Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bluescreen


Yoga

Rekommendera Poster

Har en helt ny dator (2 veckor gammal)

 

Den har stängt av sig själv 3ggr. När den sen startar om är det ett felmeddelande som säger att det blivit "bluescreen". Det enda jag kan göra är att trycka på "avbryt" eller "lös detta problem senare".

 

Har läst andra trådar om bluscreen men inte ngn där det rör sig om en helt ny dator. Är det allvarligt? ska man lämna tillbaka datorn?

 

Mvh Yoga

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

ja det tycker jag absolut.

Kan ju vara ett hårddiskproblem, eller något annat hårdvarufel.

Inte någon större ide att felsöka förmycket, om det nu inte beror på ny hårdvara som du anslutit, eller installerat något program som ställt till något.

T.ex. ngn registerfixare.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok tack, nej men har haft några externa hd och mobilt bredband inkopplade men det ska väl inte ställa till med ngt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innehållet i dessa blåskärmar (som egentligen är ett felmeddelande) brukar skrivas till loggboken..

 

Så använd loggboken för att hitta blåskärmens felmeddelande och se vilken felkod denna anger.. (Typ: STOP: 0x00000007 )

 

sedan söker du efter lösningar och mer information om VAD som orsakade felmeddelandet!

 

Detta för att se om det är din kringutrustning som orsakar felet..

 

Om det inte är så, Har du skrivare, skriv ut felmeddelandet och bifoga detta när du lämnar in datorn för garantireparation..

 

Har du inte skrivare så dubbelklickar du på felmeddelanderaden och klickar på knappen med de två Pappersarken. (Detta klipper ut felmeddelandet)

 

Därefter startar du notepad, klistrar in felmeddelandet via Ctrl + V

Sparar txt-filen på skrivbordet som "Felmeddelande.txt"

 

Detta för att ge servicepersonalen en indikation om var de skall börja leta för att finna orsaken..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

[media]Enligt råd från elgigantens support har jag nu installerat om allt/OS.. tiden får utvisa om det funkar denna gången men ingen bluscreen än så länge, dock startade datorn en gång i ngt som såg ut som XP:s grafiska gränssnitt med följande meddelande:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan antingen använda knappen "Skriv nytt inlägg i tråden" eller efter att du har klickat i rutan "Snabbsvar" klicka på knappen "Använd full redigerare" för att se hur du bifogar filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog lämnat in datorn i vilket fall, och krävt en ny. Börjar den strula så hårt efter bara två veckor utan att man gjort något drastiskt så känns det ju som att det är något fel på hårdvaran.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

datorn har fungerat perfekt sen jag installerade om allting - förutom en enda gång då den startade upp i ngt som såg ut som XP os:et av okänd anledning.

 

Jag har hoppat över att installera ett program som hette "classic shell" som jag kom på att jag hade innan. Det gör om utseendet i win 7 så man kan justera saker så att det tex liknar xp mera. Kan det ha varit detta som orskadade bluescreen?

 

mvh yoga

 

ps. vad jag ser så kan men endast bifoga bilder som redan finns på webben? ds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om datorn efter ominstallationen fungerar bra berodde nog det tidigare problemet på något du hade installerat. En väl fungerande dator behövs inte lämnas tillbaka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo en sak är kanske lite konstigt - men det kanske bara rör sig om en inställning? när jag byter mapp i utforskaren med piltangenterna så syns inte innehållet i mappen, -om jag inte trycker på enter. Byter jag mapp med musen så kommer dock alla filer i mappen fram genast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det lär nog vara en inställning eller bestämt av Microsoft, dvs det hjälper inte att byta datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Datorn har fungerat ok länge nu. Dock har utforskaren sen en vecka börjat strula, raderar jag en mapp ligger den kvar, tills jag byter mapp eller trycker på F5. Utforskaren kraschar dessutom varje gång jag jobbar mellan två öppnade utforskare efter en stund. Och när jag ska radera en mapp tar det onormalt lång tid varje gång. Hajar inte varför windows alltid ska strula med ngn liten småsak hela tiden, även då man köpt en helt ny dator, bifogar en scan på hårddisken, verkar inte helt optimalt, men det kan väl ite bero på den?

post-39025-0-73037800-1301742839_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...