Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp mig sätta upp mitt hem-nätverk


Matte80

Rekommendera Poster

Hej! Detta är min första tråd här. Det är så att jag behöver hjälp med att sätta upp mitt nätverk, jag är hyffsat påläst inom datorer och så, men jag blandar ofta ihop förkortningar, beteckningar, portforwardings etc etc etc så ofta blir jag sittandes med hjärnsläpp :S Jag vet som inte i vilken ände jag ska börja, om man säger så. Hoppas ni orkar läsa igenom detta och hjälpa mig.

Detta är mitt system:

 

Laptop med windows vista, används som surfdator

HTPC med windows XP och XBMC, används som uppspelare av musik, film och bilder som lagras på:

QNAP TS-219P Nas-disk, raid1 med 2 diskar

PS3

Router Linksys WRT54GL

Från htpc och ps3 med hdmi till receiver, men det är offtopic. Om ni behöver mer info om grejjorna fråga gärna.

 

Jag kan ta mig in i programmen för nas-disk och routern och konfigurera, det jag undrar är om jag bör sätta upp statiska ip-addresser eller köra med DHCP? Läste att man kan få mer säkerhet att bara tillåta vissa MAC-addresser? Är det värt besväret? Jag har WPA personal TKIP kryptering på routern, om jag ändrar till WPA2, förlorar jag nå inställningar eller uppdaterar den bara säkerheten? Visst är WPA2 säkrare?

 

Om DHCP, bör jag ha det i router eller nas-disken som har egen dhcp-server?

 

Upnp körde jag med ett tag, men med det förlorade jag sökvägar i XBMC titt som tätt och de ersattes med helt konstiga kataloger när jag startade om nas-servern, vad kan det ha berott på? Gjorde ett försök med SMB och fick det att fungera iaf mot htpc från nas (tror inte jag konfigurerat skyddat och säkert, därför vill jag göra om det ordentligt), men det fungerar sådär, mp3 hackar som en lp-skiva ibland?

 

Såhär vill jag att mitt system ska fungera:

 

#Laptop ser nas-disk och administreras därifrån, internet behövs för surfning etc

#HTPC används bara för att spela upp trådlöst från nas-disk, men skulle även vilja ha tillgång till laptopens utdelade mappar? internet behövs tror jag för att hämta hem thumbs och omslag etc

#PS3 vill jag kunna se musik, film och foto-mappar i från nas och laptop, internet behövs för div nedladdningar

#Nas-disken ska alltså vara åtkomlig från alla de ovanstående

#Läste att nas-disken kan styras och kommas åt med iphone (3gs) som jag har, men det kan vi ta senare, bara jag får igång nätverket så det fungerar bra och skyddat

# Om kompisar eller tjejen kommer med en dator och vill ta del av (trådlösa) nätverket med fil-acess, hur ställer jag in så de inte kan flytta och radera filer osv? Blir de tjorv med att ställa in behörigheter och sådant?

 

I vilken ände ska jag börja? Har som fått för mig att det är lite problematiskt med vista pga av alla behörigheter och säkerheter, kan jag avaktivera sånt?

 

Hoppas ni orkade igenom detta, jag har dock säkert glömt något men det får komma eftersom! Hur hade ni gjort för att få allt up and running??

post-121770-0-18586100-1295294852_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många frågor så jag sammanfattar några grunder:

* DHCP på routern lättast. Filtrera på MAC tillför inget.

* Du bör köra WPA2

* Access till NASen bör kräva inloggning. På så vis säkerställer du att ngn du släpper in på WLANet (dina vänner) inte får access till din data.

* Du kan köra Tomato eller DD-WRT på din Linksys. Fundera på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...