Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Formel inte resultat i cellen


BengtBruno

Rekommendera Poster

Även en enkel formel =OM(A2=B2;"samma";"") leder inte till resultat utan formelfältet hanteras som textfält som kan kopieras, dvs formeln kopieras. Detta händer av och till på importerade data till Excel 2007. Både A och B kolumnen har formatet text.

 

Om A och B kolumnen kopieras till ny plats beräknas formeln men det är ett väldigt opraktiskt sätt vid många olika typer av kolumner.

Detta uppträdde inte på Excel 2003 tiden.

 

Var ligger felet och hur rättas det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur menar du? Menar du att när du kopierar en cell med en formel i till en annan cell klistras den in som text och beräknas inte?

 

Är det i en arbetsbok detta sker eller i alla? Även på en annan dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kompletterande info:

Bifogar ett exempel med fiktiva data. Importerad kolumn anges ha värdefel. Utvärderingen med stegning ger mig ingen ledtråd till vad som orsakar Värdefelet.

Det förefaller som att det vid importen kommer med dold information som Excel 2007 inte tolererar för beräkningen men som kan försvinna vid ytterligare manipulering av data.

Jag använder Office 2007 i Windows 7 Professional på en ny HP med 64-bitars processor Test formelfel.xlsx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den importerade kolumnen med OM-satser är formaterad som Text. När en cell är formaterad som Text evaluerar Excel inte denna. Om du formaterar om cellerna till Allmänt evaluerar Excel cellen om något nytt matas in eller annan förändring av cellen sker.

 

Borde gå att ordna redan vi import, ordna så att cellerna inte är i Text-format.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Värdefull hjälp!

Jag har kunnat identifiera ursprunget till det oanvändbara formatet. Det var lösningen på problemet! Speciellt viktigt med påpekandet att det bara fungerar OM något nytt matas in i cellerna efter byte av Text-format till Allmänt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...