Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Telia tvingar folk att använda Telia Smart på fiber


KajJacob

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har länge hållit på med lite "påsidanomverksamhet" inom datasupport och jag hjälper bl.a. folk med installationer av bredband. Jag skulle vilja påstå att jag är mycket erfaren och duglig med över 30-års erfarenhet av branschen. Telias fiberlan är ingen nyhet för mig; jag har hjälpt ett flertal som har det med nätverksdragning m.m. Jag brukar avråda min kunder från att använda Telia Smart då det faktiskt är en produkt med gammal teknik. Det finns betydligt bättre routrar att köpa idag för en spottstyver. Vad de istället har är en s.k. bredbandsswitch + telefonidosa i förekommande fall och det brukar fungera klokrent. Egen router är att föredra då det förutom konfigurationsmässigt ger ett betydligt bättre trådlösa förhållanden. Dessutom är det faktiskt så att det inte är större mening att beställa t.ex. 100/10 som hastighet då datorer som är trådlöst kopplade till Telia Smart knappast kommer upp i mer än 20 Mbit under goda förhållanden.

 

Nu har dock Telia fått fnatt och vägrar i fortsättning att leverera den s.k. bredbandsswitchen och telefonidosa. Har precis varit hos en kund som väljer att slänga ut Telia och behålla sitt gamla bredband hos BBB. Han bor i en gammal två-plans tegelkåk med nätarmerat betonggolv emellan och vi har tidigare haft problem med det trådlösa mellan våningarna tills vi köpte en av de modernare routrarna. Vi försökte i drygt en vecka att få Telia att förstå detta men de vägrade hårdnackat att skicka ut den utrustning vi begärde.

 

Vad tycker ni om detta? Kommentarer och synpunkter är välkomna. Sprid gärna detta vidare då det tycks vara en ny policy från Telias sida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Sätt en switch mellan fibermodemet och "smarts gateway". Stäng av den trådlösa anslutningen i "smart" och anslut en egen router till switchen.

/// Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Sätt en switch mellan fibermodemet och "smarts gateway". Stäng av den trådlösa anslutningen i "smart" och anslut en egen router till switchen.

/// Jari

Låter som en lösning värt att prova, tack. Fortfarande är jag dock heligt förbannad på Telia. I julhelgen rekommenderade jag en annan kund att säga ja till Telia. Där har vi haft stora problem med det trådlösa innan vi satt in en N-router. De här var när de var nya på marknaden och han hade då nästan haft ett obrukbart nätverk i ett par år. En återgång till Telias pajasprodukt skulle vara rena katastrofen. Nätkillarna som jag träffade idag skakade bara på huvudet åt Telias nya policy.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...