Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Går inte att dela ut vissa mappar


parli

Rekommendera Poster

Vi har för hemmakontoret tre datorer (WinXP, 2 Pro, 1 home) i nätverk. Inga främmande personer rör sig i huset, så vi delar ut alla resurser till alla. Dock hade jag ett tag hindrat min egen åtkomst till hustruns C-drive för att hindra att jag skulle frestas att spela hennes spel när jag hade angelägnare sker att göra.

Tiderna förändras och jag behöver nu kunna jobba med vissa program på hennes C-drive.

 

MEN - trots olika försök har jag inte lyckats ge mig själv rätt att öppna den. OM man delar ut en överordnad mapp (C:) skall ju alla underordnade automatiskt bli öppnade? inte så här. Jag har provat att gå in och dela ut varje nivå i kedjan

C:\Documents and Settings\All Users\Application Data\SPCS\SPCS Administration.

Från min egen dator kommer jag till \All Users\ men inte längre.

(Som ett extra knorr på problemet kan jag berätta att Om jag högerklickar på mappen \Program\och tittar på Egenskaper så är rutan för att dela ut mappen helt grå, går inte att klicka i, medan övriga mappar direkt under C: går att dela ut!)

 

Finns det alltså andra platser i WinXP där man kan dela ut eller hindra utdelning av en mapp än via Egenskaper?

 

Bästa hälsningar / namn@emailkonto!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från min egen dator kommer jag till \All Users\ men inte längre.
Får du något felmeddelande när du försöker öppna Application Data?

 

Men oftast går det ju inte att köra ett program som inte är installerat på ens egen dator därför att vid installationen läggs det ju in information i registret som behövs vid körningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du jobba med program, som är installerade på din hustrus dator så finns möjligheten (beror på Windows version) att använda fjärrskrivbord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för flera goda råd - som dock inte gällde det aktuella problemet.

Programmet är (med tillstånd) installerat på båda datorerna. Problemet var att jag inte kunde öppna mapparna på den andra datorns C-disk trots att jag på denna dator delat ut alla resurser till övriga datorer i nätverket (jag kommer utan problem åt filer på dess d-disk så det handlar inte om brandväggen). Finns det i Windows andra ställen man kan öppna eller stänga mappar för andra användare än:

Den här datorn > Lokal disk > högerklick > delning och säkerhet

(eller motsvarande dialogruta i utforskaren)?

I Utforskaren finns det en hand under alla de berörda mapparna.

Bästa hälsningar / parli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju ändra behörighetsinställningar på andra sätt också. Det är en särskild flik i en fil/mapps egenskaper. Jag kommer inte längre ihåg vad den fliken heter i XP, Säkerhet kanske? Om det är XP Home ser man den fliken bara i felsäkert läge.

 

Sedan är ju mappen "Application Data" en dold mapp så det gäller ju att man har ställt in att visa sådana mappar i Den här datorn/Utforskaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...