Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Pinnacle studio 14 HD hackar

knorren

Recommended Posts

Hej!

Jag skulle ha en fråga som jag hoppas någon kan besvara.

Jag filmar nu i HD öch Redigerar med Pinnacle Studio 14 HD Ultimate, men när jag redigerar filmen så hackar den och fryser ibland och så kan rutan vara svart och processorn går på 100%. Mitt moderkort är Asus M2N-Plus SLI Vista Edition och processorn är en AMD 64 Athlonx2 5200+ Grafik kortet är Asus HD 4800 och jag använder Windows 7 64bit operativsystem + 4gb ddr2 ramminne.

Jag har också provat premiere elements 9 med samma resultat. Men när jag provade gratisfunktionen av Sony Vegas funkade det bra. Så nu funderar jag var felet ligger?

Redigerar jag film i dv upplösning funkar det bra.

Processorns arbetstemp håller sig vid ca 48-50%

Tacksam för svar

Redigera i HD kräver mycket mer "kraft" än vanlig videoredigering.

Din dubbelkärniga processor AMD 64 Athlon X2 5200+ på 2,7GHz är för klen för redigering i HD. Den orkar inte med helt enkelt.

Grafikkort och minne inga problem.

Moderkortet har sockel AM2. Så det betyder att du inte kan sätta i en tillräckligt bra processor i det, du blir nog tvungen att byta moderkort, processor och troligen minnen som stöder nya moderkortet, tyvärr.

Den kraftfullaste processorn som moderkortet stöder är AMD Athlon 64 X2 6400+ 3,2GHz och den är heller inte tillräckligt bra för redigering i HD. Tror knappt att den säljs längre.

Du behöver en 4-kärnig processor helst.

- Intel Core™ 2 or i7 2.4 GHz required for AVCHD* (2.66 GHz for AVCHD* 1920)

Länkar

Pinnacle Studio 14 systemkrav.

AMD 64 Athlon X2 5200+

Asus M2N-Plus SLI Vista Edition

Ja det är i varjefall vad jag lyckts få fram lite snabbt.

Mvh

• 2 weeks later...

Redigera i HD kräver mycket mer "kraft" än vanlig videoredigering.

Din dubbelkärniga processor AMD 64 Athlon X2 5200+ på 2,7GHz är för klen för redigering i HD. Den orkar inte med helt enkelt.

Grafikkort och minne inga problem.

Moderkortet har sockel AM2. Så det betyder att du inte kan sätta i en tillräckligt bra processor i det, du blir nog tvungen att byta moderkort, processor och troligen minnen som stöder nya moderkortet, tyvärr.

Den kraftfullaste processorn som moderkortet stöder är AMD Athlon 64 X2 6400+ 3,2GHz och den är heller inte tillräckligt bra för redigering i HD. Tror knappt att den säljs längre.

Du behöver en 4-kärnig processor helst.

- Intel Core™ 2 or i7 2.4 GHz required for AVCHD* (2.66 GHz for AVCHD* 1920)

Länkar

Pinnacle Studio 14 systemkrav.

AMD 64 Athlon X2 5200+

Asus M2N-Plus SLI Vista Edition

Ja det är i varjefall vad jag lyckts få fram lite snabbt.

Mvh

Hej!

Tack för ditt svar!

Det var det jag också tänkte, men jag var inte riktigt säker på min sak. Därför frågade jag. Lönar det sig att uppgradera eller köpa en ny dator? Och i såfall hurudan dator skall jag köpa för att det skall gå klanderfritt?

Hur är det med en Mac Pro?

Mycket tacksam för råd!

MVH.

Knorren

Hej,

Det finns andra här på forumet som kan svara på det bättre.

Systemkraven (minimum krav) för HD redigering har jag skrivit i mitt första inlägg och där finns en länk (röd) också.

Det beror nog på vad du har för chassi och nätaggregat (effekt i Watt) i huvudsak, så kanske du bara kan byta moderkort, processor och eventuellt minnen?

Byter du minnen, så fundera på minst 6GB det fungerar, men gärna 8GB eller mer.

Du kör ju på Windows 7 64-bitar så det kan hantera minne över 4GB.

Dessutom kanske du skall fundera på en snabb extra hårddisk också, som du har till systemdisk?

Det är aldrig fel med gott om utrymme vid videoredigering, dessutom så går det att optimera inställningarna i Pinnacle Studio, så att den använder flera diskar. Tex. hjälpfilerna/renderingsfilerna och videofilerna bör helst ligga på en fysiskt annan hårddisk, än där programmet är installerat.

Grafikkortet borde du kunna behålla, försåvitt du inte spelar häftiga spel förstås.

Kan du spela upp full HD film med det grafikkortet i högsta upplösningen?

Har i.o.f. ingen betydelse för redigeringen, ja möjligen vid fullskärms-förhandsvisning under redigeringsarbetet, men det kanske du inte använder i allafall?

Mac känner jag inte till något om.

Mvh

Hej,

Det finns andra här på forumet som kan svara på det bättre.

Systemkraven (minimum krav) för HD redigering har jag skrivit i mitt första inlägg och där finns en länk (röd) också.

Det beror nog på vad du har för chassi och nätaggregat (effekt i Watt) i huvudsak, så kanske du bara kan byta moderkort, processor och eventuellt minnen?

Byter du minnen, så fundera på minst 6GB det fungerar, men gärna 8GB eller mer.

Du kör ju på Windows 7 64-bitar så det kan hantera minne över 4GB.

Dessutom kanske du skall fundera på en snabb extra hårddisk också, som du har till systemdisk?

Det är aldrig fel med gott om utrymme vid videoredigering, dessutom så går det att optimera inställningarna i Pinnacle Studio, så att den använder flera diskar. Tex. hjälpfilerna/renderingsfilerna och videofilerna bör helst ligga på en fysiskt annan hårddisk, än där programmet är installerat.

Grafikkortet borde du kunna behålla, försåvitt du inte spelar häftiga spel förstås.

Kan du spela upp full HD film med det grafikkortet i högsta upplösningen?

Har i.o.f. ingen betydelse för redigeringen, ja möjligen vid fullskärms-förhandsvisning under redigeringsarbetet, men det kanske du inte använder i allafall?

Mac känner jag inte till något om.

Mvh

Hej!

Tack för dina utomordentliga svar!

Jag har 1000Ws nätaggregat så det borde nog räcka. Jag har hjälpfilerna på en annan disk än programmet Nej jag kör inte med fullskärms-förhandsvisning, och jag spelar inga spel. Jag får nog göra som du föreslår, tack ännu en gång för din hjälp.

MVH.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...