Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

UDF Filsystem och Windows 7


kalepe

Rekommendera Poster

Jag har låtit konvertera smalfilm till DVD för att läsa in filen till Pinnacle för redigering MEN ....

DVD:n har filsystem UDF och det verkar min Windows 7 Home 64 bit inte klara. Det fungerar till viss del men viss del av filen går inte att anv. i Pinnacle (programmet hänger sig). Jag trodde först felet låg i datorns kapacitet men mr Flyfisherman (thanks to you) flyttade problemet till filen. Vet inte vad jag skall göra !! Tacksam för tips.

Lennart P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tipset från Mats H kan vara värt att prova, men kanske kontrollera innan om det är skador på skivan - repor eller liknande?

Prova att först kopiera filmen till hårddisken, för att därefter göra import till Pinnacle Studio - blir det samma problem?

 

Har du möjlighet att stoppa in DVD-skivan i en annan dator och kopiera filmerna till en extern USB-disk, som du sedan kopierar in till en lämplig katalog på din hårddisk?

 

Gäller det andra DVD-skivor också?

 

DVD-läsaren - damm/smuts på lasersensorn?

 

Det finns speciella rengöringsskivor med mikrofiber-borstar för att rengöra DVD-läsaren, fungerar både i datorn och den vanliga DVD-spelaren.

I regel måste man ha ett videospelar-program tex. gratis VLC mediaplayer, för att komma åt skivmenyn (precis som på en film), från vilken man väjler rengöringsspåret från.

Inte säkert att Windows media player funkar, men det är ju bara att testa något som du har annars.

Dessa rengörings skivor finns lite överallt tex. Kjell & Company och brukar kosta under hundringen.

 

Är skivan skadad/repad så kan det gå att reparera skivan. Det finns reparationskit för detta också, som innebär att man slipar ytar på den. Tror att dessa kit är lite dyrare. Men testa isåfall först skivan på en annan dator, för olika läsare kan lyckas läsa en repad skiva i allafall.

 

UDF-format skall normalt inte vara ett problem. Det var väl det som ersatte det sämre ISO-9660 formatet har jag för mig?

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett liknande problem, som egentligen inte är ett problem...än.

Jag bränner en dvd i udf-format utan probem, och verifierar skrivna data. Men när jag sedan försöker kolla filerna i utforskaren så spottar windows bara ut skivan och säger att den inte går att läsa :(

Min bluray spelare fixar att läsa skivorna utan problem så det är inget fel på bränningen. Och win xp hade inga problem att läsa dom heller.

Man får ganska många träffar när man googlar på problemet, men det är allt från xp till win7 som inte lyckats läsa udf. Och ingen rak lösning på problemet förutom att dra ner någon separat udf-reader.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...