Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn startar inte


ZaK

Rekommendera Poster

Hej,

 

jag skulle behöva hjälp med en sak, det är så att kompisen köpte en ny processor efter att han hade sönder sin gamla(hände då han skulle ta ur processorn och så hade kylpastan klibbat fast så han drog upp hela processorn med processor-kylaren och böjde av några pinnar).

Då man startar datorn med den nya processor så stängs datorn av så fort den börjar komma igång med att ladda windows dvs. den stängs av just före loading screen. Jag har försökt formatera om men det fungerade inte eftersom datorn stängs av just före man skall acceptera win xp licensen.

Det är så att jag har provat med min egen processor, men den startar forfarande inte upp systemet, men man kommer lite längre fram med windows xp installationen. Den nya processorn han köpte fungerade bra då jag provkörde den i min datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

något har skadats skulle jag tro!

Svårt att säga vad, men detta lät ju inte bra.

Processor sockeln kan ju ha rubbats i sitt läge och ngn pin som skadats i lödpunkten.

Bör nog lämnas in och kollas.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du menar att datorn stängs av som om man bröt strömmen till det kan det vara överhettning. Det kan ju bero på sådant som för mycket eller för lite kylpasta, felaktigt påsatt kylpasta, kylflänsen sitter inte tillräckligt tätt mot processorn mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och böjde av några pinnar).

Och var är dom pinnnarna nu då sitter de i sockeln?

Drar man ut en processor måste det vara stor risk för att sockeln skadas.

Inget konstigt att datorn inte fungerar, varför skulle den fungera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen jag byte moderkortet och nu fungerar allt som vanligt igen och sockeln på det gamla moderkortet var skadat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...