Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

resetta administrator lösenordet


Poker

Rekommendera Poster

Vi behöver komma åt ett lösen till en Windows 2003 server men ägaren har glömt/tappat sitt adminlösen.

 

Det finns en hel uppsjö av gratis/betalaprogram men innan jag köper eller laddar ned vill jag veta av ER vilka som fungerar att bota från CD.

 

Jag har fysisk åtkomst till servern.

 

länk till sidor uppskattas

 

(obs: länka bara om ni själva har provat/andra har provat och vet att det fungerar)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att glömma lösen till admin på en server är, enligt mig, på gränsen till tjänstefel....

 

Men, bortsett från det, så finns det två möjligheter.

1. Installera om servern

2. Kör valfritt password-crack-program. Kanske fungerar det, kanske inte, eller så tar det lång tid. Är lösenordet "sommar" går det snabbt, men är det "kN&7#1gFrdXppo#9*" så lär det ta ett tag....

 

Det finns ingen option på boot-CD, där man kan "reseta" lösenordet utan att känna till det existerande lösenordet. Lösenord används inte enbart för att irritera användare som redan kan lösenordet....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att glömma lösen till admin på en server är, enligt mig, på gränsen till tjänstefel....

 

Men, bortsett från det, så finns det två möjligheter.

1. Installera om servern

2. Kör valfritt password-crack-program. Kanske fungerar det, kanske inte, eller så tar det lång tid. Är lösenordet "sommar" går det snabbt, men är det "kN&7#1gFrdXppo#9*" så lär det ta ett tag....

 

Det finns ingen option på boot-CD, där man kan "reseta" lösenordet utan att känna till det existerande lösenordet. Lösenord används inte enbart för att irritera användare som redan kan lösenordet....

 

Tjänstefel eller inte så det irrelevant inlägg

Likaså är det jag kan köra ett "valfritt" crackprogram

Det är inte ett crackprogram jag efterfrågar.

 

Om jag ska vara tydlig.

 

Jag vill bara ha inlägg som berör fråga vilket program som verkligen fungerar.

dvs. länkar till företag som säljer sådana program.

Jag har redan provat ett par program som man bootar från CD (programmet startar från CD´n men har begränsning på typ av konto som ska återställas, att återställa ett serveradmin konto kostar pengar)så det fungerar ypperligt.

men det är demos och kostar en slant.

 

EDIT:

Var lite otydlig här såg jag, ber om ursäkt för det då det uppenbarligen har tolkats fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du redan vet vilket program som fungerar, vad är det då du vill veta?

 

Först skriver du:

 

Det finns en hel uppsjö av gratis/betalaprogram men innan jag köper eller laddar ned vill jag veta av ER vilka som fungerar att bota från CD.

 

Sen skriver du:

 

Jag har redan provat ett par program som man bootar från CD så det fungerar ypperligt. men det är demos och kostar en slant.

 

Så jag frågar igen - vad är det du vill veta? Var man hittar betalprogrammen gratis?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du redan vet vilket program som fungerar, vad är det då du vill veta?

 

Först skriver du:

 

 

 

Sen skriver du:

 

 

 

Så jag frågar igen - vad är det du vill veta? Var man hittar betalprogrammen gratis?

 

Du är nog eliminerad att svara då du inte kan bidra med hjälp :)

 

Men jag är ute efter ett program som kostar och som fungerar där man med hjälp av en bootbar CD som man har bränt från iso-filen t.ex. där man kan resetta adminstrator lösenordet.

Jag har provat ett par demos men demos är demos och jag vill inte köpa och göra en "try and error".

 

Andra som har förslag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är nog eliminerad att svara då du inte kan bidra med hjälp :)

 

Men jag är ute efter ett program som kostar och som fungerar där man med hjälp av en bootbar CD som man har bränt från iso-filen t.ex. där man kan resetta adminstrator lösenordet.

Jag har provat ett par demos men demos är demos och jag vill inte köpa och göra en "try and error".

 

Andra som har förslag?

 

Jag kan bara hålla med Mr Andersson, varför kan du inte bestämma dig?

Även i detta inlägg, så säger du emot dig själv.

Du är ute efter ett betalprogram som kan lösa ditt problem, men dom du har testat är "bara" demos, och du har tydligen testat något/några som fungerar, men ändå vill du inte köpa/betala för ett komplett program, för du verkar inte lita på att det fungerar, från demo till fullprogram?

 

Jag förutsätter att du har läst/kollat recensioner på dessa program, så att du vet genom andra att programmen fungerar som du vill, och då är det ju bara att köpa/betala, eller har jag missat något här?

 

Och sedan är det ingen som blir eliminerad att svara här på eforum, om man inte skriver något som klart bryter mot eforums regler, och det är det ingen som har gjort i denna tråd.

Det är lite snudd på påhopp nästan, så håll gärna god ton.

 

 

-----------------------------------

Laso - Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lite snudd på påhopp nästan, så håll gärna god ton.

 

Jag tar inte åt mig på hans "påhopp", jag insåg bara att vad jag än svarar så kommer det vara "fel" svar och jag har inget mer att tillägga.

 

Hoppas att han hittar det han söker.

 

Men jag undrar fortfarande - hur f*n kan en admin glömma lösenordet till servern?? Att man glömmer till admin på en XP-burk, det kan jag förstå... men en server?

