Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Slå samman två partitioner ?


reso

Rekommendera Poster

Hej där forumister

God fortsättning på det nya året

 

Jag har 2 partitioner varav den ena © är i stort sätt full

och den andra (E) som är tom

 

Hur gör jag för att utöka C så att jag får hela E till C

Jag behöver inte E eftersom jag har en partition till som heter D.

Där ligger det lite program.

 

Jag har Vista

 

Kristian

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ligger dom på disken? Så som det beskriver verkar de ligga i bokstavsordning, annars hade det väl knappast varit något problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EASEUS partition master är gratis och enkelt.

Hanki, Monshi:

 

Nu har jag installerat EASEUS, (tack Hankki för tipset)

men jag hittar tyvärr inte var eller hur jag kan slå samman part. C med E

Jag har verkligen försökt, men jag fattar nada

Hjälp mig snälla.

 

/K

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att det skall gå att slå ihop två partitioner måste de ligga bredvid varandra. En bättre lösning är att istäälet för att slå ihop partitionerna så flyttar du användardatat från C: till E:. Man skall helst inte ha användadata och OS på samma partition. Mappen "Documents and settings" innehåller enbart användardata.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man skall helst inte ha användadata och OS på samma partition. Mappen "Documents and settings" innehåller enbart användardata.

 

Hur tänker du här, varför ska man inte ha allt på samma partition?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att det skall gå att slå ihop två partitioner måste de ligga bredvid varandra. En bättre lösning är att istäälet för att slå ihop partitionerna så flyttar du användardatat från C: till E:. Man skall helst inte ha användadata och OS på samma partition. Mappen "Documents and settings" innehåller enbart användardata.

jag fattar fortfarande inte hur det skall göras.

part. D och E är bredvid varandra men det finns inget ställe där man kan

föra samman dom båda.

Jag tror att den som kan programmet EASEUS partition master får svara hur man gör,

annars blir det bara spekulationer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag kan hjälpa dig med det här. Men först behöver jag veta hur partitionerna ligger.

 

Klicka på start i Windows. Skriv "Datorhantering" i sökrutan. Klicka på Datorhantering som kommer upp som alternativ. Klicka på Fortsätt och sedan på Diskhantering. Ta en skärmbild och bifoga i ditt svar.

 

Ligger D mellan C och E är det flera steg du måste göra för att få utrymmet på E till C.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag kan hjälpa dig med det här. Men först behöver jag veta hur partitionerna ligger.

 

Klicka på start i Windows. Skriv "Datorhantering" i sökrutan. Klicka på Datorhantering som kommer upp som alternativ. Klicka på Fortsätt och sedan på Diskhantering. Ta en skärmbild och bifoga i ditt svar.

 

Ligger D mellan C och E är det flera steg du måste göra för att få utrymmet på E till C.

 

Tack på förhand. här kommer bilden

post-33172-0-02958600-1295201200_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om nu dina partitioner ser ut som mina på ett ungefär, dvs du har allockera C till första, D till andra (som är RAW för mig) och E till sista (EISA för mig)

post-8996-0-01012900-1295201247_thumb.png

då är det flera steg som gäller.

 

Kanske det går att

1: Töm C så mycket du kan

2: krymp C så mycket det går

3: Flytta D så att den tar utrymme från C

4: Utvidga E så den tar utrymme från D

5: Flytta resten av C till E

6: Flytta D så den tar resten av C

7: Utvidga E så den tar så mycket som behövs av E.

 

(eller vänd på det om du vill flytta D till E-partitionens utrymme.)

ed: igen - det ovan är inte enkelt, inte åt något håll, eftersom data är spritt över hela utrymmet på partitionerna. Massor med data måste flyttas runt och det finns alltid en risk att något går galet och då katastrofalt. Med andra ord - skapa en backup på dina data INNAN du gör något!

 

Men - detta är inget som Windows egna partitioneringsverktyg kan och i sig ser jag ingen egentligen poäng med detta förfarande. Enklare om du kan, nu när det ser ut som det gör, distribuera data över de lika partitionerna på ett smart sätt. Nästa gång du installerar om systemet får du minnas och ordna det på annat vis.

 

 

ed: Nu ser jag din bild. Utnyttja E istället. flytta över exempelvis dina dokument till denna för att frigöra utrymme. Kanske flytta virtuella minnet också...

Enklare än att hålla på och skyffla data.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hanki, Monshi:

 

Nu har jag installerat EASEUS, (tack Hankki för tipset)

men jag hittar tyvärr inte var eller hur jag kan slå samman part. C med E

Jag har verkligen försökt, men jag fattar nada

Hjälp mig snälla.

 

/K

 

Läste bara flyktigt och registrerade inte att det var c och e det gällde. Ursäkta!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, Starta Easeus. Det första du gör är att ta bort E. Högerklicka på E. I dialogrutan som kommer upp, välj Delete. Klicka på OK i nästa ruta. För att processen sedan ska starta klickar du på Apply i menyraden. Anteckna hur stort E är, om du vill ha exakt detta utrymme på C.

