Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

många IE i Task Managern trots nedstängning


Kerstin HA

Rekommendera Poster

OK,

har nu åtgärdat en del.

Javan är nu 6 verson 23

Spyboten har uppdaterats 20110112 så det borde vara tillfyllest.

Det är Telia som sköter F-secure och de uppdaterar 3 gånger om dan minst. Men jag skall checka imorgon.

Jag har tagit ner en nyare VLC tidigare men inte bytt ut den. Skall göra det.

Det var en diger lista ovan.

Skall gå till din hemsida sedan & kolla efter PSl

Vi kör tydligen med samma dygnsryt verkar det som.

Tack för all hjälp.

Kraaamiz

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 86
  • Skapad
  • Senaste svar
Spyboten har uppdaterats 20110112 så det borde vara tillfyllest.
Det gäller inte bara datumet för databasen utan versionen av programmet. Det ska vara version 1.6.2 http://www.safer-networking.org/en/download/index.html

 

Samma sak med F-secure, det är uppdateringar av virusdatabasen som sker flera gånger om dagen, men inte uppgraderingar till ny version/årsmodell av F-secure.

 

:thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vetmen tänkte att de samtidigt skickar ut patchar till programmen, men det stämmer tydligen inte. Hur som helst så hittar jag inte din ´webbsida

 

" Kör Secunias program PSI som jag länkar till på min webbsida för kontroll av om där finns ytterligare gamla osäkra versioner i datorn."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömde. Min spybot hade samma versionsnummer som den på deras hemsida

Spybot - Search & Destroy©® 1.6.2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vetmen tänkte att de samtidigt skickar ut patchar till programmen, men det stämmer tydligen inte. Hur som helst så hittar jag inte din ´webbsida

Sist i inlägg 48.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, den var jag ju på igår, men förknippade det inte med DIN hemsida.

Nya VLC har en massa nytt ser jag. Den var ju så enkel från början men blir allt mer avenverad för varje ny upplaga.

 

Hittar inte "Secunias program PSI " .

Securitas onlinescanner använder jag då och då.

Försökte lotsa dit en vän i kväll.Har suttit nästa hela kvällen och försökt att reda utd deras problem.De ringde mig. De har fått ner "något". Allt som kan stängas av har gjort det men de kan komma ut på nätet.När de skriver in en länk så blir hela sidan vit och det låser sig. Kul va ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försökte lotsa dit en vän i kväll.Har suttit nästa hela kvällen och försökt att reda utd deras problem.De ringde mig. De har fått ner "något". Allt som kan stängas av har gjort det men de kan komma ut på nätet.När de skriver in en länk så blir hela sidan vit och det låser sig. Kul va ???

Du/de kan ju starta en ny tråd om deras problem, men förutsättningen är att de har möjlighet att få in program i datorn och få ut loggar från den för annars är det svårt att göra något. Felsäkert läge med nätverk kanske fungerar bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu ringt och diskuterat med dem samt fick nu upplysningar jag inte fick igårkväll.

Bakgrunden på skärmen är full med 1-or och 0-or samt det står med stor röd text : Your system is infekted...... och de vill att de skall köpa system Tool för att lösa problemet.

Jag kommer att skicka länk till dem till detta forum så att de kan överta det hela.

Vi var inne i felsäkert läge igår kväll men de hade svårt med det då de inte kunde läsa all text då den var "för stor för rutan".

Det är bättre att de övertar det då jag inte har tillgång till den datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK,

Hur som helst så är problemet löst och deras burk fungerar igen f.n. är bäst att tillägga. Det är en 18-årig gosse utan datorkunskap som äger den :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte alla skadliga filer som märks utan de kan t ex ligga och vänta på ett lämpligt tillfälle att ladda ner fler skadliga filer eller stjäla lösenord.

 

Det är mycket vanligt att man får in den typen av falska program därför att det finns kända säkerhetshål i datorn. Du kan ju tipsa dem om Secunias program. En 18-åring brukar kunna inse att det kan bli mycket besvärligt om någon kan logga in på ens mejl, facebook, online-spel etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, nu har jag fått ett nytt problem

Jag har rensat bort onödiga program och lite allmän städning.

 

Telias säker surf fungerar automatiskt har jag kollat och jag har sista versionben, men den fånar sig.

Varje gång jag öppnar en ny sida i IE så dyker det upp en röd varning från Telia säker surf " sidan har ändrats os.v.... vill jag godkänna detta.

Det har nu hållit på i två kvällar, fungerade hela dan idag men började nu vid 22-tiden igen.Det spelar ingen rolol om jag godkänner eller nekar den fortsätter att poppa upp vare sig jag byter flik eller öppnar ett nytt fönster.

Har Du någon aning om vad detta skall förställa ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du göra en skärmdump (PrintScreen) med felmeddelandet och bifoga? Jag tror det blir lättare att förstå då.

 

Gjorde du några ändringar i Internet Explorer innan det började?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nix, jag har inte gjort några ändringar.

Skall ta en skärmdump nästa gång det dyker upp. Just nu är det lugnt fastän det dök upp många för en stund sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som att Internet Explorere resp. DNA har uppdaterats sedan du senast tillät dem att besvara inkommande UDP-anrop resp. vad det står i andra bilden och som inte kom med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står samma som den med DNA .

Ja, problemet att att de dök upp upprepade gånger fastän jag inte gjort mer än bytt flik eller fönster i iE och detta är ett nytt fenomen och som jag skrev tidigare så spelade det ingen rill vad jag gjorde. Tillät, inte tillät eller bara stängde ner, De kom hela tiden i alla fall.

Ikväll har det bara varit tre gånger, men i förrgår och igår var det mer än frustrarande och då var det bara IE. Detta med DNA är nytt. Jag fick stänga ner dessa meddelanden stup i kvarten, ledsnade och stängde av burken till slut.

Märkligt också att det inte händer under dagtid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var tvungen att kolla vilken DNA-bild jag skickat tidigare innan jag sände den andra. Här kommer den

post-67521-0-38235400-1295566526_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad besöker du för webbsida när meddelandet börjar komma?

 

Har du något torrent-program (fildelningsprogram) igång för btdna.exe brukar höra till sådana program?

 

UDP-portar brukar användas när man skickad ljud eller bild (till skillnad från text). Något sådant som var på gång?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nix, jag har inget sådant program igång och har inte haft på mycket länge.Slutade med det då det blev olagligt.

Jag var inne på Facebook igår när det hände.Kan det vara spelen där som skapar detta?. Det är flashspel,men i så fall borde det ha kommit tidigare då jag hållit på med de spelen i snart 1 år.

Jag har dock en svhost.exe som ofta ligger på 50% och låser allt. Jag stänger ner den via Process explorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppade över ett par sidor :P orkade inte riktigt läsa allt.

 

 

 

 

Men kände igen problemet, märkte att jag hade en massa Internet explorer som helatiden arbetade även då jag inte hade IE igång.

 

Ett par veckors sökande hittade jag svaret på mitt problem, jag hade virus som använde IE till att ta kontroll över min dator.

 

Viruset skickade information igenom IE, alltså kopierade filer la till filer på min dator. Och när jag försökte med olika program för att få bort viruset så brände den en av mina hårddiskar, och efter det var det bara att formatera om resten och hoppas på att viruset gick bort. Och nu sitter jag här på samma dator med en hårddisk mindre men allt funkar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har BitComet installerat enligt Attach-loggen och är aktiv som tillägg i Internet Explorer enligt DDS-loggen. Avinstallera och klistra in en ny DDS-logg för kontroll av att det har försvunnit från Internet Explorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...