Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan inte installera XPR


Trevs

Rekommendera Poster

Tja,

Har Vista Home Edition nu, men vill byta till XP Home edition, har ruskigt kass laptop. Vista käkar minnet ur den. Hur som helst, hittade igen min gamla XP skiva, pluggar in den, den läser in installationsprogrammet och sånt (bootar med den alltså), sen kommer ett bluescreen upp som säger att windows har avslutat och att jag ska koppla ur alla nyinstallerade hårddiskar och köra chkdsk /f, kolla efter virus mm det roliga är att /f är en extern usbhårddisk som jag lånade av en kompis idag för att föra över lite bilder och sånt. Och den har inte varit ikopplad under uppstarten. Har provat allt jag kan komma på, men efter 10 försök är jag less. Nån som kan hjälpa mig?

 

/Mattias

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det står:

"Ett fel uppstod och windows har avslutats för att skydda datorn. Om detta är första gången du ser detta meddelande bör du starta om datorn. Om meddelandet visas igen bör du utgöra följande steg,´.

Kontrollera att datorn ej har virus. Ta bort alla hårddiskar eller hårddiskstyrenheter som just installerats. Kontrollera att hårddisken är korrekt konfigurerad och terminerad. Kör CHKDSK /F för att kontrollera om hårddisken är skadad. Starta om datorn.

Tekniskt info:

***STOP Ox0000007B (0xF78D2524, 0x00000000, 0x00000000)

 

Och som sagt, F:/ är en extern hårddisk som inte ens är ikopplad. Kan inte installera HP Assistiant heller, eftersom den varnar för Error och nånting med disc F:/. Skumt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

***STOP 0x0000007B (0xF78D2524, 0x00000000, 0x00000000. Det ska vara en nolla i första sifferombinationen, inte ett O.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

köra chkdsk /f, kolla efter virus mm det roliga är att /f är en extern usbhårddisk som jag lånade av en kompis idag för att föra över lite bilder och sånt.
/f är en parameter till chkdsk som betyder "fix".

 

0x0000007B betyder INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE, dvs enheten som datorn startas från går inte att nå. Beroende på när under installationen sker kan det antingen vara CD-skivan eller hårddisken.

Är CD-skivan repig?

Kan andra datorer starta från den CD-skivan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...