Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Klusterstorlek på hårddisk vid mycket stora filer?


Krister Persson

Rekommendera Poster

Krister Persson

Jag håller på att göra en backup på alla mina filmer som jag har gjort med min digitala videokamera.

Jag för över dem via Firewire-kabel till en extern hårddisk på 2TB.

Varje filmfil blir mellan 5 och 22 GB stor beroende på längden på filmen.

 

Vilken är den optimala klusterstorleken på disken vid så här pass stora filer.

Har förstått att det vid stora filer är bättre med större kluster än de som är standard.

Frågan är vilken storlek som är lämpligast?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag formaterade en disk med stor klusterstorlek eftersom jag sparade inspelade tv-program och dvd-filmer på den. Tanken var att när jag spelade in tv så skulle skrivhuvudena på disken inte röra sig lika mycket.

 

Men jag märkte aldrig någon skillnad faktiskt. Så du kan ju altid välja en störra klusterstorlek. Men jag är osäker på om du verkligen kommer märka någon skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fördelen med stora kluster är att filerna blir mindre fragmenterade och läs- och skrivhastigheten ökas något.

Nackdelen är att man förlorar i medeltal ett halvt kluster per fil. Ett kluster kan inte delas mellan två filer.

 

I ditt fall lönar det sig att välja större kluster än standard (4 KiB). 64 KiB kan vara lämpligt (Antar att du har NTFS). Med 64 KiB klusterstorlek går c:a 13MiB utrymme förlorat (c:a 200 filer), vilket är under 1% av diskens kapacitet.

 

För att hitta optimal klusterstorlek måste man känna storleken på alla filer i filsystemet. Det är i praktiken omöjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...