Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilken bra optiska ljudkabel ska man köpa ...


qvintus4

Rekommendera Poster

Vilken bra optiska ljudkabel ska man köpa ... ska gå i från tv till min Receiver kabeln ska vara för film tv och xbox 360 så jag vill ha bra kvalitet .

har i dag en billig kabel men köpte ett xbox 360 så nu vill jag ha bra grejer så kom med förslag kan inget om märken själv :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det snabba svaret är att det inte är någon skillnad på kablarna, det är en digital signal och bara ettor och nollor som skickas, dvs antingen kommer signalen fram eller inte. Sen kan det givetvis vara skillnad i byggkvaliten på kabeln, kontakterna och hur mycket du kan böja den etc. Men jag misstänker att du inte är hifi-nörd (eftersom du ställer frågan ;)) och då ligger antagligen inte din största flaskhals i kabeln utan i någon annan del i kjedjan. Du kommer inte höra någon skillnad på ljudet mellan en 50 kronors optisk från classe och en 1000 kronors från supra eller monster.

 

Ska man gräva djupare så finns det dom som säger att det visst är stor skillnad på kabeln eftersom det blir antagligen mindre fel som skickas i den dyrare kabeln och det minskar jitter. Jag är ingen expert på området och vet inte vad som är helt sant. Men som jag skrev kan jag nog säga helt klart att du kommer inte höra någon skillnad beroende på vilken optisk kabel du köper.

 

Kör du från xbox så ska du förresten givetvis dra din optiska kabel direkt från boxen till förstärkaren, inte via tvn! Det blir en omväg + att det krävs att din tv kan skicka vidare spdif signalen helt orörd direkt till förstärkaren. Har du en xbox med hdmi så kopplar du förslagsvis den via förstärkaren och vidare till tvn, och sen måste förstärkaren givetvis kunna ta emot ljudet via hdmi. Då slipper du den optiska kabeln helt, och kan istället klura på om det blir någon skillnad vilken hdmi kabel du köper ;)

Där svaret är samma...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar , jo min förstärkaren har hdmi så det funkar att koppla som du sa och det funkar fin fint så då kör jag den vägen , så då blir det en ny hdmi kabel i stället .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...