Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med HDMI efter omstart av dator


Frebba

Rekommendera Poster

Jag fick ett märkligt problem efter ett strömavbrott för en tid sedan.

 

Grafikkort:Nvidia GeForce 8600GT

TV: Har inte alla siffror och bokstäver men en ca 3 år gammal LG 42" plasma tv.

 

Jag kör tv'n som primärskärm hela tiden och har således ingen datorskärm utan har endast tv'n

Efter strömavbrottet startade jag datorn men fick ingen bild på tv'n, testade att dra ur HDMI kabeln ur både tv och datorn (dvi adapter). Inget resultat.

Detta händer även om jag startar om datorn eller ändrar inställningar i Nvidias kontrollpanel, dock inte om jag ändrar t.ex. upplösning.

 

Har efter många kabelutdragningar kommit fram till att det är i tid och otid jag får tillbaka bilden på tv'n.

Vanligast får jag tillbaka bilden då jag drar ut kabeln ur först datorn och sedan tv'n, sätter tillbaka den i datorn och sen får man flytta kabeln fram och tillbaka lite mellan tvn's båda HDMI utgångar innan jag tillslut får bild på HDMI2 (aldrig HDMI1).

 

Det som bryr mig är varför det blir så efter jag startar om datorn, och varför jag aldrig får bild på HDMI1 utgången, har alltid haft kabeln där förut.

 

Kan strömavbrottet orsakat något fel? Läst att det kan hjälpa att byta kabel men det hela känns ändå skumt.

 

Tacksam för alla hjälp jag kan få!

Mvh Fredrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det låter tyvärr som om något har skadats av strömavbrottet. Inte sällan blir det, i samband med frånslaget eller tillslaget av strömmen, någon form av spänningstopp en tid. Oftast ingen som helst fara men det finns alltid en risk för att elektronik skadas.

 

det jag skulle testa är

1: Olika ordning i vilken apparaterna startas. Starta TVn först, ställ på rätt kanal, slå på datorn. Fungerar det då? Vänd på det. Fungerar det då?

2: Har du möjlighet att testa datorn mot annan skärm/TV med HDMI in?

3; Installera om grafikkort helt och hållet. Avinstallera och för Driver Cleaner för att rensa bort allt. Installera sedan om.

 

 

Visst, en ny kabel kanske kan hjälpa. Kan ju vara så enkelt som ett glapp...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast ska sägas - HDMI-kablar är robusta, troligen inte fel där. Bästa vore om du kunde testa din kabel mot annan utrustning.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...