Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Word äter upp mina tiff-bilder!


Törntagg

Rekommendera Poster

Jag har hållit på och kopierat över en mängd digitala bilder på en fil för att föra över dom till en cd-skiva och skicka till en fotofirma för att få "riktiga" foton...Eftersom jag bearbetat och retuscherat en del av bilderna så sparde jag dom i tiff-format, då dom bibehöll sin storlek. När jag kopierat över dom (från Picasa) till filen som skulle brännas på en cd-skiva, så upptäckte jag att varenda en av dessa filer i tiff-format, var försedda med ett uppkäftigt "W" och när jag klickade på dom så kom Word-programmet upp på skärmen, med bilden i en ruta - inte som bild utan som en massa obegripliga fyrkanter... Jag upprepade proceduren och la nu in bilderna från utforskaren i stället. Men det blev likadant. Jag var in på Photoshop och ändrade bilderna från tiff till jpg och då gick det bra. Men bilderna blev förstås mycket mindre...Jag är helt säker på att jag skickat tiff-bilder förut och då var det inga problem.Vad är det som har hänt?? Vad ska jag göra för att få bort detta elände?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte vilket OS du kör?

 

Detta för XP.

 

Högerklicka på filen(tiff)

Öppna med.

Välj program..... från listan som du vill (Öppna med).

Bocka i- Välj alltid detta program. / finns inte programmet med i listan får du söka efter det.

Ok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eländet beror på att Word är associerat med tiff. Det påverkar inte tiff-filen. Bilderna blir inte mindre av att filen konverteras till jpeg, men kvaliteten försämras då komprimeringen inte är förlustfri. Själva filen blir mindre då innehållet komprimeras. Png har förlustfri komprimering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menade inte att bilderna i o f sig blir mindre i jpg, men att de blir sämre är utan tvekan. Varför tiff-bilderna associeras till Word är för mig fortfarande en gåta, eftersom det aldrig förut hänt något sånt i min dator!

Till NoWin: allt står i min fråga ovan, och jag kom ju aldrig så långt som till att bränna någon CD, då jag först kollade att det blev riktigt, vilket det alltså inte blev!

Jag vill tacka Vedex för ditt användbara inlägg! Jag fick göra enl ditt förslag med ett par tiff-bilder men sedan ändrades av sig självt precis alla W-markeringar till Photoshop så som det har varit förut. I det här sammanhanget så kan jag tala om att även "gamla" tiff-bilder i datorn hade ändrats till W (obegripligt) men alla dessa poppade nu också tillbaka till Photoshop-bilder. Inte för att jag begriper hur Word kunde associeras till mina tiff-bilder, men nu är ju ordningen återställd tack vare dig! Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...