Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Line In" fungerar inte!


Richard12

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag änvänder ljudkortet Zoltrix Nightingale PCI och till det har jag köpt ett

"Optical Upgrade Kit", alltså ett extra kort som gör att du får optisk in- och utgång.

Detta eftersom jag mest hade tänkt att använda det med min minidisc.

MD:n är en Sony MZ-R70 och på den finns ju ingen optisk ut. Då måste jag änvända

analog inspelning genom line-in porten tänkte jag. Men ljudet kommer inte genom den utan

istället går signalen som "AUX IN". Varför?? Har provat med dels programmet som följer med

och även CD Spin Doctor, men det blir lika i båda två. Om man ändrar eller stänger volymen i line in,

så händer inte någonting, men ändrar du i aux in då märker man att det är där som signalen går. Visst, det

går att spela in, men ljudnivån blir inte speciellt hög!

Snälla hjälp mig!

 

mvh Richard

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

"Aux in" och "line in" är samma sak.

Åtminstone signalmässigt.

 

Sannolikt har du för låg utnivå på din MD-spelare. Den kanske du kan dra upp med någon volymknapp på den ?

 

MVH

pedagogen

"Om du inte kan lita på ett anonymt meddelande proppat med ord i VERSALER och pepprat med utropstecken, med en varning om någon allmän fara, vad kan du då lita på?" http://www.snopes2.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Aux in" och "line in" är samma sak.

 

Hmm, ok...det är därför jag har både aux in och line in på både mitt ljudkort och min mixer...???...det kan inte vara PRECIS samma sak...

 

/Eminos

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Aux in" och "Line in" brukar så gott som alltid vara samma sak. Resultatet brukar normalt sett bli likadant oavsett vilken av dem man väljer. Anledningen till att du har både och på din mixer skulle kunna vara att du ska ha möjlighet att koppla in fler grejor på det. Om du tar en vanlig förstärkare så har den ett flertal linjeingångar, cd, tuner, tape in, aux, line in, phono etc. Den enda av ingångarna som är annorlunda är phono, som dels klarar en betydligt lägre signalstyrka, och dessutom har en frekvenskorrektion för att kompensera för RIAA-kurvan på skivan. Alla de andra ingångarna är identiska, namnen cd, tuner etc finns bara där för att det ska vara lättare att hålla reda på dem. Men man kan ju förstås inte utesluta att det kan finnas något enstaka ljudkort som avviker från normen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för svaren..

Har kommit fram till att jag måste spela

in med en högre volym redan från början..alltså till MD:n.

 

 

mvh Richard

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Aux och Line in är väl inte alls "samma sak". De är väl ändå olika ingångar rent fysiskt, men av samma typ. Om jag kopplar in CD spelaren till min förstärkare på ingången Aux så hörs inte ljudet när jag väljer CD ingången. Eller hur...

 

Jag tycker det verkar knäppt att tillverkarna kallar huvudingången (det som är Line in på ljudkortet) för Aux. Aux som väl är en förkortning på Auxiliary och betyder extra/reserv. Det som var Line in på kortet tidigare kanske blir reserv när man installerat det där "Optical Upgrade Kit"?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...