 

När det här är klart kommer du att ha en Unallocated partition.

 

Nästa steg är att utöka D. Högerklicka på D och välj Resize/Move. I rutan som kommer upp placera muspekaren i högerkanten på den färgade ramen. Håll ner vänster musknapp och dra tills ramen täcker hela det grå utrymmet. Klicka OK och igen på Apply.

 

Nästa steg är att minska D. Högerklicka på D och välj Resize/Move. I rutan som kommer upp placera muspekaren i vänsterkanten av ramen och dra till vänster. Minska med den storlek som E hade. Klicka OK och apply.

 

Nästa steg är att utöka C. Då gör du på samma sätt som när du utökade D.

 

Det går att göra flera steg på en gång och sedan klicka på Apply, men eftersom det första gången är det kanske bättre att ta det steg för steg.

 

När du gör det här så stäng alla program, även antivirus och brandvägg.

 

Som Monshi nämnde så finns det alltid en liten risk med sådana här ingrepp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, Starta Easeus. Det första du gör är att ta bort E. Högerklicka på E. I dialogrutan som kommer upp, välj Delete. Klicka på OK i nästa ruta. För att processen sedan ska starta klickar du på Apply i menyraden. Anteckna hur stort E är, om du vill ha exakt detta utrymme på C.

 

När det här är klart kommer du att ha en Unallocated partition.

 

Nästa steg är att utöka D. Högerklicka på D och välj Resize/Move. I rutan som kommer upp placera muspekaren i högerkanten på den färgade ramen. Håll ner vänster musknapp och dra tills ramen täcker hela det grå utrymmet. Klicka OK och igen på Apply.

 

Nästa steg är att minska D. Högerklicka på D och välj Resize/Move. I rutan som kommer upp placera muspekaren i vänsterkanten av ramen och dra till vänster. Minska med den storlek som E hade. Klicka OK och apply.

 

Nästa steg är att utöka C. Då gör du på samma sätt som när du utökade D.

 

Det går att göra flera steg på en gång och sedan klicka på Apply, men eftersom det första gången är det kanske bättre att ta det steg för steg.

 

När du gör det här så stäng alla program, även antivirus och brandvägg.

 

Som Monshi nämnde så finns det alltid en liten risk med sådana här ingrepp.

Tack min vän

Jag skall prova, så fort det är klart med flytten av en mapp på ca 8Gb som jag

förde över från C till E för att få lite mer utrymme på C.

Återkommer med resultat

 

Kristian

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, Starta Easeus. Det första du gör är att ta bort E. Högerklicka på E. I dialogrutan som kommer upp, välj Delete. Klicka på OK i nästa ruta. För att processen sedan ska starta klickar du på Apply i menyraden. Anteckna hur stort E är, om du vill ha exakt detta utrymme på C.

 

När det här är klart kommer du att ha en Unallocated partition.

 

Nästa steg är att utöka D. Högerklicka på D och välj Resize/Move. I rutan som kommer upp placera muspekaren i högerkanten på den färgade ramen. Håll ner vänster musknapp och dra tills ramen täcker hela det grå utrymmet. Klicka OK och igen på Apply.

 

Nästa steg är att minska D. Högerklicka på D och välj Resize/Move. I rutan som kommer upp placera muspekaren i vänsterkanten av ramen och dra till vänster. Minska med den storlek som E hade. Klicka OK och apply.

 

Nästa steg är att utöka C. Då gör du på samma sätt som när du utökade D.

 

Det går att göra flera steg på en gång och sedan klicka på Apply, men eftersom det första gången är det kanske bättre att ta det steg för steg.

 

När du gör det här så stäng alla program, även antivirus och brandvägg.

 

Som Monshi nämnde så finns det alltid en liten risk med sådana här ingrepp.

Tack min vän

Allt under kontroll.

Jag har gjort precis som du instruerade mig igår och...

jag har fått precis det jag ville ha (tack vare dig)

Inget ont om dom andra som försökt hjälpa mig.

Dom har gjort så gott dom har kunnat, och dom skall ha kredit för det oxå. ;) ;)

Faktum är att jag vet inte om jag hade klarat själv alla dom gånger jag har bett om hjälp.

Så detta forum är bara SUPER .

 

Utan er alla så hade handlarna säkert sugit ut pengar av oss för samma typ av hjälp som vi får här.

 

Man vill så gärna ge en gåva till dom som hjälper för den värdefulla hjälp man får här.

Men tyvärr är det ju inte genomförbart utan en massa krångel.

Så poängen man ger borde vara så ställt så man kunde ge mer än 1 poäng åt gången.

Dock med en viss begränsning.

 

Tack än en gång för hjälpen

Kristian / Göteborg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Kristian

 

Bra jobbat och tack för poängen. Nu vet du hur programmet fungerar om det skulle behövas en annan gång.

 

Tack för alla fina ord och jag håller med dig. Det här Forumet är väldigt bra. Det har hjälpt mig flera gånger. :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...