Just nu i M3-nätverket
Jump to content

AKUT HJÄLP! SNÄLLA!

ferdi_k

Recommended Posts

Hej!

Har Win 7 installerat på min dator, men tänkte installera även Win XP på min externa HD ( USB 2.0) så jag har två Windows som jag kan använda. Gjorde på följande sätt:

Startade datorn med XP skivan och vid val av i vilket av partitioner skulle jag installera XPn så valde jag att installera den nya Win på min Externa HD och allt gick som det ska, men efter omstart fick jag fäljande felmeddelande:

Det gick inte att starta Windows eftersom följande fil saknas eller är skadat

<Windows-rot>/System32/hal.dll

Installera en kopia av filen ovaför på nytt.

Jag har försökt att installera om windows men fick samma meddelande efter varje uppstart.

Nu är min fråga HAR JAG SKRIVIT ÖVER MIN GAMLA WINDOWS (7) eller vad är det som har gått fel och hur kan jag åtgärda detta?

Min Externa HD hade bokstavn E: och Själva Windows 7 var installerat på Datorns HD C:

Samt att vid installation av XP valde jag E: så windows kunde installeras där, så med andra ord det borde inte ha skrivits över

min gamla Windows (win7) eller?

Lite info om datorn:

HP Compaq 6715s

Windows 7 32-bit

Tusen Tack!!!

När du installerar XP efter 7 så kommer XP att ersätta Boot-filen som läser av operativsystem, då kommer den inte att identifiera Windows 7. Men har du en Windows 7 DVD (inte sån som man gör som "backup", utan originalskivan), så kan du enkelt stoppa in den och välja startreperation, då kommer Windows 7 automatiskt fixa din Boot att bli rätt igen, glöm inte att ha USB-disken med XP insatt för att den ska identifiera att XP också finns. Då kan du enkelt fixa din saknade .DLL fil också.

Hej,

om du kopplar från USB disken, fungerar Windows 7 då?

Eller får du något felmeddelande?

Mvh

Mats H

Jag får samma problem då också =/

När du installerar XP efter 7 så kommer XP att ersätta Boot-filen som läser av operativsystem, då kommer den inte att identifiera Windows 7. Men har du en Windows 7 DVD (inte sån som man gör som "backup", utan originalskivan), så kan du enkelt stoppa in den och välja startreperation, då kommer Windows 7 automatiskt fixa din Boot att bli rätt igen, glöm inte att ha USB-disken med XP insatt för att den ska identifiera att XP också finns. Då kan du enkelt fixa din saknade .DLL fil också.

Men om jag inte har Win 7 skivan då, finns det andra lösningar/åtgärdar som man skulle kunna vidta?

Btw, med hjälp av XP skivan försökte jag ersätta hal.dll filen från skivan men den frågar efter ett admin lösen, när jag anger mitt lösen så säger den att det är felaktigt ... hur gör jag?

tackar!

Det finns en tråd till med liknade problem. Prova det här. Gå in i bios. Sätt din externa disk som första alternativ i Boot Order eller vad det kan heta på din dator. Kan datorn starta från en usb enhet, så väljer du sedan att starta med WIN 7.

Om det här fungerar, laddar du ner EasyBCD.

http://neosmart.net/dl.php?id=1

Med det programmet kan du lätt ändra så att Boot-filen hamnar på C igen. Behöver du hjälp med hur programmet fungerar kan jag ge dig instruktioner med bilder. Det är inte svårt. Får du det fungera själv, så tänk på att ändra startdisk i Bios igen.

Om det här ska fungera, hänger på om din dator kan starta med extern hårddisk.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...