Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Program som visar prestanda


freddfredd

Rekommendera Poster

Hejsan. Jag undrar om det finns ett program som visar hur bra prestandan på datorn är nutid i jämförelse med vad prestandan borde vara i nyskick. Alltså som kan mäta processorn , grafikkort, hårddisk osv. och ser om de har försämrats eller sådant. Förstår ni inte hur jag menar så får jag väl försöka förklara lite bättre :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

de delar du nämner blir inte långsammare över tid. processorn, grafikkort och minnen jobbar på i den takt de är inställda på.

Hårddisken jobbar på så snabbt den kan hela tiden, det som kan slöa ned den är om den blir kraftigt defragmenterad eller om den börjar gå sönder.

 

Det som däremot kan slöa ned datorn är när operativsystemet blir alltför nedlastat med program som vill ha uppmärksamhet. Exempelvis massor med program som startas när den ska starta upp ger en långsam uppstart...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, tackar för svar. Skulle till exempel mer ram minne få datorn att bli snabbare? Vet ju att det är processorn som är den stora drivkraften men underlättar det med mer ram?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man har för liten mängd primärminne i datorn måste den förlita sig på det sekundära minnet i större utsträckning än annars. Därav att mer minne kan snabba upp en dator men det gäller då om mängden som finns är för liten för att fungera optimalt.

 

Sekundära minnet = fil på hårddisken, mycket långsammare än det primära.

 

En kort beskrivning av problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju så att detta är en ny dator så jag har ju inte direkt problem med den, är mest intresserad av detta eftersom jag har märkt att de andra datorerna blivit sega med tiden. Visst är det så att tiden med har betydelse, att den inte kan vara som ny hela tiden förstår ju till och med jag men jag satt och fundera på om man kunde ''förlänga'' snabbheten på något sätt.

Det är:

4Gb ram 2x2

Windows 7 64

 

Köpte dock en billig hårddisk till den. Vilket jag ångrar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn förblir som sagt lika snabb imorgon som idag men dina förväntningar kan nog förändras. Du är hos polaren och spelar ett nytt spel och det flyter sååå bra på hans nya dator. Du kommer hem, köra samma spel men inte alls samma känsla. vad har hänt? Har din dator blivit långsam? nej, det är du som vet att det finns snabbare datorer därute och därmed upplever din dator som långsam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn förblir som sagt lika snabb imorgon som idag men dina förväntningar kan nog förändras. Du är hos polaren och spelar ett nytt spel och det flyter sååå bra på hans nya dator. Du kommer hem, köra samma spel men inte alls samma känsla. vad har hänt? Har din dator blivit långsam? nej, det är du som vet att det finns snabbare datorer därute och därmed upplever din dator som långsam.

 

Ligger nog mycket i det du säger. Inte riktigt tänkt så :) Man tackar för upplysningen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...