Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Wordfiler öppnas mycket långsamt


Mucko2

Rekommendera Poster

Det tar upp till en minut för att öppna wordfiler när jag har dem liggande i mappar eller skrivbordet och försöker öppna dom genom att klicka på dom. Om jag däremot startar programmet Word och sedan går via öppna i menyerna så funkar samma filer perfekt.

 

Jag använder mig av Word 2007.

 

Vore så tacksam om någon kan lösa detta problem åt mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

Jo det går ju lite snabbare. När du klickar på filen, så ska den hämta och starta Word via sökvägen och sedan öppna filen i Word. Öppnar du programmet och går via menyn till filen, så är det bara det som sker, när du klickar på filen, den öppnas i Word där du redan står. Skilnaden borde max vara cirkus 2-5 sekunder, beroende på hur minnesstark din dator är. Har du snålt med minne, så kan det gå nog så trögt.

 

Har nu kollat att öppna ett Worddokument i mitt Office 2007, skillnaden är knappt mätbar. Öpnar i bägge fallen på 1-2 sekunder, svårt att mäta när det går så snabbt. Datorn är en laptop från Toshiba inköpt 2008. Under året lade jag in Windows 7 Ultimate på den. Tidigare hade jag Vista Buisness och rammninnet är 4GB. Officeprogrammen fungerade lika bra i Windows Vista.

 

Antagligen har då något fel någonstans, frågan är bara varför det tar så lång tid öppna ett Worddokument på din dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur lång tid tar det för dig att starta Word utan att klicka på ett word dokument?

Är problemet med båda dessa dokumenttyper .docx och .doc?

 

Har du inte någon av ena typen så skapa en genom att välja "spara som" och testa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att öppna via Word går på ett par sekunder.

 

Har tidigare provat att spara om filerna och fick en del "doc." att funka när jag sparade om dom som "docx." men senare så var problemet tillbaka även på dessa filer.

 

 

 

 

 

Hur lång tid tar det för dig att starta Word utan att klicka på ett word dokument?

Är problemet med båda dessa dokumenttyper .docx och .doc?

 

Har du inte någon av ena typen så skapa en genom att välja "spara som" och testa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja fast nu undrade jag hur lång tid det tar för dig att endast öppna programmet Microsoft Word, utan att öppna något word dokument.

 

Sedan kan du ju jämföra den tiden med när du klickar på ett worddokument och MS Word då automatiskt startar för att läsa det domumentet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att öppna Word tar cirka 1-1,5 sekund.

 

Att öppna ett dokument genom menyerna i Word tar under sekunden, typ bara blinkar till.

 

Att öppna ett dokument genom att dubbelklicka direkt på det tar 50 sekunder.

 

Är Word igång och jag klickar på ett dokument så tar det ca 15 sekunder att öppna.

 

När Word inte körs och jag klickar ett dokument så ändrar sig markören till timglaset och så tar det cirka 25 sekunder innan Word startas och kommer upp på skärmen, sedan när Word har startats så tar det ytterligare 25 sekunder innan dokumentet öppnas och syns på skärmen.

 

Det är problem med både docx och doc, ingen märkar tidsskillnad. Dock hade jag tidigare en del dokument som var sparade i doc. och som jag döpte om till docx och då gick snabbt att öppna, trodde då att detta var poblemet. Dessa är idag lika sega igen.

 

 

 

Ja fast nu undrade jag hur lång tid det tar för dig att endast öppna programmet Microsoft Word, utan att öppna något word dokument.

 

Sedan kan du ju jämföra den tiden med när du klickar på ett worddokument och MS Word då automatiskt startar för att läsa det domumentet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Om Word trilskas genom att öppna och stänga så är det förmodligen normal.dot så är skadad. Detta är huvudmallen i programmet. Ta bort den om ni inte gjort några ändringar i den så skall Word skapa en ny nästa gång programmet startar, detta löste mitt problem med att det gick mycket långsamt att starta filer eller programmet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...