Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Upplösning - Dator till TV


Giggler

Rekommendera Poster

Hej, lånar tråden då jag har i stort sett samma problem.

Har en ny TV med kapacitet för upplösning på 1920*1080. Tittar jag på tv via det analoga com hem uttaget så har jag bild på hela tvn.

När jag väljer extern ingång från PC:n (använder vga pga att grafikkortet saknar hdmi-utgång) så får jag en mindre upplösning. Tv:n flashar upp att upplösningen är 1024*768 med 60 hz. Det är annars en tv med 100hz.

 

Jag har en vanlig dataskärm som primär skärm med upplösningen 1920*1080.

Tv:n är således inställd som sekundär skärm. Även denna kan jag i windows grafikinställningar ställa in på 1920*1080 samt 100hz. Först yttrade sig detta genom att jag inte såg hela bilden på tv:n. Genom att föra musen till högra kanten av tv-skärmen så fick jag fram högra sidan av bilden men då försvann vänstra delen av bilden in bakom de breda svarta listerna.

Efter att ha laborerat lite så säger dock numera tv:n följande när jag valt 1920*1080 "Signal utan stöd. Kontrollera utsignalen från källan" och allt är svart på tv:n. Det har dvs gått från uselt till nattsvart...

Kan även nämna att i Catalyst control center så står upplösning och frekvens som 1920*1080 / 100 hz.

 

Minskar jag ner upplösningen så får jag bild, men då med en bred svart ram runt hela bilden (som förvisso kan stretchas ut att täcka större yta).

 

Hmmm, googlade lite mer och kollade upp vga. Är det där begränsningen sitter, att den inte klarar högre upplösning än 1024*768? Om ja, bör man då välja det i grafikinställningarna, och även 60 hz?

 

Min tv:

http://www.sony.se/product/t46-ex-series/kdl-46ex700?source=rss

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inlägg utbrutet ur

http://eforum.idg.se...d-upplosningen/

 

Hittar tyvärr ingen manual till din TV på webben, där borde det annars stå...

 

men det är inte otroligt att du är inne på rätt spår, att TVn enbart kan ta emot 1920x1080 via HDMI och komponent. VGA klarar i sig den upplösningen men ofta blir inte bilden helt stabil varvid HDMI/DVI är att föredra. Det vore alltså inte konstigt om VGA ingången är begränsad.

 

I tekniska specifikationerna på Sonys hemsida står det just

1080p JA (HDMI®/komponent)

 

Min rekommendation är enkelt, skaffa dig ett nytt grafikkort med HDMI ut. har du råd med den TVn, har du råd med ett grafikkort :)

Ett nytt kort, beroende på dina krav, kostar från 500 kr upp till 2000 kr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

min tv får bild som täcker hela skärmen via vga i upplösningen 1366*768? och 60 hz. om det kan vara till någon nytta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...