Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Snälla och elaka program


Mariana

Rekommendera Poster

Hade en försöksversion av AVG Antivirus, som gått ut. Började förbereda installation av ett annat antivirusprogram, och öppnade därför Lägg till eller ta bort program. När jag klickat Ta bort på AVG öppnades ett litet fönster med texten:

 

”We are sorry you have decided to uninstall the trial version of this product. If you wish, you can convert your full installation to AVG 2011 Free. Please, tell us what you would prefer to do:”

 

Efter detta kunde man ångra det hela, fullfölja dråpet eller konvertera till en gratisversion.

Med en så hjärtskärande vädjan är det förstås svårt att sätta fingret på avtryckarknappen.

 

Jag konverterade installationen och har nu åter ett fungerande AVG.

Och jag känner mig lättad men samtidigt lite lurad. Som om programmet vore förmänskligat, och jag just undgått en separation med någon som verkligen brydde sig om mig, men som jag varit på väg att bedra.

Och jag tänker på tiden med Norman Security. Programmet var ytterst krävande redan från början, tog helt enkelt över min dator, kommenderade och förmanade mig ständigt för vad jag gjort eller inte gjort. Det var dessutom tungt och tog stor plats i arbetsminnet. När jag avinstallerade programmet efter bara några dagar kändes det som en ren njutning, och jag fullföljde dådet utan förbarmande.

 

Så hur skulle jag sedan kunna motstå AVG:s öppna ödmjukhet, till skillnad från Norman Securitys kadaverdisciplin!

Får ett antivirusprogram verkligen bete sig på detta sättet...

Vad är det som är ”virus” här, egentligen?

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...