Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

full-hd film i datorn


Krewlir

Rekommendera Poster

Jag funderar på att köpa en full-hd videokamera, en panasonic hdc-sd60.

Sedan vill jag lägga in den på datorn och redigera, lägga på menyer osv och sedan bränna ut till blue-ray. Hur pass kraftfull dator behöver jag och är det nåt annat jag ska tänka på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag funderar på att köpa en full-hd videokamera, en panasonic hdc-sd60.

Sedan vill jag lägga in den på datorn och redigera, lägga på menyer osv och sedan bränna ut till blue-ray. Hur pass kraftfull dator behöver jag och är det nåt annat jag ska tänka på?

Du måste ha en Bluray brännare och ett bluray brännar program. Du måste också ha en 2,4 ghz enkelkärnig dator. Sedan måste du ha Windows XP eller bättre.2GB ramminne skulle jag också rekomendera

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom bör du ha ett grafikkort som har minst 512 mb eget minne (inte delat med RAM), rekommenderat bör du ha 1GB VRAM. Sen att ha relativt hög upplösning underlättar när du ska redigera. Så inget billigt grafikkort, det skulle bli jobbigt och redigera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Redigera i full HD tar mycken kraft..

Nu vet jag iof. inte vilket Videoredigerings-program du planerar att använda, så jag ger råd om 2 av dom Adobe Premiere och Pinnacle Studio, men principen gäller nog lika för dom flesta inklusive Roxio Media Creator 2011.

 

För ökad prestanda bör du ha en separat snabb hårddisk också, så videofilerna importeras och programmets hjälpfiler/renderingsfiler (konfigureras i programmet) på en fysiskt annan hårddisk, än där du har programmet installerat. Det rekommenderas på Adobe Premiere och Pinnacle Studio alla versioner. I Adobe Premiere finns flera diskinställningar för olika typer av redigerings och renderingfiler.

 

Optimal prestanda är att ha 3 st. hårddiskar, en för Operativsystemet, Viddeoredigerings-programmet på en och en för videofilerna..

Men det ger knappt märkbar effekt - 2 räcker för bra prestanda.

 

Det är en god ide att spendera lite tid att sätta upp systemet effektivt en gång för alla.

 

I Windows 7 så kan det vara en fördel att använda 2 st. swap/växlingsfiler som ligger på fysiskt varsin hårddisk. Speciellt om man har lite Ram-minne. Detta eftersom Windows 7 är konstruerat för att automatiskt använda swap/växlingsfilen på den hårddisk som inte har I/O aktivitet.

Har du en snabb SSD-disk så lägger du swap/växlingsfilen på den givetvis.

 

Har du en snabb SSD-disk så installera Adobe Premiere på den vanliga långsammare hårddisken och sätt inställningarna för hjälpfilerna/renderingsfilerna till den snabba SSD-disken.

Det har ingen betydelse att programmet startar lite långsammare på en vanlig hårddisk, för det viktiga är hur snabbt programmet sedan arbetar. Detta rekommenderas på Adobe Premieres support sida.

Samma gäller egentligen också för Pinnacle studio.

 

Kör du Windows 7 så är per default schemaläggaren av Diskdefragmentaren på, vilket betyder att diskdefragmenteringen startar automatiskt vid ett visst klockslag och veckodag. Detta bör du kontrollera och ev. ändra på eller slå av automatisk defragmentering helt. Det är något som tar systemresurser.

Givetvis måste du defragmentera hårddisken regelbundet - speciellt innan videoredigering - men det gäller inte på samma sätt SSD-diskar.

 

Windows 7: Start > Skriv i sökfältet "defragmentera hårddisken" => så kan du ändra schemaläggning och även slå av automatisk diskdefragmentering.

 

Du bör ha mycket RAM-minne minst 4GB (max 4Gb för 32-bitars O/S) men helst 6, 8 eller 12GB för 64-bitars O/S. Använder du Adobe Premiere så kan den utnyttja allt minnet. Pinnacle Studio mår också bra av mycket RAM-minne.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tackar för informationen. Grafikkort har jag ett cad-kort (firegl v7200), som jag tycker borde räcka.

Kör på 64-bitars op-system, dock vista inte windows 7.

Internminnet kan kanske bli lite problem, ska kanske köpa till 4gb.

Som redigeringsprogram tänkte jag köra med pinnacle studio som jag använta för att redigera dv-filmer med.

Får nog fundera på kamera-köpet en gång till, känns som det kan dra mycket med sig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inga problem med 4 GB, men klart bättre med mer minne.

 

Ditt grafikkort, är det ett med 256MB grafikminne?

Det klarar precis minimikravet för HD och AVCHD redigering i Pinnacle Studio.

 

Klarar kortet 32-bitar färg och directX10?

Annars kommer du inte att kunna se preview/förhandsvisning av materialet under redigeringen. Systemkrav Pinnacle Studio 14

 

Tror att du i första hand skall uppgradera ditt videokort, men det krävs inget dyrt kort och det går inte snabbare för det.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok,

 

Hade varit bra att prova först innan man köper. Finns det nåt klipp på nätet som man kan ladda ner och prova lite med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Google free HD clip

 

http://www.mediacoll...loads/video/hd/

Den längst ned Space Shuttle STS117 Launch är i 1920x1080i, 29.97fps och finns i flera format. Testa tex. H.264 i .mp4 formatet.

Kan inte svara för kvaliteten - ej kollat på den.

 

Men du hittar väl andra själv tex. kan du ju prova 1080p också. 1080i vs 1080p

Men ditt grafikkort kan göra att du inte kommer att kunna se på dessa?

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...