Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
jeppe_1

Skriv ut PDF, teckenfel

Rekommendera Poster

jeppe_1

Hej!

Jag har fått ett jobbigt problem när jag ska skriva ut pdf-filer. När jag skriver ut så blir alla bokstäver och tecken fel. I utskriften blir A till B, M till N, 4 till 5 osv. Tex "2011" blir "3122" och "Jesper" blir "Kftqfs". Däremot verkar det vara så att vissa typsnitt inte ändras utan blir som dem ska bli.

Någon som vet vad det kan bero på? Om något verkar oklart eller så fråga gärna :)

Mvh Jesper

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Flyfisherman

Lite mer frågor:

Vilket operativsystem?

Vilken skrivare och har du senaste skrivardrivrutinen?

Gäller det alla pdf-filer eller är det bara vissa?

Denna är visserligen från Adobe, men mycket av informationen kan nog gälla oavsett pdf-läsare: Troubleshoot PDF printing | Acrobat, Reader

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
jeppe_1

Vad har du för pdf-läsare?

Jag har " Adobe Reader X". Testade nyss efter uppdateringar men hade redan dem senaste.

Hej,

samma resultat med olika fonter?

Mvh

Mats H

Nej, vissa fonter fungerar bra andra inte.

Lite mer frågor:

Vilket operativsystem?

Vilken skrivare och har du senaste skrivardrivrutinen?

Gäller det alla pdf-filer eller är det bara vissa?

Denna är visserligen från Adobe, men mycket av informationen kan nog gälla oavsett pdf-läsare: Troubleshoot PDF printing | Acrobat, Reader

- Jag har Windows XP

- Skrivaren heter "HP Photosmart Wireless B109n-z". Jag kollade efter uppdateringar i programmet men inga hittades.

- Jag vet inte vilka PDF-filer det gäller.

-------

Jag testade att skriva ut samma dokument igen. Ibland blir det som det ska och ibland inte. Jag har skrivit ut med flera sidor på ett papper men får båda resultaten (ena stämmer andra blir tecknena fel). Senast jag skrev ut valde jag 4sidor på ett A4 ark. I PDF dokumentet fanns tre sidor. Utskriften så blev sida 1 och 2 bra men inte sida 3.

Hoppas denna information kan hjälpa

Redigerad av jeppe_1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63

Vi har råkat ut för ett snarlikt problem här på jobbet.

Vill bara få klarställt:

Jeppe_1 - är det, för dig, så att du öppnar en befintlig pdf med din pdf-läsare, allt ser okej ut, skriver ut och på papperskopian blir det fel?

Eller är det när du skriver ut en fil som pdf, alltså skapar en pdf?

Hos oss är det i det senare fallet. Om vi hittar en lösning som hjälper oss meddelar jag givetvis detta.

Redigerad av Mikael63

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
jeppe_1

Vi har råkat ut för ett snarlikt problem här på jobbet.

Vill bara få klarställt:

Jeppe_1 - är det, för dig, så att du öppnar en befintlig pdf med din pdf-läsare, allt ser okej ut, skriver ut och på papperskopian blir det fel?

Eller är det när du skriver ut en fil som pdf, alltså skapar en pdf?

Hos oss är det i det senare fallet. Om vi hittar en lösning som hjälper oss meddelar jag givetvis detta.

Jag öppnar en PDF dokument med "Adobe Reader X" och skriver sedan ut det genom programet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
La0s

Kan du bifoga en PDF som blir fel när du skriver ut så kan jag kolla varför det blir fel.

Det låter, utan att veta mer, som om felet ligger i PDFen.

Det kan till exempel vara ogiltiga typsnitt eller typsnitt som som inte är inbäddade i PDFen.

Det finns så många sätt att göra en PDF på i dag så att det är omöjligt att ge ett bra svar utan att kolla närmare.

Får du alla dina PDFer från samma källa?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
jeppe_1

Kan du bifoga en PDF som blir fel när du skriver ut så kan jag kolla varför det blir fel.