 

Nåja... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan bara hålla med Mr Andersson, varför kan du inte bestämma dig?

Även i detta inlägg, så säger du emot dig själv.

Du är ute efter ett betalprogram som kan lösa ditt problem, men dom du har testat är "bara" demos, och du har tydligen testat något/några som fungerar, men ändå vill du inte köpa/betala för ett komplett program, för du verkar inte lita på att det fungerar, från demo till fullprogram?

 

Jag förutsätter att du har läst/kollat recensioner på dessa program, så att du vet genom andra att programmen fungerar som du vill, och då är det ju bara att köpa/betala, eller har jag missat något här?

 

Och sedan är det ingen som blir eliminerad att svara här på eforum, om man inte skriver något som klart bryter mot eforums regler, och det är det ingen som har gjort i denna tråd.

Det är lite snudd på påhopp nästan, så håll gärna god ton.

 

 

-----------------------------------

Laso - Moderator

 

Betämma mig? för vad?

 

jag var tydlig med vilka svar jag ville ha men trots det fick jag irrelvanta inlägg.

Vem har förresten sagt att mina "demos" har fungerat? hade dom det hade jag inte skrivit detta inlägg.

 

De sidor jag varit inne på skriver alla att det fungerar men när det gäller ett adminkonto på en server är jag lite osäker.

Därför frågar jag på detta forum av folk som HAR provat.

 

Allt för ofta skriver folk och vill vara så hjälpsamma men mr andersson har inte bidragit med någon hjälp överhuvudtaget.

Han klankade ned på mig (som f.ö. inte är serveradmin överhuvudtaget utan ska hjälpa ägaren att lösa problemet).

Allt för ofta skriver folk en massa dynga helt enkelt och om det är någon som ska ha en reprimand är det mr andersson. håll er till sak helt enkelt.

 

jag lägger ned detta inlägg då fokus verkar ligga på att skriva totalt ovidkommande irrelevanta inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, ska prova detta.

 

kan vara lite svårt och hoppas inte att ägaren har ett för komplext lösenord.

Mja, att ta bort lösenordet går ju snabbare än att försöka klura ut vilket lösenordet är.

Jag har nyttjat detta program flera gånger, men för länge sedan. Alltid med gott & snabbt resultat. Men alltså inte på någon Server

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Betämma mig? för vad?

 

jag var tydlig med vilka svar jag ville ha men trots det fick jag irrelvanta inlägg.

Vem har förresten sagt att mina "demos" har fungerat? hade dom det hade jag inte skrivit detta inlägg.

 

De sidor jag varit inne på skriver alla att det fungerar men när det gäller ett adminkonto på en server är jag lite osäker.

Därför frågar jag på detta forum av folk som HAR provat.

 

Allt för ofta skriver folk och vill vara så hjälpsamma men mr andersson har inte bidragit med någon hjälp överhuvudtaget.

Han klankade ned på mig (som f.ö. inte är serveradmin överhuvudtaget utan ska hjälpa ägaren att lösa problemet).

Allt för ofta skriver folk en massa dynga helt enkelt och om det är någon som ska ha en reprimand är det mr andersson. håll er till sak helt enkelt.

 

jag lägger ned detta inlägg då fokus verkar ligga på att skriva totalt ovidkommande irrelevanta inlägg.

 

 

Jag har redan provat ett par program som man bootar från CD (programmet startar från CD´n men har begränsning på typ av konto som ska återställas, att återställa ett serveradmin konto kostar pengar)så det fungerar ypperligt.

men det är demos och kostar en slant.

Jag tolkar dessa rader som om att du har provat?

 

Sedan har alla rätt att skriva i stort vad som helst, så länge man inte bryter mot eforums regler.

Mr Andersson har bidragit med oerhört mycket under årens lopp, och är mycket kompetent.

Men ibland så är inte alla svar/inlägg givna, eller ger direkta lösningar, oavsett tråd eller fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill meddela 2 saker...

 

1: En BootCD som byter Adminlösenordet gör även ev. krypterade filer permanent oåtkomliga efter bytet!

 

2: En Server 2003 brukar ingå i en domän.. I dessa har man inte enbart lokalt adminkonto på servern, man har även Domain Admins.. Som kan byta det lokala lösenordet. eller skapa ett nytt lokalt konto med Adminbehörighet som ersätter det nu befintliga Adminkontot!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill meddela 2 saker...

 

1: En BootCD som byter Adminlösenordet gör även ev. krypterade filer permanent oåtkomliga efter bytet!

 

2: En Server 2003 brukar ingå i en domän.. I dessa har man inte enbart lokalt adminkonto på servern, man har även Domain Admins.. Som kan byta det lokala lösenordet. eller skapa ett nytt lokalt konto med Adminbehörighet som ersätter det nu befintliga Adminkontot!

 

Jag har förståt det enligt http://pogostick.net/~pnh/ntpasswd/ att filer kan göras oläsbara.

 

Jag har sett sidan förr men som skribenten skrev så har han inte testat det på en server.

 

Jag fick tips om ERD commander, 2003, 2005 och 2007 men även där så kommer inte programmet åt sam-katalogen att göra denna ändring.

Dock kunde jag ta bort lite filer då det på c bara fanns 6MB ledigt.

 

Så nu behöver jag få veta om det är någon som provat ovanstående program på en server (windows 2003 server std edition) eller vet något annat program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...