Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ej Internetåtkomst efter borttagning av F-secure


kjbe

Rekommendera Poster

Har en äldre version av F-secure, 6.01, som jag försökt ta bort några gånger för att installera ett nytt antivirusprogram. Resultatet blir att jag inte kan koppla upp mig till Internet efteråt. Når TeliaGateway men får ingen IP- adress och därmed inte heller åtkomst till Internet. Varken med trådlös anslutning eller med nätverkskabel. Har försökt reparera anslutningen och stängt av routern men inget hjälper. Andra datorer fungerar som vanligt så det är inget fel på routern. Har påslaget automatisk tilldelning av IP- adress och automatisk adress till DNS- servern. Har även prövat att lägga in fast IP- adress och DNS- serveradress (samma som jag hade när uppkopplingen fungerade). Har även försökt granska och startat några tjänster som ev. har stoppats vid avinstallationen av F-secure. Använde mig av Revo Uninstaller för att avlägsna F-secures Service Plattform, Anti-Virus och Internet Security eftersom F-securs egen UninstallationTool.exe inte fungerade.

 

Efter installation av F-secure så fungerar Internetuppkopplingen igen.

 

 

Har Windows XP sp3 och d-link DWL-G122 och Telias TeliaGateway.

Någon som har stött på samma problem eller har någon idé om hur man kan lösa detta problem? Vill gärna ha något modernare antivirusprogram!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en äldre version av F-secure, 6.01, som jag försökt ta bort några gånger för att installera ett nytt antivirusprogram. Resultatet blir att jag inte kan koppla upp mig till Internet efteråt. Når TeliaGateway men får ingen IP- adress och därmed inte heller åtkomst till Internet. Varken med trådlös anslutning eller med nätverkskabel. Har försökt reparera anslutningen och stängt av routern men inget hjälper. Andra datorer fungerar som vanligt så det är inget fel på routern. Har påslaget automatisk tilldelning av IP- adress och automatisk adress till DNS- servern. Har även prövat att lägga in fast IP- adress och DNS- serveradress (samma som jag hade när uppkopplingen fungerade). Har även försökt granska och startat några tjänster som ev. har stoppats vid avinstallationen av F-secure. Använde mig av Revo Uninstaller för att avlägsna F-secures Service Plattform, Anti-Virus och Internet Security eftersom F-securs egen UninstallationTool.exe inte fungerade.

 

Efter installation av F-secure så fungerar Internetuppkopplingen igen.

 

 

Har Windows XP sp3 och d-link DWL-G122 och Telias TeliaGateway.

Någon som har stött på samma problem eller har någon idé om hur man kan lösa detta problem? Vill gärna ha något modernare antivirusprogram!

 

 

Ett program som verkligen fungerar när det är totalt kört med andra alternativ för att reparera internetuppkopplingen, är Complete Internet Repair. Hoppas det även kan hjälpa ditt dilemma! Mer finns att läsa här.

 

Glöm inte att rensar registret före du installerar ett nytt antivirusprogram, förslagsvis med CCleaner eller Wise Registry Cleaner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett program som verkligen fungerar när det är totalt kört med andra alternativ för att reparera internetuppkopplingen, är Complete Internet Repair. Hoppas det även kan hjälpa ditt dilemma! Mer finns att läsa här.

 

Glöm inte att rensar registret före du installerar ett nytt antivirusprogram, förslagsvis med CCleaner eller Wise Registry Cleaner.

 

Tackar för tipsen!

Prövar dem vid nästa försök!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var försiktig med registerstädare, det händer att de ibland tar bort för mycket så att man får problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var försiktig med registerstädare, det händer att de ibland tar bort för mycket så att man får problem.

 

OK, bäst att köra en Systemåterställning först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du haft problem med att avinstallera F-secure så borde du ha sökt på F-secures supportsidor..

 

Prova att starta om datorn i felsäkert läge och göra som de anger på: http://www.f-secure.com/kb/6640

 

Du måste nämligen avinstallera F-secure innan du installerar annat virusskydd..

Annars kommer de två virusskydden att ställa till problem...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr hjälper inte systemåterställningen när problemet visar sig först efter ett par månader, t ex att något program inte längre går att avinstallera.

 

När det gäller sådant som finns kvar efter en vanlig avinstallation av antivirusprogram har de flesta antivirustillverkare särskilda städprogram som man kan använda, t ex http://www.softpedia.com/get/Tweak/Uninstallers/F-Secure-Uninstallation-Tool.shtml för äldre F-secure. Appremover fungerar också som städning efter många antivirusprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du haft problem med att avinstallera F-secure så borde du ha sökt på F-secures supportsidor..

 

Prova att starta om datorn i felsäkert läge och göra som de anger på: http://www.f-secure.com/kb/6640

 

Du måste nämligen avinstallera F-secure innan du installerar annat virusskydd..

Annars kommer de två virusskydden att ställa till problem...

 

Tack för tipset om F-secures sida om avinstallation. Den har jag inte hittat tidigare. Inte heller har jag hittat info om start i felsäkert läge. Skall testa detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr hjälper inte systemåterställningen när problemet visar sig först efter ett par månader, t ex att något program inte längre går att avinstallera.

 

När det gäller sådant som finns kvar efter en vanlig avinstallation av antivirusprogram har de flesta antivirustillverkare särskilda städprogram som man kan använda, t ex http://www.softpedia...tion-Tool.shtml för äldre F-secure. Appremover fungerar också som städning efter många antivirusprogram.

 

Har hittills använt Revo Uninstaller som jag uppfattat vara OK men jag tackar för dina programtipssmile.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu äntligen lyckades jag att avinstallera F-secure 6.01thumbsup.gif

Det var lite omständligt men i stort genomfördes det hela enligt nedan:

 

  1. Startade i felsäkert läge utan nätverksstöd.
  2. I Kontrollpanelens "Lägg till/ta bort program" avinstallerade jag de F-secure moduler som gick (det blev en kvar)
  3. Därefter följde jag anvisningarna från http://www.f-secure.com/kb/6640 vilket innebar att jag
    a. Stoppade F-Secure tjänster.
    b. Tog bort registernycklarna:o #HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Data Fellows
     
    o #HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\BackWeb (if present)
     
    o # HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\F-Secure
    c. Startade om datorn och
    d. Tog bort F-Secure mapparna under c:\program.
     
    4. Det sista lyckades inte helt eftersom vissa pgm var låsta.
     
    5. En sökning i registret efter nycklar med "F-secure" gjordes och togs bort manuellt.
     
    6. Efter en omstart gick det att ta bort de sista resterna i F-secure mappen.
     
    7. En registerrensning med "Wise Registery Cleaner" fick avsluta "operationen" och nu var F-secure borta och Internetåtkomsten fungerade.
     
    8. Ett nytt antivirusprogram (AVG Antivirus) har installerats.
     


     
    Tack för alla tipsen som ledde fram till ett lyckat resultat på mitt problemsmile.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...