Det låter, utan att veta mer, som om felet ligger i PDFen.

Det kan till exempel vara ogiltiga typsnitt eller typsnitt som som inte är inbäddade i PDFen.

Det finns så många sätt att göra en PDF på i dag så att det är omöjligt att ge ett bra svar utan att kolla närmare.

Får du alla dina PDFer från samma källa?

Jag tror att det kan vara något med typsnitten eftersom att viss text blir bra. Jag bifogar två filer som det varit problem med. Här är den första. En PDF som jag skapat genom GuitarPro

http://cid-cac98415012d20cb.office.live.com/embedicon.aspx/PDF-filer%20till%20Eforum/James%20Blunt%20-%20Good%20bye%20my%20lover.pdf

Den andra är tex

http://www.math.kth.se/math/GRU/TENTOR.pdf/5B1202.pdf/5B1202.PDE.pdf/SF1629.PDE.20100608.Text.pdf

Har inte haft problem på ett tag men har nog inte skrivit ut några PFD:er heller av dessa typer. Det konstiga var att bland kunde dem bli bra och ibland inte. Och ibland hjälpte det med att jag ändrade och skrev ut två sidor per papper istället för en så försvann problemet.

Hoppas att denna information hjälpte

Redigerad av jeppe_1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
La0s

Hej, jag gissar på att det är problem med dina typsnitt vid utskrift till din skrivare.

I det som du gjort i GuitarPro har du ett specialtypsnitt, för noterna som heter Guitar Pro 5.

I det andra har du en mängd postscript-typsnitt, Type 1, som ev kan bli fel på en enklare skrivare.

Båda skrevs ut OK på en postscript-skrivare och du borde inte får problem med dessa tycker jag.

Jag har testat dem med Acrobat Pro 9 och kört dem igenom en sk preflight för tryck utan dina typsnitt installerade på min burk.

Med andra ord så ligger nog problemen någon annan stans än i dina PDF-dokument.

Om du kan så vore det bra för dig att testa att skriva ut dem på en annan dator. Funkar det så kan du vara nära nog säker på att problemet ligger i din dator. Börja med att se över dina skrivarinställningar. Se om du kan skriva ut PDF som en bild och jämför med din PDF.

Om du inte har några problem med engelska så kan du kolla här:

http://www.prepressure.com/pdf/basics/preflight

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
jeppe_1

Hej, jag gissar på att det är problem med dina typsnitt vid utskrift till din skrivare.

I det som du gjort i GuitarPro har du ett specialtypsnitt, för noterna som heter Guitar Pro 5.

I det andra har du en mängd postscript-typsnitt, Type 1, som ev kan bli fel på en enklare skrivare.

Båda skrevs ut OK på en postscript-skrivare och du borde inte får problem med dessa tycker jag.

Jag har testat dem med Acrobat Pro 9 och kört dem igenom en sk preflight för tryck utan dina typsnitt installerade på min burk.

Med andra ord så ligger nog problemen någon annan stans än i dina PDF-dokument.

Om du kan så vore det bra för dig att testa att skriva ut dem på en annan dator. Funkar det så kan du vara nära nog säker på att problemet ligger i din dator. Börja med att se över dina skrivarinställningar. Se om du kan skriva ut PDF som en bild och jämför med din PDF.

Om du inte har några problem med engelska så kan du kolla här:

http://www.prepressure.com/pdf/basics/preflight

Tack för hjälpen! Har inte behövt skriva ut pdf på ett tag, får se om det krånglar i framtiden. Annars får jas skriva här igen :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Flyfisherman

Jag testade nyss med Adobe Acrobat Pro Exteded 9.4.2 under Windows 7 på en HP Deskjet 6540 och inga som helst problem.

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
jeppe_1

Jag testade nyss med Adobe Acrobat Pro Exteded 9.4.2 under Windows 7 på en HP Deskjet 6540 och inga som helst problem.

Mvh

Va bra! Tack! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...