Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Felsökning - Inget ljud


Niss3

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har plockat fram en dator som stått ett tag och försöker få igång den. Allt fungerar mycket bra förutom en sak - Ljudet.

 

I datorn har jag både ett Soundblaster ljudkort, och integrerat ljudkort i moderkortet. Jag prövade först att installera drivrutinerna till ljudet (hp moderkortsdrivrutiner) men fick inte det att fungera.

 

Efter det provade jag istället att installera drivrutinerna till soundblaster kortet, men fick inte det att fungera heller. Problemet är helt enkelt att jag inte får något ljud från datorn, inte ett ända!

 

Hur kan jag felsöka detta? Det är inte fel på högtalare/hörlurar för de har jag provat. Vad kan jag göra för att ta reda på "vart" felet är?

 

Mvh

Simon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

om du kontrollerar ljudkortet via Enhetshanteraren, hur ser det ut då?

Gult frågetecken, varningstriangel?

Vilket Windows är det fråga om? Eller uppgraderad från XP till Windows7?

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

om du kontrollerar ljudkortet via Enhetshanteraren, hur ser det ut då?

Gult frågetecken, varningstriangel?

Vilket Windows är det fråga om? Eller uppgraderad från XP till Windows7?

Mvh

Mats H

 

post-32118-0-37945600-1295206328_thumb.png

 

Var det såhär du menade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Ja ser ju ut som allt fungerar, har du provat med att stänga av t.ex. Soundblaster.och bara aktivera Realtek?

Har du kontrollerat att det är rätt drivrutiner för t.ex Realtek? Klicka på Egenskapsfliken, sedan droplisten och markera maskinvaruID, googla på det som står där, och jämför med vad du installerat.

 

Skulle ju också kunna röra sig om chipset, kolla moderkortetet på motsvarande sätt.

Återkom gärna med vad du kommer fram till så får vi fortsätta att söka!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Ja ser ju ut som allt fungerar, har du provat med att stänga av t.ex. Soundblaster.och bara aktivera Realtek?

Har du kontrollerat att det är rätt drivrutiner för t.ex Realtek? Klicka på Egenskapsfliken, sedan droplisten och markera maskinvaruID, googla på det som står där, och jämför med vad du installerat.

 

Skulle ju också kunna röra sig om chipset, kolla moderkortetet på motsvarande sätt.

Återkom gärna med vad du kommer fram till så får vi fortsätta att söka!

Mvh

Mats H

 

Jag har provat att med att endast köra ett alternativ i taget, vilket inte gjorde någon skillnad.

 

Jag är inte helt säkert på hur du menar att jag ska kolla om det är rätt drivrutiner. Men jag har googlat hdaudio\func_01&ven_10ec&dev och håller på och laddar hem "driverupdater 1.2.2" från driver-id.info och tänkte testa om det kanske gör någon nytta.

 

Jag vet inte vad chipset är, men jag letade efter det under moderkort och hittade då en varningstriangel under något som kallas UAA-bussdrivrutin. Det finns två stycken som är identiska till namnet men ej till sina uppgifter. Kan detta vara orsaken till problemet? (Jag tänkte prova ta bort en av dem, men är osäker på vilken jag borde ta bort. Ska jag ta bort den som har en varningstriangel? Eller är det smartare att ta bort den som inte har det eftersom den "inte fungerar"?)

 

post-32118-0-77201800-1295281026_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...