. Ålder på datorn är ca 3 år och har ett inbyggt ljudkort. Ha det bra /ike

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du nu inte kan få ut ljudet via HDMI får du ta det ur ljudkortet. Du kan ta stereo ur en likadan utgång som dina högtalare sitter i, dvs en 3,5 mm stereopropp. Rätt konfigurerat kan du ha samma ljud till datorn som till TVn.

 

Du kan även ha en digital utgång och ta ut, oftast, optisk toslink. Men det får du titta bakpå datorn om du hittar.

 

Eller - skaffa ett nyare grafikkort som kan plocka upp ljudet i datorn och skicka det via HDMI. Dagens ATI-kort kan norpa ljudet direkt via PCI expressporten medan, tror jag, Nvidias kort behöver en intern kabel. Kanske att ditt kort kräver en intern kabel? Värt att undersöka...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Nu har jag även lyckats lösa ljudfrågan. Så nu fungerar allt som det skall, lösningen var att jag fick din ledtråd om ljudkortet allt som jag behövde fanns i datorn nämligen en konfigurering av ljudet till HDMI läge. Detta läge hittade jag tack vare att jag hade datorskärm och tv-skärm inkopplade samtidig (det hade jag inte innan)t då hittade jag konfig för HDM-ljud. Än en gång tack för din ypperliga hjälp ha en trevlig helg./ike

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...