Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
DAL30

Redigering av digitalbilder

Rekommendera Poster

DAL30

Jag är rätt så okunnig om vilket bildbehandlingsprogram, som är lämpligast för att redigera en bild som jag tagit med min digitalkamera. Jag tänker närmast på att "ta bort röda ögon" och att justera (förminska) bilden.

Jag har en viss kännedom om Photoshops program, som är något komplext och som i regel kostar en hel del.

Jag skulle vilja ha ett gratis-program och som inte är alltför komplicerat att använda.

Tacksam för råd!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Flyfisherman

Ja jag måste också rekommendera Gimp som är gratis. Visst, programmet kan kännas lite "tungt" strax i början innan man kommit igång, men det har man igen sedan.

Det är ganska kraftfullt, men börjar man använda dom enklare funktionerna, så kan man gradvis lära sig dom mer avancerade verktygen. Har man grunderna i Gimp eller Photoshop är det inga större problem att växla till det andra. Arbetssätten påminner en del om varann (dock inte menyer etc.), även om Photshop kan mycket mer.

Användarhandbok på svenska till Gimp ver. 2.6 http://docs.gimp.org/sv/

Mvh

[Edit] Jag såg nu att översättningen inte är komplett. Textmassan verkar vara på engelska, men dom kanske arbetar på det?

Redigerad av Flyfisherman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
DAL30

Ja jag måste också rekommendera Gimp som är gratis. Visst, programmet kan kännas lite "tungt" strax i början innan man kommit igång, men det har man igen sedan.

Det är ganska kraftfullt, men börjar man använda dom enklare funktionerna, så kan man gradvis lära sig dom mer avancerade verktygen. Har man grunderna i Gimp eller Photoshop är det inga större problem att växla till det andra. Arbetssätten påminner en del om varann (dock inte menyer etc.), även om Photshop kan mycket mer.

Användarhandbok på svenska till Gimp ver. 2.6 http://docs.gimp.org/sv/

Mvh

[Edit] Jag såg nu att översättningen inte är komplett. Textmassan verkar vara på engelska, men dom kanske arbetar på det?

TACK, Flyfisherman för dina synpunkter och tillägg!

Jag skall testa båda programmen. Vet inte på förhand vilket program jag skall ta till mig för redigeringen.

Något spännande! :rolleyes:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Flyfisherman

fast Gimp har jag slängt i papperskorgen till förmån för Paint,net

http://www.getpaint.net/index.html

Upplever det som lite enklare Gimp.

För bilder, enkla justeringar av dessa, det får Picasa stå för.

Ja jag använder i huvudsak Photoshop CS4 på stationära, framförallt så tycker jag den är så smidig att "ta ned" bildstorlekarna i en hel katalog åt gången med, tex. när man vill e-maila sina bilder eller lägga upp dessa på webben.

På Laptopen har jag Gimp.

Det finns naturligtvis många bra redigeringsprogram, allt beror ju egentligen på vilka krav man har och hur programmet passar och fungerar bäst för en.

För tex. Photoshop finns ju många kurser kvälls/dagtid att anmäla sig på via. vuxenskolan eller vad det heter, många är kostnadsfria utom ev. material.

Annars finns ju ofta studiecirklar till olika fotoredigerningsprogram man också kan anmäla sig på. Något av dessa kan vara bra för att få in grunderna till respektive program och även få träffa likasinnade och utbyta erfarenheter.

Utbudet beror lite på var i landet man bor naturligtvis.:rolleyes:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
DAL30

Ja jag använder i huvudsak Photoshop CS4 på stationära, framförallt så tycker jag den är så smidig att "ta ned" bildstorlekarna i en hel katalog åt gången med, tex. när man vill e-maila sina bilder eller lägga upp dessa på webben.

På Laptopen har jag Gimp.

Det finns naturligtvis många bra redigeringsprogram, allt beror ju egentligen på vilka krav man har och hur programmet passar och fungerar bäst för en.

För tex. Photoshop finns ju många kurser kvälls/dagtid att anmäla sig på via. vuxenskolan eller vad det heter, många är kostnadsfria utom ev. material.

Annars finns ju ofta studiecirklar till olika fotoredigerningsprogram man också kan anmäla sig på. Något av dessa kan vara bra för att få in grunderna till respektive program och även få träffa likasinnade och utbyta erfarenheter.

Utbudet beror lite på var i landet man bor naturligtvis.:rolleyes:

Tack Flyfisherman!

Nu har jag verkligen en hel del att testa i fråga om bildredigering.

Tipsen är Picasa, Gimp och Paint.NET.

Härtill kan jag lägga ett program som jag fått via PC för Alla, nämligen Serif.com.

Det blir en del att göra! :thumbsup:

Hälsningar

Redigerad av DAL30

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...