Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Automatisk lista

Lassepiano

Recommended Posts

Hej!

Jag har gjort ett skolschema där alla elever är listade i en kolumn. Andra kolumner anger veckans olika lektioner, den första talar om vilket ämne en viss elev har under måndagens första lektion etc. Nu vill jag få fram listor på vilka elever som har t ex engelska första lektionen osv. Dessa listor vill jag helst ha på ett annat blad, som då bildar ett "allschema" för hela skolan.

En sorts fltrering utan att använda filter, kanske man kan säga. Dessa grupplistor ska alltså skapas automatiskt och uppdateras om t ex en viss elevs schema ändras i lektionskolumnerna.Skolschema.xls

Det går men det är inte helt elementärt. Det krävs en flerstegsraket men det går.

Bättre vore det dom du hade i annat format men egentligen kanske problemet är hur du önskar att ställa upp det...

men visst, det går.

Se bifogad fil

Steg 1: leta reda på kolumn för önskad dag, en enkel Passa:

=PASSA(M1;$A$1:$D$1;0)

Steg 2: Söka efter givet ämne i funnen kolumn, inte lika enkelt men:

=OM(ÄRFEL(L4);SAKNAS();PASSA(M$2;FÖRSKJUTNING($A$1;L4;L$3-1;100;1);0)+L4)

eftersom flera träffar i en kolumn måste man för varje rad bygga en ny referens till området efter senaste träff. Det är det FÖRSKJUTNING gör.

Steg 4: Hämta värden

=OM(ÄRFEL(L5);"";INDEX($A:$A;L5))

Steg 5: Kopiera och skapa alla de sökningar som behövs.

Vilket är ditt jobb.

Se bifogad fil.

Skolschema.xls

Tack för tipsen Monshi. Glömde säga att jag har 2003:an, och jag tror inte ÄRFEL finns i den. Kan man göra felmeddelanden "osynliga" på något annat sätt?

Sen undrar jag vad du menar med "bättre om du hade i annat format". Beredd att ändra på det mesta, bara det funkar!

Måste man hålla sig i samma blad?

Annat format - funderade en stund men kom inte fram till något "perfekt" format så det du har får duga. Blir komplexa formler, liknande formler som nu, oavsett hur det ställs upp.

ÄRFEL ska finnas i Excel 2002/2003 och även tidigare versioner. Blir det fel när du laddar hem bladet jag laddade upp?

Felvärdena ligger i en kolumn du kan dölja/bör dölja. Annars är nog bästa att formatera cellerna på vis så de inte syns, exempelvis via att färga texten vit.

Du behöver inte hålla dig inom ett blad eller ens inom en arbetsbok om du så skulle vilja. Bara att kopiera cellerna med formlerna till ett annat blad och de kommer att uppdatera sig till att referera korrekt till samma celler som tidigare.

Tusen tack för all hjälp. Det kommer dock att ta ett tag innan jag vet om jag har lyckats, men det är bara för mig att sätta igång.

Hälsningar, Lasse

Tack för suverän handledning! Jag är klar med schemat, och det funkar precis som jag och mina förväntansfulla arbetskamrater ville ha det! Det blev t o m bättre än jag tänkt från början!

/Lasse :D

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...