Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

iPad


Mikael63

Rekommendera Poster

Har blivit ombedd av en bekant, som INTE är datorvan, att till denne skaffa en iPad.

Så långt okej, en iPad finns inom familjen så hur den så att säga ser ut & känns vet jag.

 

Men nu är det ju en dator-ovan användare som inte har konto hos appstore eller vet vad iTunes är..

 

Edit: tar mig friheten att fortlöpande redigera inlägget allt eftersom jag vet mer.

 


  1.  
  2. 3G - någon med erfarenhet hur Telia & iPad funkar? - En återförsäljare sa att det fungerar(givetvis) men Teliabutiken kan berätta mer.
  3. För att föra över bilder, utan iTunes, kan man ju använda antingen adapter för minneskort eller adapter för kamera. Erfarenheter? För/emot det ena eller andra? Vilka kort stöds? Vilka kameror stöds? - Man köper ett kit för 280 kr. Kitet består av båda adaptrarna. Endast SD men MicroSD+adapter torde fungera. När man ansluter kamera eller minneskort startar Fotovisaren. Där kan man markera vilka man vill föra över till Paddan
  4. För att skriva ut till en skrivare som inte har stöd för AirPrint, eller som är ansluten till en Mac. Erfarenheter? - Appar från http://mobile.eurosmartz.com/index.html verkar vara de som gäller. Man bör kolla VAD man vill skriva ut. Bara foton, kontakter och websidor funkar med en app för 28 kr men vill man skriva ut dokument får man punga ut med 45 kr osv. Min HP B109 gick det att skriva ut till direkt medan detta inte fungerade till min Xerox laser. Har inte testat med WePrint i datorn.Det finns även en App som gör att man skriva TILL Paddan. Alltså inte skriva ut och visa ett papper utan skriva ut och visa det på Paddan.
  5. Kan man spara alla typer av dokument inkl. en websida på minneskortet (om man väljer det ovan ang. bilder) och ta med minneskortet till en dator som är ansluten till en skrivare? - Nej.
  6. Om man inte vill köpa appar med/via kontokort osv. Går det att så att säga förbetala en app. och att man senare från paddan kan hämta den appen "gratis"? Alltså att jag skulle betala för appen och få en slags rabattkod som senare används vid nerladdningen? - Man köpa ett presentkort kontant på Pressbyrån. På detta finns en kod som man skrapar fram och sedan "fyller man på" kontot hos itunes.
  7. Erfarenhet av FTP? - Sökningar leder förr eller senare till ett program som heter FTP On The Go PRO. Programmet är utvecklat av samma företag som ligger bakom GetRight. Har testat detta. Smart funktion för att visa bilder direkt i programmet. En stor nackdel är att man inte kan markera mer än en fil åt gången, förutom att välja alla. Man kan inte flytta hämtade filer till fotomappen i paddan men att spara filer där går bra. Ingen support. Några finesser är att programmet mycket enkelt kan agera såväl webserver som ftpserver. Surfar man in på paddan ser man innehållet och det går också att ladda upp dokument till den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...